Den mest våghalsiga rymmningen

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Spitfire
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 8 september 2003, 15:18

Den mest våghalsiga rymmningen

Inlägg av Spitfire » 11 september 2003, 19:40

Vilken är den mest våghalsiga rymmningen under vk2 i ert tycke? :)

Sussie
Utsparkad
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 september 2003, 19:26
Ort: Schweden

Inlägg av Sussie » 11 september 2003, 19:46

När Rudolf Hess flög till Skottland 1941. Ingen rymniong visserligen, men våghalsig ändå, tänk bara att flyga ett litet instabilt plan över hav och fiendeterritorium...

/Sussie

Spitfire
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 8 september 2003, 15:18

Inlägg av Spitfire » 11 september 2003, 20:03

En av dem våghalsigaste flykter jag hört talas om är Franz von Werras.
En tysk pilot som blev nerskjuten under slaget om Storbritannien.
Lyckades gräva ut sig ur fånglägret, och ljug sedan för en britt att han var en holländsk pilot som skulle köras till närmaste flygfält.
Var väldigt nära att stjäla en Hawker Hurricane, innan han ertappades minutrarna innan han skulle lyfta.
Sedan skickades han över till Kanada där britterna trodde att det var omöjligt att ta sig tillbaka ifrån, men lyckades hoppa av tåget i Kanada nära gränsen till USA, som var neutralt innan 7 december 1941.
Från USA tog von Werra sig till Mexiko, där han lyckades ta sig med båt över till Tyskland.
Sorgligt nog blev han nerskjuten över Nordsjön 1941, von Werras me-109:a hittades aldrig. Franz von Werra var den ende tysk som lyckades fly under vk2.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 11 september 2003, 20:23

Sussie skrev:men våghalsig ändå, tänk bara att flyga ett litet instabilt plan över hav och fiendeterritorium...
Litet och litet...var det inte ett tvåmotorigt Me 110?

MVH

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 februari 2003, 11:05
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 11 september 2003, 20:29

jag tycker nog att rymningen Spitfire beskrev verkar vara nåt av det våghalsigaste jag har hört talas om...

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Inlägg av Thomas Johansson » 11 september 2003, 21:37

När jag läste detta kom jag att tänka på en serie böcker jag hörde talas om för några år sedan. Sökte på google och hittade detta. En snarlik historia, hann inte kika ifall det var en roman eller om det baserades på verkliga händelser. EDIT Kikade nu och det var visst en tysk jaktpilots levnadsöden, verkar mycket intressant.

http://www.steinhilper.de/steinhilp/Ulrich/buch3.html

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 11 september 2003, 21:42

Jag vet inte om Muossolinis fritagning kan räknas som den mest våghalsiga rymmningen men det är defenitivt en av de mer spektakulära aktionerna under kriget.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 22 april 2003, 20:32
Ort: Gislaved (Partille)

Inlägg av Ringo » 11 september 2003, 22:02

Har hört talas om von Werras tidigare. Minns att britterna var så imponerade av hans kallsinnighet att dom bjöd honom på drinkar efter rymmningsförsöket...

Spitfire
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 8 september 2003, 15:18

Inlägg av Spitfire » 11 september 2003, 22:20

Såg ett program om honom på discovery, hette "escape stories" (tror jag) :D .

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 11 september 2003, 22:46

Redan under Första Världskriget blev den franske officeren Henri Honoré Giraud tillfångatagen av tyskarna. Men han flydde ur fånglägret i Belgien, genom Holland och Storbrittanien tillbaka till sitt kompani.

1940 var han 61 år gammal och General. Snöpligt blev han tillfångatagen i ett skyttevärn av tyskarna igen. 1942 rymde han från fästningen Königstein med hjälp av ett egengjort rep, efter att först ha lärt sig Tyska perfekt och fått en tyrolerhatt insmugglad i cellen. Han klättrade ut genom fönstret, mötte en medhjälpare han kontaktat genom kod i breven ut till sin fru och fick civilkläder. Han åkte tåg till Schweiz, ständigt jagad av Gestapo men lyckades smita genom improvisationer. Väl i Schweiz vägrade schwiezarna lämna ut honom och han tog sig till Vichyfrankrike, som även de vägrade lämna ut honom. Gestapo försökte därför lönnmörda honom, men han höll sig gömd. Lagom till invasionen i Nordafrika av de allierade skeppades han dit i smyg och tog över ledningen för fria franska förband i Tunisien!

Användarvisningsbild
affe
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:38
Ort: Stockholm

Inlägg av affe » 12 september 2003, 10:38

Otto Skorzeny's fritagning av Musse är kanske ingen rymning, men spectaculare var den... Lyckades inte Hans Ulrich Rudel 'rymma' från ryska styrkor efter att ha blivit nedskjuten på östfronten? Har för mig att han bar sin navigatör/skytt på ryggen under en sjuuukt lång tid och när dom väl kommit i säkerhet dog navigatören av sina skador - Hans var tydligen glad ändå...

Annars tycker jag att det var väldigt kallt av Sepp D att i en hel dag ligga i ett dike och röka cigg när han och hans chaufför kom vilse under strider mot BEF i belgien -40... Dom låg bredvid en väg och höll huvudena ner medan britterna for fram på vägen, bara några meter från dom. Som sagt, ingen rymnining, men coolt ändå...

/a

Sussie
Utsparkad
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 september 2003, 19:26
Ort: Schweden

Inlägg av Sussie » 12 september 2003, 11:46

Battler skrev:
Sussie skrev:men våghalsig ändå, tänk bara att flyga ett litet instabilt plan över hav och fiendeterritorium...
Litet och litet...var det inte ett tvåmotorigt Me 110?

MVH
Tja... jämfört med nuvarande plan vi har idag, så var ju inte Me 110 speciellt stora eller säkra precis. Det var ju mkt vanligare att man kraschade förr p.g.a. att planen inte var speciellt säkra.

/Sussie

Användarvisningsbild
Mrkos
Medlem
Inlägg: 235
Blev medlem: 30 september 2002, 00:22
Ort: Helsingborg

Inlägg av Mrkos » 12 september 2003, 15:15

Rätt, och över fiendeland, kul för honom om det hade kommit nårra hrries efter honom.... :lol:

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem
Inlägg: 1525
Blev medlem: 11 september 2003, 12:27
Ort: Kalmar

Inlägg av Löwe » 12 september 2003, 15:15

Läs gärna om min morfar på ämnet Finska fronten.

Han var visserligen "bara" en okänd soldat, men det är en spännande historia som gått i arv i min familj.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 12 september 2003, 15:31

Sussie skrev:Tja... jämfört med nuvarande plan vi har idag, så var ju inte Me 110 speciellt stora eller säkra precis. Det var ju mkt vanligare att man kraschade förr p.g.a. att planen inte var speciellt säkra.

/Sussie
Har man ett tvåmotorigt plan, har man dubbel säkerhet. Lägger en motor av, kan man ta sig hem på den kvarvarande. Me 110 var inte känd, som ett problemplan.

MVH

Skriv svar