Mina funderingar är följande: Jag mönstrade 1993. Enl satistik från Pliktverket* blev ca 70% av alla 18 åriga män inskrivna till värnplikt, endast 8% till utbildningsreserven och 22% frikallade.
Jag gick Samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet, och detta går tvärt emot mina iaktagellser. Utav 6 killar i klassen gjorde inkallades bara 2 värnplikt (mig inräknad) dvs 33%. Resten mig veteligen till utbildningsreserven. (Ingen vapenfri, eller icke-svensk medborgare)
Jag har diskuterat detta med en jämnårig kompis som gick Teknisk linje, och han menar att alla killarna i klassen blev inkallade bortset från en icke-svensk medborgare och en hälsobesvär som påverkade han i det dagliga livet.
Därav min fråga om villka samband det fanns vid denna tid angående gymnasial bakgrund och inkallelse till värnplikt.
Jag kan se detta ur två perspektiv:
- Försvarets; man kanske eftersöker tekniskt kompetens
- Ungdommars: Detta blir mer ett socialt perspektiv. Vi var ju 6 killar vs 24 tejer i klassen. ”Vad skall du göra lumpen som?” var ju knappast en snackis i uppehållsrummet. Aven om det tränades lika mycket som ungdommar allmännt, minns jag ingen som höll på med moppar, jakt och andra manliga hobbies. Att det skulle vara spännande att göra lumpen fanns liksom inte på radarn.
PS. Den statistik jag åberopar är för 1994, året efter jag mönstrade, men borde vara jämförelsebar. Tvärr kan jag inte längre hitta en länk.