Frivilliga

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Frivilliga

Inlägg av Schwalbe » 1 september 2003, 09:34

Jag har hört att i samband med bla invasionen av Ukraina så strömmade det till enorma mängder ryssar som ville ställa upp som frivilliga, eftersom man såg tyskarna som befriare, och man ville göra sej kvitt Stalin. Dessa nekades av tyskarna eftersom de sågs som undermänniskor.
(Senare när det gick sämre ändrade sej tyskarna, men då fanns det inte längre lika många frivilliga av naturliga skäl)
Stämmer detta eller är det bara ett rykte?

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 1 september 2003, 09:38

Det är sant att många såg positivit på tyskarna i början, men då tyskarna ignorerade det och istället fortsatte att gå brutalt fram försvann sådana strömningar ganska fort.

Marco
Medlem
Inlägg: 1696
Blev medlem: 23 augusti 2003, 14:24
Ort: Vendelsö, Haninge
Kontakt:

Inlägg av Marco » 1 september 2003, 10:43

Det fanns bla. i ukraina och Kaukasus ett enormt hatt mot Stalin och Kommunismen och man bla. vid Kaukasus hade gjort planer på att göra en egen arme.
Ukraina hade hatten föds från Stalisn massdeportationer och avrensningen i Ukraina.

//martin

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 september 2003, 11:52

Schwalbe, i din ursprungsfråga talar du om stora mängder ryssar. Jag antar att du menar ukrainare, då stämmer allt. Om det fanns dessutom ryssar är en annan fråga, jag tippar att det fanns en del men inte alls så många.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 1 september 2003, 11:59

Forts. Värt att notera, att större delen av Ukraina hörde till Polen innan wwII, och ryssarna tog den då. Visserligen med förevändningen att man ville skydda sina ukrainska bröder inför krigets fasor, men men.

De hade alltså inga egentliga lojalitetsband gentemot ryssarna eller sovjetstaten, att passa på och stötta tyskarna var alltså INTE förräderi eller illojalitet i egentlig mening.

Och eftersom deras band med Polen och polackerna var inte enbart av det hjärtliga slaget, så kan man inte anklaga dem alltför hårt att de inte såg tyskarna, Polens besegrare som sina arvfiender...
(understatement). Det är egentligen ganska självklart att de ville passa på.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 1 september 2003, 12:31

Ca 20 000 ukrainare sattes upp i SS-divisionen Galicien. Enligt rykten skall 70 - 100 000 ha dykt upp till värvningskontoren. Hitler var helt emot till en början men efter Galicien varit provins i Österrike-Ungern gjordes ett tidigare undantan än för övriga "öststatsförband".

/Forsberg

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 1 september 2003, 18:47

Det är ju öppen fråga vad som hade hänt om tyskarna inte hade inlett sin brutala ockupationspolitik samtidigt som kriget pågick. Tyskarna blev ju från början hälsade som befriare i många delar av Sovjetunionen. Detta ändrades snart allteftersom brutaliteten bakom fronten ökade. Med en mer liberal syn på vilka tjänster som olika nationalister och motståndare mot Sovjetregimen så tror jag att Tyskland hade haft betydligt större chanser att vinna kriget mot Sovjetunionen.

/Martin

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem
Inlägg: 407
Blev medlem: 28 juni 2003, 16:25
Ort: Piteå

Inlägg av Kynes » 1 september 2003, 22:08

Har just börjat läsa Antony Beevor's Stalingrad där säger han att ca 50 000 ryssar stälde upp och slogs på den tyska sidan i Staingrad. Han nämner också hur ukrainare brukade säga till ryssarna som var bosatta i Ukraina i början av kriget: Snart kommer tysken och tar dig.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 17 september 2003, 13:18

Stefan skrev:Schwalbe, i din ursprungsfråga talar du om stora mängder ryssar. Jag antar att du menar ukrainare, då stämmer allt. Om det fanns dessutom ryssar är en annan fråga, jag tippar att det fanns en del men inte alls så många.
Om jag inte minns fel fanns det en hel rysk antikommunistarmé i 2 VK, som leddes av general Vlasov. Han var inte fascist, men han ville frigöra Ryssland från Sovjet, och få ett självständigt Västryssland.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 17 september 2003, 19:40

det var väll främst kossacker och "de vita (som var emot kommunismen)" från inbördeskriget som hälsade tyskarna som befriare, eftersom det var dessa som förlorat på kommunismen.

Skriv svar