Bulgariens och Rumäniens insatser.

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Bulgariens och Rumäniens insatser.

Inlägg av wreezig » 22 maj 2002, 14:44

Hur var det egentligen med Bulgariens och Rumäniens insatser i WW2?
Gjorde dom mer än lite insatser på östfronten?
Jag vet att kung Boris av Bulgarien motarbetade Depotrationen av judar och jag har för mig att Rumänerna gjorde liknande men hade dom båda länderna någon betydelse för axelmakternas krigsinsats?

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 22 maj 2002, 15:03

Om jag inte minns fel så anföll ryssarna mest rumänska trupper när man ringade in 6:e armén, detta p.g.a dom rumänska trupperna var "sämre".


/MK

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 15:07

men hade dom båda länderna någon betydelse för axelmakternas krigsinsats?
Tja, var det inte rumänerna som föll ihop och möjliggjorde omringningen av trupperna i Stalingrad? Det är väl det enda som jag kan på rak arm. Rumänerna var väl inte så pigga på att kriga och de hade nog inte så hög moral, samt dålig utrustning.

***EDITED***

Såg inte ditt inlägg Mikael.

/Johan

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 22 maj 2002, 15:12

Tja, var det inte rumänerna som föll ihop och möjliggjorde omringningen av trupperna i Stalingrad? Det är väl det enda som jag kan på rak arm. Rumänerna var väl inte så pigga på att kriga och de hade nog inte så hög moral, samt dålig utrustning.
Rumänernas moral var nog inte avgörande utan Tyskarnas vägran att ge dom anti-tankvapen och istället låta dom tyska trupperna ha dom.
Tänk själva hur kul det måste ha varit att stå i ett skyttevärn med bara en kulspruta när det kommer en hop med t-34:or , klart fan att man ger upp.

Tyskarna invaderade väl Rumänien i krigets slutskede för att slutföra förintelsen som dom tyckte gick för långsamt.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 22 maj 2002, 15:44

Rumänska och bulgariska trupper hade Stalingrads flanker som ryssarna bröt sig igenom ganska lätt.

Användarvisningsbild
Jonteman
Medlem
Inlägg: 909
Blev medlem: 27 mars 2002, 11:56
Ort: Finspång

Inlägg av Jonteman » 22 maj 2002, 15:47

Ett till fall där Hitler bara trodde att äkta germaner var duktiga och rasrena. I Stalingrad anföll Sovjet med T-34 i första led, tror nog att även om det var LSAH som var där rumänerna stod så hade nog det blivit samma sak av hela skiten. Det som hände i Stalingrad hade hänt nån annanstans, Tyskarna var så långt in i Sovjet så det började bli svårt med proviant, ammo och liknande. Sen har jag hört följande som Tyskarna led av: "Franska reservdelar passar inte i Belgiska bilar och Tysk ammo passar inte i Rumänska vapen".

Lite OT men intressant.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 22 maj 2002, 15:53

Rumänernas moral var nog inte avgörande utan Tyskarnas vägran att ge dom anti-tankvapen och istället låta dom tyska trupperna ha dom.
Tänk själva hur kul det måste ha varit att stå i ett skyttevärn med bara en kulspruta när det kommer en hop med t-34:or , klart fan att man ger upp.
Tyskarna hade inte speciellt mycket bättre pansarvärn än rumänerna. De rumänska trupperna hade sina 47mm, och tyskarna had 50mm. 75mm PaK40 kom endast ut till den tyska armén från februari -42 och då endast 15st per månad.

/Johan

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Rumänerna vid Stalingrad

Inlägg av Stefan » 22 maj 2002, 15:55

Beevor i sin stora bok om Stalingrad skriver en hel del om rumänernas insatser. Han menar, och citerar, att de flesta rumänska trupper kämpade hårt och bra. Men precis som någon berättade, de flesta av deras trupper saknade effektiva pansarvärnsvapen, och ont om ammo till de kanoner de ändå hade. Inte så konstigt då att vissa av deras truppavdelningar vek sig, och de avdelningar som trots allt gav järnet kunde inte stoppa effektivt de massiva ryska pansargenombrotten.

