Försvarsberedningens förslag 2024
-
- Medlem
Försvarsberedningens förslag 2024
Lite funderingar kring förslaget om var intressant i några avseeneden...
Det står bl.a. följande:
1. Bildandet av ett nytt fältförband i form av ett Norrlandsinfanteriregemente i krigsorganisationen (detta ska inte förväxlas med uppsättandet av en organisationsenhet). Vad är detta? Detta är i tillägg till de fyra brigaderna som jag fattar det. Var handlar det om för typ av förband?
2. Nya territorialförband, organiserade i ett tjugotal kompanier och plutoner. - Intressant, betyder det i tillägg till tidigare beslutade bataljoner?
3. Handlar inte om förslaget nu men ibland läser att de fyra nya Luleåkorvetterna ska ersätta Visbykorvetterna. Det kan väl inte stämma? De bör väl vara dugliga långt efter 2030? Hur många korvetter ska vi ha 2030?
Hoppas att gänget på forumet sitter på intressanta svar och underlag för diskussioner (ej politiska)
Det står bl.a. följande:
1. Bildandet av ett nytt fältförband i form av ett Norrlandsinfanteriregemente i krigsorganisationen (detta ska inte förväxlas med uppsättandet av en organisationsenhet). Vad är detta? Detta är i tillägg till de fyra brigaderna som jag fattar det. Var handlar det om för typ av förband?
2. Nya territorialförband, organiserade i ett tjugotal kompanier och plutoner. - Intressant, betyder det i tillägg till tidigare beslutade bataljoner?
3. Handlar inte om förslaget nu men ibland läser att de fyra nya Luleåkorvetterna ska ersätta Visbykorvetterna. Det kan väl inte stämma? De bör väl vara dugliga långt efter 2030? Hur många korvetter ska vi ha 2030?
Hoppas att gänget på forumet sitter på intressanta svar och underlag för diskussioner (ej politiska)
-
- Medlem
Re: Försvarsberedningens förslag 2024
1, Det är mer att se som en "klassisk" norrlandsbrigad för fördröjningsuppgifter eller t o m försvar men utan understödjande artilleri och andra stödförband. Det ska vara ett fältförband som antagligen leds av divisonsstaben. Tänker mig att de fördröjer eller försvarar en infallsväg genom norra Finland.
2, Det är antagligen överföringsförband, med värnpliktiga från fältförbanden när det blir överåriga. De ska då ledas under militärregion och antagligen skydda förbindelser, flygbaser, kanske logistikhubbar och depåer mm. Jämför med det gamla lokalförsvaret.
3, får nån maräng svara på. Jag anser att det där kan lösas bättre med andra stridskrafter än ytstridsfartyg.
Alla svaren är min personliga tolkning av rapporten, jag sitter inte på någon insider information.
2, Det är antagligen överföringsförband, med värnpliktiga från fältförbanden när det blir överåriga. De ska då ledas under militärregion och antagligen skydda förbindelser, flygbaser, kanske logistikhubbar och depåer mm. Jämför med det gamla lokalförsvaret.
3, får nån maräng svara på. Jag anser att det där kan lösas bättre med andra stridskrafter än ytstridsfartyg.
Alla svaren är min personliga tolkning av rapporten, jag sitter inte på någon insider information.
-
- Stödjande medlem 2024
Kan det inte bli regementsstaben ifrån I21 alternativt I19 som får den uppgiften som skrevs i handlingarna ?1. Bildandet av ett nytt fältförband i form av ett Norrlandsinfanteriregemente i krigsorganisationen (detta ska inte förväxlas med uppsättandet av en organisationsenhet). Vad är detta? Detta är i tillägg till de fyra brigaderna som jag fattar det. Var handlar det om för typ av förband?
För att organisera en helt ny regementsstab är ju inget man gör över en natt.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Medlem
Försvarsberedningen är tydlig med att det är ett krigsförband som avses och inte ett nytt OrgE (vilket I 19 och I 21 är).
Sedan är det givetvis möjligt att personal som i GRO är placerade i OrgE-staben på I 19 eller I 21 blir krigsplacerade i norrlandsinfanteriregementsstaben. Med det är alltså två helt olika saker även om bägge kallas för regementsstab (om det nya krigsförbandet 1. beställs av regering och riksdag 2. får det namn försvarsberedningen använder).
-
- Medlem
Oavsett vad som avses blir det svårt att hitta officerare till alla nya staber. Vi får fortsätta leva på arvet från NBO med överåriga.
-
- Medlem
Någon som vet varför man börjat prata om regementen som krigsförband? Det var väl ändå ett tag sedan… Är det en reducerad brigad som avses eller vad?Bjernevik skrev: ↑28 apr 2024 16:12Försvarsberedningen är tydlig med att det är ett krigsförband som avses och inte ett nytt OrgE (vilket I 19 och I 21 är).
Sedan är det givetvis möjligt att personal som i GRO är placerade i OrgE-staben på I 19 eller I 21 blir krigsplacerade i norrlandsinfanteriregementsstaben. Med det är alltså två helt olika saker även om bägge kallas för regementsstab (om det nya krigsförbandet 1. beställs av regering och riksdag 2. får det namn försvarsberedningen använder).
-
- Medlem
Gissar att du har rätt, det verkar som att man vill ta de fristående skyttebataljoner som I 13 och I 21 ska producera och sammanföra i ett förband fast utan de övriga funktionsförbanden som en brigad skulle innehålla.
