Vi på Skalman är glada att kunna berätta att vi har etablerat ett samarbete med SoldF. SoldF som sedan 1997 sammanställer fakta och bilder på vapnen, materielen, fordonen och utrustningen som används i Sveriges Försvarsmakt.
Det finns även ett Soldf diskussionsforum sedan 2002, som vi tror kan komplettera Skalman på ett bra sätt och förhoppningsvis kan vi komplettera SoldF på ett bra sätt, med vår mer historiska inriktning.
Vi ser fram emot att få samarbeta med SoldF.
MVH
Redaktionen genom Hans
SoldF och Skalman
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
-
Re: SoldF och Skalman
Jag misstänker starkt att namnet är inspirerat av:
Finns en rejäl bunt tidigare och senare.
Föregångare var 'Undervisning för infanteristen' och 'Soldatinstruktion för infanteriet'.
MVH
Hans
Finns en rejäl bunt tidigare och senare.
Föregångare var 'Undervisning för infanteristen' och 'Soldatinstruktion för infanteriet'.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2020
Nördar hittar varandra.
I hyllan har jag en gammal soldatinstruktion för beridna soldater; SoldHäst typ. Från kanske 1930? Skall se om jag kan fotografera av den och visa upp. Menige Stig Nilsson är dock inte med.
I hyllan har jag en gammal soldatinstruktion för beridna soldater; SoldHäst typ. Från kanske 1930? Skall se om jag kan fotografera av den och visa upp. Menige Stig Nilsson är dock inte med.
-
- C Skalman
Jag har soldi Häst 1962. Hade gärna haft fler versioner.
-
Jag skall kolla i bokhyllorna men jag vill minnas någon liknande från sekelskiftet, 1938, 43, 56, 72 och någon senare.
För något mindre nördiga än vi, Stig Nilsson: https://kkrva.se/nya-livstecken-i-soldf ... son-lever/
MVH
Hans
För något mindre nördiga än vi, Stig Nilsson: https://kkrva.se/nya-livstecken-i-soldf ... son-lever/
MVH
Hans
-
- Medlem
Åtminstone fram till 1940-talet var soldatinstruktionerna truppslagsvisa. Dvs, det fanns SoldI Inf, SoldI Kav, SoldI P osv. Sedan fanns det också truppslagsöverskridande soldatinstruktioner, t ex SoldI Tunga vapen.
På 1950-talet verkar man ha övergått till SoldI Armé istället och någon gång därefter föddes SoldF.
På 1950-talet verkar man ha övergått till SoldI Armé istället och någon gång därefter föddes SoldF.
-
En gång i tiden handlade jag in ett paket svenska instruktionshäften och böcker, där bl.a. dessa ingick:
Hans K
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
Intressant med en SoldI Armé redan 1946, skiftet från truppslag till försvarsgren verkar ha skett tidigare än jag trodde.
En snabb bildgoogling visar både SoldI Armé 1944 och SoldI Inf 1945, ska man gissa att övergången skedde ungefär då? Kanske som en rationalisering under beredskapsåren när det var brist på det mesta? Alternativt att man redan då börjad öva/utbilda mer integrerat mellan truppslagen, något som senare ledde till brigadorganisationen 1948, och att det då även var lämpligt med gemensam litteratur.
En snabb bildgoogling visar både SoldI Armé 1944 och SoldI Inf 1945, ska man gissa att övergången skedde ungefär då? Kanske som en rationalisering under beredskapsåren när det var brist på det mesta? Alternativt att man redan då börjad öva/utbilda mer integrerat mellan truppslagen, något som senare ledde till brigadorganisationen 1948, och att det då även var lämpligt med gemensam litteratur.
-
- C Skalman
Utöver soldi-böckerna finns ju även exercisreglementen. Är det månne ett äldre namn för samma sak?