Anställda soldater idag

I samarbete med SoldF
Grönis
Medlem

Re: Anställda soldater idag

Inlägg av Grönis » 25 maj 2025 21:54

Ja var det så? Funderade på att det var något annorlunda men kom inte ihåg. Min fråga gällde även om det var så att de inte var fänrikar på "riktigt"? Sen är du ju fortfarande läkare på något sätt så även om du sadlar om till cykelreparatör så har ju försvaret nytta av din läkarutbildning.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 25 maj 2025 22:11

Jag vet inte hur mycket officersutbildning de hade men vet att de befordrades ett snäpp efter varje "repövning" och kunde bli kaptenen. Repövning i deras fall betydde ju att de skötte läkartjänsten på förbandets sjukhus. Jag var sjukhusmalaj och kan en del om just detta.

Grönis
Medlem

Inlägg av Grönis » 25 maj 2025 22:37

Innebar sjukhusmalaj att du var på sjukhus i fredsorganisationen så att säga? Vilket regemente och hur funkade sjukhuset på regemnetet under 90-talet. Jag hade öroninflamation och blev ordinerad att ligga i logementet med feber, var lite jobbigt då det var stökrigt med folk omkring. Hade hellre åkt hem eller legat på sjukhuset som jag tror någon annan som var risig fick göra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 25 maj 2025 22:49

Jag var skrivbiträde i fredsorganisationen, ja, på T2 Skövde. Mitt jobb var att hålla ordning på journaler, sitta mitt emot läkaren under undersökningarna och se till att siste man från varje kompani fick med sig en lista tillbaka till kompanimalajen. Och så städade jag väntsalen och körde en folkabuss till och från civila lasarettet i olika ärenden.

Hur det funkade under 90-talet får du fråga en yngre person.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 25 maj 2025 23:13

Jag skulle ha varit tydligare i mitt förra inlägg. Yrkesband finns i flera olika färger, där vitt används av de kategorier som inte har en egen färg och är därför vanligast.

För att komplicera det hela finns det även yrkes- och reservofficerare inom vissa av dessa kategorier som då bär gradbeteckningar med kläde i samma färg som motsvarande yrkesband.

Det finns t ex både läkare som är civilanställda och sådana som är reservofficerare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 maj 2025 09:20

Läkare/officer. Jag kände en fallskärmsjägare, överstelöjtnant, läkare på försvarsmedicincentrum.

MVH

Hans