Varför man gör det? Tja, varför diskuterar försvarsberedningen musikkårer och HV grkplutoner? Någon fick feeling misstänker jag...
-
- Medlem
Nja, det är ändå enklare att sätta in ett regemente utomlands än att fyra separata bataljoner ska ha den samverkan. Dessutom om de ska in under Divisionstaben är antalet direkt underställda chefer viktigt för en rationell ledning.Bjernevik skrev: ↑30 apr 2024 10:39Gissar att du har rätt, det verkar som att man vill ta de fristående skyttebataljoner som I 13 och I 21 ska producera och sammanföra i ett förband fast utan de övriga funktionsförbanden som en brigad skulle innehålla.
Varför man gör det? Tja, varför diskuterar försvarsberedningen musikkårer och HV grkplutoner? Någon fick feeling misstänker jag...
-
- Medlem
Låter märkligt - Visby uppgraderas ju under perioden, Luleå tas i tjänst from 2030 och ersätter Gle och Sto är planen.3. Handlar inte om förslaget nu men ibland läser att de fyra nya Luleåkorvetterna ska ersätta Visbykorvetterna. Det kan väl inte stämma? De bör väl vara dugliga långt efter 2030? Hur många korvetter ska vi ha 2030?
Däremot så talar man om fler fartyg efter 2030 och dubbla besättningar.
-
- Medlem
Exakt, det måste helt enkelt vara felskrivning och man syftar på Gävle och Stockholmskorvetterna. Sen läste jag för övrigt något om att de kanske blir kvar längre också.Psilander skrev: ↑02 maj 2024 21:49Låter märkligt - Visby uppgraderas ju under perioden, Luleå tas i tjänst from 2030 och ersätter Gle och Sto är planen.3. Handlar inte om förslaget nu men ibland läser att de fyra nya Luleåkorvetterna ska ersätta Visbykorvetterna. Det kan väl inte stämma? De bör väl vara dugliga långt efter 2030? Hur många korvetter ska vi ha 2030?
Däremot så talar man om fler fartyg efter 2030 och dubbla besättningar.
-
- Medlem
Troligen de bataljoner som "nya" 1 13, 1 21 och I 5 utbildar tillsammans med en ledningsresurs (regementschef med regementsstab), så att man kan föra en samordnad fördröjningsstrid i Nedre eller Övre Norrland i väntan på divisionen alternativt hålla vägar från Norge öppna, men tyvärr utan något kvalificerat understöd och underhåll.Grönis skrev: ↑26 apr 2024 19:48
Det står bl.a. följande:
-
- Stödjande medlem 2024
Nu har ett nytt budgetunderlag (uppdaterad sådan) kommit och det går att läsa på försvarsmaktens hemsida
och gällande detta med Norrlandsinfanteriregemente så vill försvarsmakten stryka detta krigsförband (står mer att läsa i handlingarna).
och gällande detta med Norrlandsinfanteriregemente så vill försvarsmakten stryka detta krigsförband (står mer att läsa i handlingarna).
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
-
- Medlem
Det som är lite beklämmande är väl att regering och riksdag aldrig tidigare lyssnat på vad FM spelat in inför ett försvarsbeslut. Inför FB 2015 ville man inte ha någon ny OrgE på Gotland. Hur slutade det, jo vi fick P 18. Inför FB 2020 ville man inte ha nya OrgE på orter där man inte fanns. Hur slutade det, jo vi fick A 9, I 5, I 13 och I 21. Inför FB 2025 tycker jag dock politikerna varit lite snåla då man bara fläskat till med ett Norrlandsinfanteriregemente. Vilket för övrigt media med flera misstolkar som en ny OrgE. Många i tråden här är ju inne på att det handlar om ett krigsförband, vilket är hel rätt. Se det som någon form av återupprättande av fältregementena som verkade fram till slutet 1940-talet, dessa bestod av tre bataljoner, om jag inte missminner mig? Att man inte föreslår det som en Norrlandsinfanteribrigad, är väl mer för att det skulle krävas ytterligare resurser till FM. FM har ju redan idag växtverk och där FM vill skjuta på målet om de brigader man är ålagda att sätta upp. Att du få en till brigad skulle väl inte vara så populärt. Då är det ju enklare för politikerna att börja leka med krigsorganisationen, för att plocka politiska poäng i sina valkretsar, med att "deras" regementen blir betydelsefullare och större i organisation. För i samma förslag från försvarsberedningen, så vill man ju ge I 21 någon form av uppdrag med att utbilda logistikförband. Egentligen hade det ju varit lättare att säga att man vill återetablera T 3 i Sollefteå. Men att föreslå ytterligare återetablering är tabu inför detta försvarsbeslut, så därav pratar med om krigsorganisationen, vilken då är enklare att besluta om. Risken är bara att vi återupprepar 70- och 80-talet med papperstigern.
-
- Stödjande medlem 2021
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/fors ... presstraff
Det är uppenbarligen inte längre ett särintresse.
"...inte skära i dom råd som professionen har gett oss."
Det låter som att FM har fått bestämma mycket.
Det är uppenbarligen inte längre ett särintresse.
"...inte skära i dom råd som professionen har gett oss."
Det låter som att FM har fått bestämma mycket.