Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av St David » 8 januari 2024, 19:36

Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Såg idag att man i år skall kalla in fler ungdomar till mönstring som utryckt sig negativt i mönstringsunderlaget om att göra värnplikt – dvs saknar motivation.

Är det bara jag som tycker att något är mycket underligt? Behovet är 8,000 värnpliktiga, till förfogande har man 20-22,000 motiverade. Detta är efter att man har sållat bort kända sjukdommar osv. Så jag hadde trot att man har mer än tillräkligt med motiverade att selektera ifrån, utan att slösa tid och skattepengar på att mönstra 6-8,000 omotiverade ungdomar.

Är Plikt och Prövningsverket för kräsna må tro?

Om man nu börjar kalla in omotiverade samtidigt som förmodat kapabla och motiverade väljs bort, samtdigt som den överväldigande andelen omotiverade kommer att slippa helt; kommer inte detta att undergräva legitmiteten för Sveriges selektiva värnplikts modell? (Som jag hittils tycker fungerat väl)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Bjernevik » 8 januari 2024, 20:15

För varje befattning finns det en kravprofil som ska uppfyllas. Motivation ersätter inte krav på styrka, kondition osv.

Med tanke på den stadigt sjunkande fysiska statusen på våra ungdomar är det inte förvånande att det krävs ett hyfsat stort urval för att hitta tillräckligt många individer för att fylla behovet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Hans » 9 januari 2024, 11:27

Bjernevik skrev:
8 januari 2024, 20:15
För varje befattning finns det en kravprofil som ska uppfyllas. Motivation ersätter inte krav på styrka, kondition osv.

Med tanke på den stadigt sjunkande fysiska statusen på våra ungdomar är det inte förvånande att det krävs ett hyfsat stort urval för att hitta tillräckligt många individer för att fylla behovet.

Jo, man måste nog ha lite mer än en mönstrad per befattning. Under det kalla krigets glada tid var det nästan tvärtom - i princip alla skulle mönstras och några få kunde 'klara' sig undan lumpen. Grövre fysiska fel, om du var fullständigt korkad (fast jag hade en infanterist F-soldat (7,5 månader) som var analfabet, meriterar en egen historia) eller tillräckligt smart att trovärdigt bluffa dig till att vara idiot. Det fanns alltid någon form av befattning för dig.

Hur står det verkligen till idag med den fysiska spänsten? Datorspel med chips och energidrycker å ena sidan och en ökad hälsomedvetenhet å andra sidan? Finns det siffor över tiden?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1320
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av adlercreutz » 9 januari 2024, 14:44

Chipsen verkar vinna men det har glädjande nog skett ett trendbrott senaste 2-4 åren bland ungdomar:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/liv ... hos-vuxna/

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av ola » 9 januari 2024, 16:43

Får ja lägga in en liten sak i det hela med just tvinga icke-motiverade ungdomar som kan ställas in för att göra värnplikt.

1. Trycker man in en icke-motiverad ungdom i en grupp så kan den skapa mer skada än nytta
(de andra i gruppen får lida desto mer med att få mer på sina axlar och får slita hårdare med att få gruppen att fungera)

2.De övriga i gruppen får också lida psykiskt för att denne drar ner gruppen i sitt handlande.

3. Den icke-motiverade blir farlig för sig själv och andra.


En liten sak till.
När jag gjorde värnplikten 96-97 under 10mån så hade vi 2st på plutonen som var icke-motiverade och de skadade oss övriga mer en vad de själva förstod.
Vi andra fick helt enkelt göra mer och vi gillade dem inte alls, så fort vi fick chansen på större övningar m.m. så bad vi plutonchefen flytta dem till trossen så vi slapp alla bekymmer.


Därav är det min killgissning på att det behövs dessa 2.5 per mönstrade :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av St David » 9 januari 2024, 20:47

Bjernevik skrev:
8 januari 2024, 20:15
För varje befattning finns det en kravprofil som ska uppfyllas. Motivation ersätter inte krav på styrka, kondition osv.

Med tanke på den stadigt sjunkande fysiska statusen på våra ungdomar är det inte förvånande att det krävs ett hyfsat stort urval för att hitta tillräckligt många individer för att fylla behovet.
Jo, du har rätt den fysiska statusen bland dagens ungdomar har, tyvärr, försämrats. Men så illa kan det inte vara?
I så fall skulle Sverige stå inför ett enormt folkhälso problem. Dom som fyller i mönstringsunderlaget att dom är motiverade lär ju inte vara dom mest chipsätande soff potatisarna. Därför är jag förvånad att man inte kan vaska fram 8,000 värnpliktiga ut 20,000 potentiella motiverade - känns som ett mycket bra läge från mitt perspektiv!

Användarvisningsbild
St David
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 januari 2022, 21:58
Ort: London UK

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av St David » 9 januari 2024, 21:08

ola skrev:
9 januari 2024, 16:43
Får ja lägga in en liten sak i det hela med just tvinga icke-motiverade ungdomar som kan ställas in för att göra värnplikt.

1. Trycker man in en icke-motiverad ungdom i en grupp så kan den skapa mer skada än nytta
(de andra i gruppen får lida desto mer med att få mer på sina axlar och får slita hårdare med att få gruppen att fungera)

2.De övriga i gruppen får också lida psykiskt för att denne drar ner gruppen i sitt handlande.

