Fallskärmshoppning för kadetter
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Re: Fallskärmshoppning för kadetter
Tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Intressant, tack för informationenChrein skrev: ↑30 dec 2024 11:53Värnpliktiga fallskärmsjägarbefäl skulle också kunna leda grupper från andra förband i fria kriget. Detta övades i varje fall fram till 1984 vid S2. Som kompanichef deltog jag som följebefäl vid åtminstone ett tillfälle. Fallskärmsjägarna hade (vid den tiden i alla fall) inryckning i juni och utryckning i mars (i ÖN). De som togs ut till kadettskola fortsatte till slutet av maj. Det var som en del av kadettskolan som samövningen "fria kriget" genomfördes mellan FJS och S2.
F ö står det fel i FOKK 44, K3 flyttade till Karlsborg 1984-07-01.
-
- Medlem
En fundering som jag har efter att ha satt mig in i denna tråd
Är inte fallskärmshoppning en kompetens som man behöver öva regelbundet?
Att döma av den här sidan behöver man gå om hela utbildningen om man inte hoppat på två år eller mer Detta gäller för ”sporthopp”. https://skydive.se/skydivers/fornyelse/
Jag förutsätter att ett militärt hopp borde vara mer betydligt mer krävande då man skall kunna landa säkert med vapen och utrustning och eventuellt i svårare terräng. Hur tänkte försvaret lösa detta? Tänker inte bara på officerskadetter men även krigsplacerade fallskärmsjägare.
Är inte fallskärmshoppning en kompetens som man behöver öva regelbundet?
Att döma av den här sidan behöver man gå om hela utbildningen om man inte hoppat på två år eller mer Detta gäller för ”sporthopp”. https://skydive.se/skydivers/fornyelse/
Jag förutsätter att ett militärt hopp borde vara mer betydligt mer krävande då man skall kunna landa säkert med vapen och utrustning och eventuellt i svårare terräng. Hur tänkte försvaret lösa detta? Tänker inte bara på officerskadetter men även krigsplacerade fallskärmsjägare.
-
Bra fråga.
Jag hoppas, hehe, att de riktiga fallskärmsjägarna hade sina repmånader vart fjärde år. För vanliga förband vart repmånaderna ofta inställda.
MVH
Hans
Jag hoppas, hehe, att de riktiga fallskärmsjägarna hade sina repmånader vart fjärde år. För vanliga förband vart repmånaderna ofta inställda.
MVH
Hans
-
- Medlem
Även om dom (eventuella) repövningarna ägde rum vart fjärde år så är det dubbelt så länge som den tid det får gå för en sporthoppare innan hen förlorar sin licens.
-
Jag har ställt frågan direkt till deras förening.
MVH
Hans
Vi får ge dem kanske veckan ut.Hej,
Jag har en smal fråga om fallskärmsjägarna under det kalla kriget. Hur fungerade det med hoppträning och repövningar efter genomförd grundutbildning. I övriga försvaret sköts repövningarna ofta upp men hölls fyra år i ert fall? Och fanns det något krav på ytterligare hoppträning? Om ni inte kan svara kanske ni kan hänvisa mig till någon som kan. Tack på förhand. Med vänliga hälsningar. Hans x
MVH
Hans
-
- Ny medlem
Personalen vid fallskärmsjägarnas krigsförband genomförde repetitionsövningar i princip vart fjärde år enligt ett rullande schema. Ingen hoppträning skedde mellan dessa övningar. // Bo Sunnefeldt, FJS 1973-1980, 1985-1987.
-
Välkommen skalman127 - och tack.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
@Hans och @Skalman 127
Tack för era kommentarer till min fundering.
Kanske militär fallskärmshoppning inte är så märkvärdigt som jag trodde?
Tack för era kommentarer till min fundering.
Kanske militär fallskärmshoppning inte är så märkvärdigt som jag trodde?
-
I och med att det är automatutlösning med 'snöret' och sedan skall du bara dala ner mer eller mindre rakt samt helst inte bryta något vid nedslag. Så är det inte som att skaffa flyglicens, nej. Lite svårare om du skall ha med dig en 40 kg ryggsäck men förfarande. Civilt med att välja själv när skärmen skall utlösas, flyga runt med en vingeliknande historia och landa på en exakt plats inbillar jag mig är lite knepigare.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
Och de risker man var beredd att ta med personlig säkerhet i krig var förstås många, många gånger högre än i fred.
-
Så sant, fällningshöjden var väl oftast så låg så det var gränsande till fånigt att ha reservskärm med sig.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
Är det inte i Band of Brothers de rekommenderas att ta bort reservskärmen då den ändå inte hinner utlösas och bara bidrar till tyngre nedslag/högre skaderisk?
-
- Stödjande medlem 2025
Slog mig först nu: Packar man sin egen skärm i dessa sammanhang? Tänker främst kadetterna.
/Håkan
/Håkan
-
Kadetter, nej. Turligt nog får jag tillstå, annars hade ni inte fått svar här.
Vanliga FJ tror jag det var så men är ej 100.
MVH
Hans
Vanliga FJ tror jag det var så men är ej 100.
MVH
Hans