Miljöcertifierade fordon

I samarbete med SoldF
Anders Wester
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jul 2017 17:20
Ort: Piteå

Miljöcertifierade fordon

Inlägg av Anders Wester » 09 mar 2024 22:35

Några funderingar från en gammal chaufför och mekaniker.
Fordonen som tillverkas för militära ändamål är dylika försedda med katalysator, Ad-blue,styrdon, datorer, elektronik och en massa annat tidskrävande skräp.

Mitt i striden eller en transport kommer meddelanden displayen.

”Din Ad-blue tank är tom”
”Regenerering krävs, uppsök verkstad”
”Felkod den och den”
”Kör med begränsad effekt”

Är det så, skulle inte förvåna mig.
Eller finns gjutformar kvar hos Volvo och Scania så man kan klämma ut hederliga DS11:or, DS14, TD100 och 120?
Motorer som kan åtgärdas vid vägkanten eller i skogen.

Jag hoppas då det.

Mvh Anders

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Miljöcertifierade fordon

Inlägg av Bjernevik » 15 mar 2024 20:54

Såvida FMV inte ska betala hutlösa priser för egenutvecklade motorer så köper de vad marknaden levererar. Däremot så specar man ofta Euro III som standard just för att slippa vissa saker som adblue. I de fall man ändå köper något med adblue så har man oftast krav på att det inte ska vara någon effektstrypning om adbluetanken är tom.

Men någon nytillverkning av obsoleta motormodeller utan stöd i det civila samhället kommer inte att ske.

Anders Wester
Ny medlem
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 jul 2017 17:20
Ort: Piteå

Re: Miljöcertifierade fordon

Inlägg av Anders Wester » 16 mar 2024 22:08

Men fortfarande en hel del instabil elektronik som kan ställa till det.

Mvh Anders

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Miljöcertifierade fordon

Inlägg av Bjernevik » 17 mar 2024 00:55

Innehåller moderna motorer mer elektronik än äldre diton? Ja. Finns det äldre motorer att köpa på marknaden? Nej.

Såvida inte FM ska betala kostnaden för tillverkning mm av äldre motorer är FMV hänvisade till att köpa vad leverantörer har att sälja. Och att elektronik i motorer skulle vara ett problem återstår att se. Ukraina tyder inte direkt på att "instabil elektronik" är ett problem.