Fördelning

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Semm
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 december 2023, 06:52
Ort: Stockholm

Fördelning

Inlägg av Semm » 27 december 2023, 13:35

Hej!

En lurker här, som genom åren haft mycket nöje av detta forum men först nu tagit mig tid att själv starta en användare.

Nu till min fråga: svenska arméfördelningar under kalla kriget. Förutom att innehålla ett antal brigader; vilka enheter fanns på fördelningsnivå? Man har ju hört om ”fördelningsunderrättelsekompani”, men antar att det inte är ett unikum utan att fler förband förlades på fördelningsnivå. Vilka? Och vad avgjorde att dessa enheter inte underställdes brigadnivån.

Tack / Semm

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Fördelning

Inlägg av ola » 27 december 2023, 14:35

Välkommen till forumet :milsmile:

En sida som ger bra information om vad för typer av förband som fanns på fördelningsnivå är denna:
https://www.armehandbok.se/

Kan vara så att du får tråla runt lite men sidan ger dig matnyttig information ;)


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2810
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Fördelning

Inlägg av ola » 27 december 2023, 14:40

Ett något väldigt övergripande svar på en del av dina frågor :)

I stort var det också att varje fördelning sedan andra världskriget fram till hyfsad modern tid
var att de hade sina speciella uppgifter beroende på var i landet de blev placerade och sedan
följde det med övriga fördelningsförband som var hyfsat specifika för just den uppgift
som fanns på den geografiska placeringen de skulle hålla sig inom.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fördelning

Inlägg av Hans » 27 december 2023, 18:03

Ja, välkommen Semm.

Du är säkert medveten om begreppsförvirringen mellan fördelning och division.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Division_(militaire)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Division_ ... 3%B6rband)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Arm%C3%A9f%C3%B6rdelning

MVH

Hans

Semm
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 december 2023, 06:52
Ort: Stockholm

Re: Fördelning

Inlägg av Semm » 27 december 2023, 18:26

Ola; Tack - även om de olika mobiliseringstaballerna inte riktigt ger en bra överblick av krigsorganisation (eller så är det jag som är trög :) )

Hans: Yes. Även om jag nu ser att wiki-länken du tipsa om skrivet _”omfattande två eller flera brigader, ett artilleriregemente, en ingenjörbataljon, en luftvärnsbataljon, en sambandsbataljon och en transportbataljon”_ …. Men uppenbarligen inte en uttömmande lista, givet exemplet om fördelningsunderrättelsekompani (och för den delen andra jägarförband?)

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Fördelning

Inlägg av Grönis » 28 december 2023, 19:58

Semm skrev:
27 december 2023, 13:35
Hej!

En lurker här, som genom åren haft mycket nöje av detta forum men först nu tagit mig tid att själv starta en användare.

Nu till min fråga: svenska arméfördelningar under kalla kriget. Förutom att innehålla ett antal brigader; vilka enheter fanns på fördelningsnivå? Man har ju hört om ”fördelningsunderrättelsekompani”, men antar att det inte är ett unikum utan att fler förband förlades på fördelningsnivå. Vilka? Och vad avgjorde att dessa enheter inte underställdes brigadnivån.

Tack / Semm
Välkommen! När det gäller sista frågan, varför inte dessa enheter underställdes bridadnivån tänker jag mig att det helt enkelt var för att dessa förband antingen skulle finnas till fördelningschefens förfogande (T.ex så var ju fördelningsunderrättelsekompanier just förd. chefens resurs) eller så var de dimensionerade för uppgifter som låg utanför brigadens spännvidd. Det fanns bl.a. Trängförband, ingenjörsförband, helikopterförband och fördelningsstridsvagnskompanier på fördelningsnivå.

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Re: Fördelning

Inlägg av Chrein » 4 januari 2024, 20:05

En fördelning kunde se ut "som bofinken", allt ifrån en till fem brigader och en provkarta på fördelnings- och lokalförsvarsförband underställda i olika stridsplaner.

Ett exempel på tilldelade förband från 12. fördelningen (där jag själv var stabsplutch, batadj och stf batch i fördstabsbat, och senare hade turen att få genomföra min KFÖ-tjänst under MHS HK som stabsinstruktör för 12. fördstaben), med uppgiften "fördröja" och beredduppgifter att "avvärja" inom ett område innefattande bl a Gällivare och Jokkmokk: Fördelningsstabsbataljon, fördartchef med artledningskompani (dessa bägge förband var alltid underställda samma fördch), MP-komp (-), NB 51, skbat F, två fogrpstaber, tre cskbat, två cskkomp, fyra värn- och kspkomp, fyra värnplut, fyra lfkan- och lfhaubkomp, lvbat, lflvbat, vägkomp, ISB-plut, tpkomp. Lokalförsvarsförbanden leddes av fogrpstaberna. 12. förd hade också beredduppgifter att anfalla, varvid minst en NB underställdes. Notabelt är att inga fördhaubbat och inga fördingbat var grundtilldelade. De andra fördelningarna i ÖN, 3. och 15. hade bådadera (fördkanbat som fördart). Inom ett fördelningsområde fanns ofta marin- och flygvapenförband grupperade. Dessa lydde territoriellt under fördch.