Innan dess klarade de väl sig rätt bra i kriget, såvitt jag vet var de inte någon barlast utan de gick framåt de också jäms med den övriga fronten.
Nu kan jag tänka mig att iom att de fick hålla till något mindre centrala frontavsnitt, så hade de inte heller mot sig ryssarnas allra bästa trupper.
Men mot ryssarnas andrarangstrupper klarade de sig alltså ganska bra, trots halvdan krigsutrustning.

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1949
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 22 maj 2002, 16:42

Wreezig,
Jag vet att kung Boris av Bulgarien motarbetade Depotrationen av judar och jag har för mig att Rumänerna gjorde liknande
Det rumänska statsskicket under marskalk Ion Antonescu bedrev en antijudisk politik, men rumänerna vägrade gå med på att sända sina judiska landsmän till förintelselägren. Trots detta deltog rumänska soldater i avlivandet av judar, i vissa områden användes svältvapnet, och i andra arrangerades dödsskjutningar. Totalt miste 200 000 av Rumäniens 800 000 - 900 000 judar livet.

/artur

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 22 maj 2002, 17:56

Rumänien och Ungern ställde upp med 14 rumänska respektive 2 ungerska divisioner vid invasionen av Ryssland! Ungern sålda även olja till den tyska armén:

Produced
1941 422.386
1942 663.379
1943 842.000
1944 (1) 624.628

To Germany
80.000
325.000
462.000
625.000
(In tons)
1. Only Jan - Sep

Siffror från skalman.nu:
http://www.skalman.nu/third-reich/axis- ... cs-oil.htm

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Bara en fråga

Inlägg av Relay » 22 maj 2002, 18:30

wreezig skrev:
Tja, var det inte rumänerna som föll ihop och möjliggjorde omringningen av trupperna i Stalingrad? Det är väl det enda som jag kan på rak arm. Rumänerna var väl inte så pigga på att kriga och de hade nog inte så hög moral, samt dålig utrustning.
Rumänernas moral var nog inte avgörande utan Tyskarnas vägran att ge dom anti-tankvapen och istället låta dom tyska trupperna ha dom.
Tänk själva hur kul det måste ha varit att stå i ett skyttevärn med bara en kulspruta när det kommer en hop med t-34:or , klart fan att man ger upp.

Tyskarna invaderade väl Rumänien i krigets slutskede för att slutföra förintelsen som dom tyckte gick för långsamt.
Det låter inte så skoj men det måste väl ha funnits nåt sätt att stoppa dessa stålmonster. (tänker då på menige Ryans Sticky bomb eller nåt i den stilen??)

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 22 maj 2002, 18:42

Tyskarna invaderade väl Rumänien i krigets slutskede för att slutföra förintelsen som dom tyckte gick för långsamt.
Rumänerna ville inte slåss mot Sovjet under 1944, om man inte skulle lämna fronten öppen så fick man överföra manskap dit. Rumänerna hade/har väl en del oljefält som kanske också var av intresse.

Mvh
/Johan

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 22 maj 2002, 19:21

Det låter inte så skoj men det måste väl ha funnits nåt sätt att stoppa dessa stålmonster. (tänker då på menige Ryans Sticky bomb eller nåt i den stilen??)
Minering kanske och lite andra bomber som t.ex Sticky Bomb?

Hartmann1943-45
Medlem
Inlägg: 151
Blev medlem: 13 maj 2002, 23:07
Ort: sthlm

Inlägg av Hartmann1943-45 » 23 maj 2002, 20:21

Jag har för mig att , inga reguljära Bulgariska trupper slogs i Ryssland

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 23 maj 2002, 20:46

Jag har för mig att , inga reguljära Bulgariska trupper slogs i Ryssland
Det har du nog rätt i! Kolla här: http://www.freeport-tech.com/wwii/011_g ... 07-07.html, inga bulgariska divisioner i alla fall.

/Johan

Skriv svar