Viggen tar plats i Svensk Kulturkanon
-
Grönis
- Medlem
Viggen tar plats i Svensk Kulturkanon
Måste säga att det var mycket överraskande och kul. Har alltid varit mitt favoritflygplan, och soundtracket till min uppväxt. Utan att bli politisk måste jag säga att det är väldigt bra att svenska uppfinningar tar plats i historien, och kanske att kommande generationer får lära sig om vår flygindustri och vår historia som flygarland. Viggenprojektet har betytt mycket för Sverige i form av teknisk spetskunskap, arbetstillfällen hos såväl SAAB som hos underleverantörer osv.
Viggen var det första flygplanet med inbyggd reverseringsfunktion tror jag. Det finns fler trådar om Viggen men jag tänkte att vi skulle hedra flygplanet genom att berätta om något minne här. Mitt häftigaste minne är när jag själv låg i trafikvarvet på SAABs flygplats med en Cessna samtidigt som en 37a.. Det var tydligen något test man höll på med strax efter den tagits ur tjänst av Flygvapnet.
Viggen var det första flygplanet med inbyggd reverseringsfunktion tror jag. Det finns fler trådar om Viggen men jag tänkte att vi skulle hedra flygplanet genom att berätta om något minne här. Mitt häftigaste minne är när jag själv låg i trafikvarvet på SAABs flygplats med en Cessna samtidigt som en 37a.. Det var tydligen något test man höll på med strax efter den tagits ur tjänst av Flygvapnet.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Re: Viggen tar plats i Svensk Kulturkanon
Nu öppnar du upp en Pandoras ask. Min far var som sagt högeligen inblandad i utprovningen och 37'an är ett starkt barndomsminne, får återkomma.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Markus Holst
- C Skalman
Jag minns väggen från barndomen. Vi barn i sandlådan tittade ofta upp mot himmelen och kunde skilja på om det var en viggen eller draken som flög där uppe. Konstigt nog minns jag inga lansen eller SK60 fast sådana kanske inte fanns på Säve på 60-talet.
-
Grönis
- Medlem
Jag minns Draken och SK60 men framförallt Viggen. Ofta kom de från F16 i Uppsala. De kan nog ha kommit från Stockholm också, iofs. Hur länge var Barkarbby aktivt? Ett minne är att de var mest aktivitet på Tisdagar. Det var en dag man övade mest. Lite intressant att man flög så frekvent över Enköpings utkanter på låg höjd.
-
a81
- Medlem
Ja, det var väl tisdagar de övade mest. Jag har för mig att Draken och Viggen lät väldigt olika.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
Om Viggen är med så varför inte Jas Gripen???
Stefan
Stefan
-
adlercreutz
- Medlem
Det finns en åldersgräns på minst 50 år, så inget efter 1975 kan tas med.
Undrar om den då ska uppdateras varje år?
-
tyskaorden
- Redaktör emeritus
Växte upp vid F6 så Viggen kommer man ihåg. Pryade på flottiljen i högstadiet och då fick jag Viggenfotografier av flottiljfotografen.
-
Grönis
- Medlem
-
Hans
Jag har också det minnet. Man hörde innan man såg planet om det var en 35'a eller en 37'a, Sk 60 var absolut helt annorlunda. 39'an har jag hört såpass lite av så jag har inga bestående minnen.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Hans
Min far var med i det första halvdussinenet som framförde den. Jag vet att han gjorde mycket spinnprov bl.a. All utprovning var lite svårare eftersom 37'an var den första med nosvinge. En av hans kollegor kraschade med en och omkom. Eftersom han då var typ avdelningschef där så fick vi åka hem till änkan med två barn, modell mindre. Det var väl karaktärsdanande för den kanske 12-åriga Hans att vara på kondoleansbesök.
Hursomhelst var den imponerande framförallt när den startade med EBK (efterbrännkammare) på inte allt för lång sträcka.
Det fanns på youtube för ett antal år sedan en ganska rolig snutt där någon svensk komiker (Robert Gustavsson?) spelade Viggen flygförare och beklagade sig över det ny plastleksaksflygplanet Gripen i ett omklädningsrum. Men den hittar jag inte.
Någon?
MVH
Hans
Hursomhelst var den imponerande framförallt när den startade med EBK (efterbrännkammare) på inte allt för lång sträcka.
Det fanns på youtube för ett antal år sedan en ganska rolig snutt där någon svensk komiker (Robert Gustavsson?) spelade Viggen flygförare och beklagade sig över det ny plastleksaksflygplanet Gripen i ett omklädningsrum. Men den hittar jag inte.
Någon?
MVH
Hans
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Under Viggenepoken kom väl eventuella plan på Barkarby som regel från F 16? F 8 las ner på 1960-talet; F 18 hade aldrig Viggen och las ner innan F 16 fick JA 37.Grönis skrev: ↑02 sep 2025 19:58Jag minns Draken och SK60 men framförallt Viggen. Ofta kom de från F16 i Uppsala. De kan nog ha kommit från Stockholm också, iofs. Hur länge var Barkarbby aktivt? Ett minne är att de var mest aktivitet på Tisdagar. Det var en dag man övade mest. Lite intressant att man flög så frekvent över Enköpings utkanter på låg höjd.
-
Vysotskij
- Stödjande medlem 2020
Var kanske för snabb här. Verkar som att F 13 kan ha tagit över Tullinge först.Vysotskij skrev: ↑04 sep 2025 15:31Under Viggenepoken kom väl eventuella plan på Barkarby som regel från F 16? F 8 las ner på 1960-talet; F 18 hade aldrig Viggen och las ner innan F 16 fick JA 37.Grönis skrev: ↑02 sep 2025 19:58Jag minns Draken och SK60 men framförallt Viggen. Ofta kom de från F16 i Uppsala. De kan nog ha kommit från Stockholm också, iofs. Hur länge var Barkarbby aktivt? Ett minne är att de var mest aktivitet på Tisdagar. Det var en dag man övade mest. Lite intressant att man flög så frekvent över Enköpings utkanter på låg höjd.
-
Urban
- Medlem
Det var Stefan Sauk, https://www.youtube.com/watch?v=H4QHqxqR-aU
-
Grönis
- Medlem
Har fler upplänningar altså också minnet att man flög mest på tisdagar av någon anledning? Varför?