Ett annat "ytterlighetsexempel" är den sk "pansarfördelningen (13. förd), som utgångsgrupperades som reserv alt för avvärjning vid kust, men som i vissa anfallsplaner kunde ha fem PB underställda.

Även om jag allmänt sett har ett gott minne, är detaljerna vad avser förbandstilldelningen för 12. och 13. förd ovan hämtade ur boken "Den stora invasionen" , utgiven av forskningsprojektet "Försvaret och det kalla kriget" (FoKK)

Några kommentarer till inläggen ovan:

Varje fördelning hade ett antal olika uppgifter (ibland i olika milo), beroende på vilken operationsplan ÖB tog beslut om. Förbandstilldelningen varierade beroende på uppgift. Som sambandschef i 14. fördstaben i slutet av 1980-talet var jag med om planeringsfältövningar i området från Skåne i söder till Gästrikland i norr.

Ett fördelningsområdes area täcktes i regel inte av brigaderna, utan bakre område (eller flank) gavs i regel till andra förband som som områdesansvar

Vissa fördelningsförband kunde förstärka brigad, men i regel användes de för att understödja brigaderna, dvs brigadchefen behövde inte ta ett ledningsansvar för dessa förband, utan drog nytta av de uppgifter de löste.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fördelning

Inlägg av Hans » 5 januari 2024, 00:21

Tack Chrein för läsning.

Var aldrig uppe på fördelningsnivå men förvånad över hur många krigsfall som fanns i brigaders planering.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Fördelning

Inlägg av Grönis » 5 januari 2024, 22:26

Tack Chrein för mycket intressant inlägg. Hade fått uppfattningen att kopplingen brigad fördelning var mer lik bataljon brigad så att säga så kul att få höra med ord från någon som varit "med". Vilka flygförband kunde underställas brigad?

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Re: Fördelning

Inlägg av Chrein » 9 januari 2024, 12:39

I princip underställdes aldrig flygförband under brigad. Flygbaser med basbataljoner kunde hamna inom ett fördelningsområde, men fick då i regel eget områdesansvar. I ett senare skede i striden avsågs basen utrymmas då den inte längre kunde verka, och basbataljonen omgruppera. Grupperade lokalförsvarsförband inom basområdet underställdes då annan chef.

I milo ÖN fanns samverkansgrupper lätt attack som kunde understödja/samverka med fördelnings- eller brigadstab så att anfall med lätta attacken mot markmål kunde samordnas med striden på marken.

Arméflygresurser kunde underställas i första hand fördch. Jag åkte själv vid ett tillfälle helikopter från fördelningsstabsplats till fördch upl när det uppstod en ledningskris under 14. fördstabens KFÖ 1990.

Det finn ganska mycket läsning om krigsplanläggningen under kalla kriget inom ramen för forskningsprojektet "Försvaret och det kalla kriget" (FoKK). En beskrivning av projektet och en förteckning över utgivna böcker finns på:

https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rs ... lla_kriget

Projektet har också en hemsida där man kan ladda ner alla publikationer som PDF:

https://fokk.eu/publikationer/

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Fördelning

Inlägg av Grönis » 9 januari 2024, 22:31

Tack, inser att jag skrev fel. Undrade vilka flygförband som kunde underställas en fördelning, och inser altså att det första hand var arméflygsenheter.

Chrein
Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: 23 juli 2007, 19:08
Ort: Sverige/Närke

Re: Fördelning

Inlägg av Chrein » 10 januari 2024, 11:40

Svaret blir detsamma även för fördelningsnivån. Som jag skrev i ett tidigare inlägg lydde flygvapenförband (och även i förekommande fall marinförband) som var grupperade inom ett fördelningsområde territoriellt under fördch. Det innebar bl a
att förbanden kunde ges (och gavs) markstridsuppgifter inom eget område, medan flygverksamheten förstås leddes av chefer inom flygvapnet, oftast sektorchef. Samma förhållande gällde marinförband, där striden på och under havsytan leddes av marin chef.

Skriv svar