Drönarkriget

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 17016
Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
Ort: Västergötland

Re: Drönarkriget

Inlägg av Markus Holst » 18 maj 2026 14:19

Ukraina lär ha ett motmedel i typ en hagelpatron som passar i deras vapen. Den skjuter en normal kila och fyra mindre kulor och får därmed lite spridning och träffar fler drönare än bara kula. Varje soldat lär ha ett sådant magasin med sig. Fast kanske inte alla.

South End Court
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 04 apr 2022 03:22
Ort: Canada

Re: Drönarkriget

Inlägg av South End Court » 18 maj 2026 15:07

Det är inte riktigt rätt tråd men se hela videon i helskärm, otroligt vad drones kan göra:

https://www.youtube.com/watch?v=m9_PAWR11Rw

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Drönarkriget

Inlägg av Hans » 18 maj 2026 15:52

AI förnekar sig själv:
AI Overview
Viral videos depicting a "65,000-drone show" in Shanghai are AI-generated or heavily digitally manipulated and entirely fake. Real municipal displays in Shanghai—such as those during the Chinese New Year or New Year's Eve—typically deploy around 1,000 to 2,000 drones, sometimes combining synchronized aerial displays with fireworks.
MVH

Hans

South End Court
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 04 apr 2022 03:22
Ort: Canada

Re: Drönarkriget

Inlägg av South End Court » 18 maj 2026 16:08

:o Där ser man. Jag har kanske inte ögonen med mig längre men det säger något om vad man kan göra med media i dag. Kanske ännu värre.

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Drönarkriget

Inlägg av Hans » 18 maj 2026 16:24

En bra källkritiksgrund är att om man tror 'Wow, vad häftigt' eller 'Det kan inte vara på riktigt' är det värt att kolla i 30 sekunder först. Jag har bommat det en bunt gånger.

MVH

Hans

South End Court
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 04 apr 2022 03:22
Ort: Canada

Re: Drönarkriget

Inlägg av South End Court » 18 maj 2026 17:09

Jag såg den för en månad sedan på en storbildsskärm eller en mycket liknande film tillsammans med min konstnärligt intresserade Gen-Z dotter. Inte heller hon reagerade på att det var något fel. Så det är inte enbart ett generations fenomen att inte hänga med. Men det kan samtidigt också visa hur lite fokus vi har även på klipp. Det var annat innan YouTube och AI kom. Innan det fattade man att det var CGI åtminstone.

/South End Court

South End Court
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 04 apr 2022 03:22
Ort: Canada

Re: Drönarkriget

Inlägg av South End Court » 19 maj 2026 00:51

Denna är sann,
https://www.youtube.com/watch?v=LTbg4Wp ... rt_radio=1

Det jag menar är att det är otroligt att så många drönare kan få till koordinaterna så precist tillsammans. De klarar dessutom en hel del vind. Och nu kommer fler vattentåliga drönare. Alltså, sådana som flyger men kan dippa i vatten.

/South End Court

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3502
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Drönarkriget

Inlägg av Bjernevik » 19 maj 2026 17:07

South End Court skrev:
19 maj 2026 00:51
Det jag menar är att det är otroligt att så många drönare kan få till koordinaterna så precist tillsammans. De klarar dessutom en hel del vind. Och nu kommer fler vattentåliga drönare. Alltså, sådana som flyger men kan dippa i vatten.
Det är dock inte drönarna som lyckas med den koordinationen utan styrsystemet på marken som utan att behöva bry sig om telekrig kan styra dem via radio.

Det säger alltså ganska lite om vad som är möjligt i en militär kontext. Men visst blir det snygga filmer.

South End Court
Medlem
Inlägg: 196
Blev medlem: 04 apr 2022 03:22
Ort: Canada

Re: Drönarkriget

Inlägg av South End Court » 19 maj 2026 17:18

Det känns lugnande när du säger det. Det är annars lätt att få bilder i huvudet vad detta skulle kunna utvecklas till i kvantitet.

/South End Court

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33699
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Drönarkriget

Inlägg av Hans » 19 maj 2026 20:40

Sann, AI säger så, så det måste stämma. Jag tror också, från en hyfsat öppen demokrati.
AI skrev:The K-Pop Demon Hunters drone shows in Seoul were absolutely real. The City of Seoul partnered with Netflix to feature up to 1,200 drones in massive light shows over the Han River, recreating characters and scenes from the hit musical film.
Aningen OT men fast i trålen. Jag får nog undvika Asien i fortsättningen.



MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7300
Blev medlem: 03 feb 2004 06:51
Ort: Göteborg

Re: Drönarkriget

Inlägg av koroshiya » 21 maj 2026 21:49

Rysslands förluster nu på 95% från drönare - enligt Bartetzko.

Det här är som under första världskriget och kanske andra. En fajter från 14 var nog hopplös 18, liksom en från 39 jämförd med en från 45.

Hotet från drönarna är nu ganska stort, så man kan inte lalla runt bakom fronten inom sträckor upp till 3-5 mil.

Jag undrar hur fan man kan försvara sig, för en drönare måste kunna utrustas med värmekameror och se var folk är. Även om den inte anfaller kan de ge info till de som rattar andra.

Det vill till att man skyddar sig på alla möjliga sätt.