Några funderingar från en gammal chaufför och mekaniker.
Fordonen som tillverkas för militära ändamål är dylika försedda med katalysator, Ad-blue,styrdon, datorer, elektronik och en massa annat tidskrävande skräp.
Mitt i striden eller en transport kommer meddelanden displayen.
”Din Ad-blue tank är tom”
”Regenerering krävs, uppsök verkstad”
”Felkod den och den”
”Kör med begränsad effekt”
Är det så, skulle inte förvåna mig.
Eller finns gjutformar kvar hos Volvo och Scania så man kan klämma ut hederliga DS11:or, DS14, TD100 och 120?
Motorer som kan åtgärdas vid vägkanten eller i skogen.
Jag hoppas då det.
Mvh Anders
Miljöcertifierade fordon
-
- Ny medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 jul 2017 17:20
- Ort: Piteå
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Miljöcertifierade fordon
Såvida FMV inte ska betala hutlösa priser för egenutvecklade motorer så köper de vad marknaden levererar. Däremot så specar man ofta Euro III som standard just för att slippa vissa saker som adblue. I de fall man ändå köper något med adblue så har man oftast krav på att det inte ska vara någon effektstrypning om adbluetanken är tom.
Men någon nytillverkning av obsoleta motormodeller utan stöd i det civila samhället kommer inte att ske.
Men någon nytillverkning av obsoleta motormodeller utan stöd i det civila samhället kommer inte att ske.
-
- Ny medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 01 jul 2017 17:20
- Ort: Piteå
Re: Miljöcertifierade fordon
Men fortfarande en hel del instabil elektronik som kan ställa till det.
Mvh Anders
Mvh Anders
-
- Medlem
- Inlägg: 3109
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Miljöcertifierade fordon
Innehåller moderna motorer mer elektronik än äldre diton? Ja. Finns det äldre motorer att köpa på marknaden? Nej.
Såvida inte FM ska betala kostnaden för tillverkning mm av äldre motorer är FMV hänvisade till att köpa vad leverantörer har att sälja. Och att elektronik i motorer skulle vara ett problem återstår att se. Ukraina tyder inte direkt på att "instabil elektronik" är ett problem.
Såvida inte FM ska betala kostnaden för tillverkning mm av äldre motorer är FMV hänvisade till att köpa vad leverantörer har att sälja. Och att elektronik i motorer skulle vara ett problem återstår att se. Ukraina tyder inte direkt på att "instabil elektronik" är ett problem.