3. Den icke-motiverade blir farlig för sig själv och andra.


En liten sak till.
När jag gjorde värnplikten 96-97 under 10mån så hade vi 2st på plutonen som var icke-motiverade och de skadade oss övriga mer en vad de själva förstod.
Vi andra fick helt enkelt göra mer och vi gillade dem inte alls, så fort vi fick chansen på större övningar m.m. så bad vi plutonchefen flytta dem till trossen så vi slapp alla bekymmer.


Därav är det min killgissning på att det behövs dessa 2.5 per mönstrade :)
Tack Ola, det här var mycket intressanta inlägg, i synnerhet din sista mening!
Nu är jag inte 100% säker jag har förstått den rätt men jag tror du menar att det behövs mer änn 2.5 eftersom dom som säger sig vara motiverade inte är det "på riktigt" - detta kan vara svaret på min fråga!

För övrigt så håller jag helt med dig! Jag gjorde lumpen några år innan dig och var som en av dom två du beskrev.
Min moral var dock sådan att jag inte låg dom andra killarna till last, men jag gick runt och gnällde hela tiden och hadde attityden - ja ni valde ju mig och då får ni mig i "befintligt skick"! (ni = Försvarsmakten)

Vidare menar att värnplikten blir mer attraktiv ju exklusivare den blir och att man gör lumpen med taggade likasinnade är ett starkt säljargument, villket riskerar att gå förlorat.
Jag insåg detta efter att ha flyttat till England och vid anställningsintervjuer visade sig att arbetsgivare såg det som meriterade att jag hadde varit militär! (nämde givetvis inte min attityd när det begav sig :oops: )

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Bjernevik » 10 januari 2024, 20:28

St David skrev:
9 januari 2024, 21:08
Vidare menar att värnplikten blir mer attraktiv ju exklusivare den blir och att man gör lumpen med taggade likasinnade är ett starkt säljargument, villket riskerar att gå förlorat.
Totalförsvarspliktens syfte är alltså inte att vara populär eller attraktiv. Dess syfte är att ge totalförsvaret tillräckliga personella resurser för att landet ska klara av den största påfrestningen vi kan tänka oss, nämligen ett krig.

Att folk inte vill är ungefär lika relevant som att de flesta inte vill betala skatt.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2598
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Der Löwe » 10 januari 2024, 21:24

Problemet är väl att vi inte har behov eller resurser att "tvinga in" merparten av årsklasserna. De som bli uttagna utan att vilja är mer straffade än huvuddelen av årsklassen. Det borde finnas en samhällsbonus efter genomförd plikttjänstgöring, kanske lite extra högskolepoäng? Om bara ca 8 procent av de som är skattskyldiga tvingas betala medan resten slipper skulle det nog bli lite liv.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Bjernevik » 10 januari 2024, 22:48

Der Löwe skrev:
10 januari 2024, 21:24
Om bara ca 8 procent av de som är skattskyldiga tvingas betala medan resten slipper skulle det nog bli lite liv.
Du menar som om bara vissa behövde betala statlig inkomstskatt medan andra inte gör det?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Hans » 11 januari 2024, 10:48

Jag fattar nog heller inte riktigt vad vårt Lejon menar.

Hursomhelst, hela problemet löstes av Heinlein redan på femtiotalet:

'The story is set in a future society ruled by a human interstellar government dominated by a military elite called the Terran Federation. Under this system, only veterans of the military enjoy full citizenship, including the right to vote.'

https://en.wikipedia.org/wiki/Starship_Troopers

Läs boken. Den kan diskuteras men jag gillar den, strunta i filmen.

MVH

Fullvärdig medborgare Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Amund » 11 januari 2024, 11:19

Jag förstår. Han menar att de som tas ut bör kompenseras i någon form där samhället kan bistå. Kanske en saftig inbetalning av tjänstepensionen, eller mycket högre bidragsdel än lånedel i studielån för att kompensera tvånget. De som inte gör sin plikt oavsett skäl åtnjuter ju samma fördelar som ett försvar ger medborgarna.

Utan kompensation blir ju tvånget en sorts skatt in natura på personlig duglighet. Smickrande men kanske orättvist? :D

Har man övervägt ett yrkesförsvar eller är den lösningen politiskt stendöd?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Markus Holst » 11 januari 2024, 12:29

Förringa inte dagersättning, mat och husrum som ersättning :) Och fria resor och fria kläder

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Bjernevik » 11 januari 2024, 18:01

Amund skrev:
11 januari 2024, 11:19
Smickrande men kanske orättvist? :D
Om det är någon slags "rättvisa" man prompt vill uppnå finns det lösningar.
Amund skrev:
11 januari 2024, 11:19
Har man övervägt ett yrkesförsvar eller är den lösningen politiskt stendöd?
Den är politiskt stendöd. Se bara alla utspel från både höger och vänster om hur försvarsförmåga skapas genom att ett visst antal rekryter gör grundutbildning.

Sådana saker som antal krigsförband, deras förmåga, mängden ersättningsmateriel osv som ger reell militär förmåga är inte lika intressant tydligen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Behövs det verkligen minst 2.5 mönstrade per inryckande?

Inlägg av Markus Holst » 11 januari 2024, 18:37

Jag vill att de återinför civilförsvaret så jag får tillbaka min titel som c samaritgrupp med vacker ljusblå uniform och gul hjälm.

Skriv svar