Försvarets vägatlas

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020

Re: Försvarets vägatlas

Inlägg av millgard » 12 jun 2024 09:23

Hans skrev:
11 jun 2024 22:36
Fast det är det enda stället två koncentreringsvägar sammanfaller i Norrland. Kan ju vara ett argument även om jag har för mig att militären förordade annan plats.

MVH

Hans
Och dessutom järnvägsförbindelse... och flygplats. Och två bra vägar till kusten. Och stora ytor att öva på...

Så ja, ett av de mest välplacerade.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 12 jun 2024 17:43

Hans skrev:
Fast det är det enda stället två koncentreringsvägar sammanfaller i Norrland. Kan ju vara ett argument även om jag har för mig att militären förordade annan plats.
De krigsförband som skulle understödja koncentreringstransporterna var dock knappast norrlandsjägarbataljoner utan snarare utbildade av T 3 i Sollefteå. Chansen att någon som i GRO jobbade på K 4 skulle ha sin krigsplacering i dessa torde vara relativt liten.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 12 jun 2024 18:17

GRO?

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem

Inlägg av Sarvi » 12 jun 2024 18:35

millgard skrev:
12 jun 2024 09:23
Hans skrev:

MVH

Hans
Och dessutom järnvägsförbindelse... och flygplats. Och två bra vägar till kusten. Och stora ytor att öva på...

Så ja, ett av de mest välplacerade.
Jag antar att det var därför som dåvarande ÖB och CA starkt motsatte sig en placering av ett nytt regemente i Norrlands inland, och i synnerhet en placering väster om Lule älv. Man ansåg att förbandsproduktionen kunde lösas till mindre kostnad genom förläggning till befintliga garnisonsorter, i stället för att sätta upp ett nytt regemente där allt skulle behöva byggas upp från noll.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 12 jun 2024 18:37

Markus Holst skrev:
12 jun 2024 18:17
GRO?
GRundOrganisation. FMs organisation i fredstid som producerar KRigsOrganisationen dvs krigsförbanden. Anställd personal kunde (och kan) ha en helt annan uppgift i GRO än vad man är krigsplacerad som i KRO.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 13 jun 2024 07:34

Exempel. När jag blev kapten efter KHSHK blev mitt jobb plutonchef i fred och frihet, GRO. Jobbet innebar att jag skulle göra denna pluton någorlunda duglig för att lösa sina uppgifter i händelse av krig och örlog. Jag å min sida skulle vid krig och örlog bege mig till ett förråd där ett helt kompani stod uppställt och väntade på kompanichefen Hans som skulle leda dem i krig (kanske inte så mycket örlog), KRO. Jaja, inte uppställt men förråd med materiel och soldater & befäl på väg dit.

Min tanke om fördelarna med K 4 i Arvidsjaur var att snabbt ha i alla fall en handfull soldater greppbara för att stoppa den lede fi från att greppa den viktiga knutpunkten.

MVH

Hans