Sverige i Nato

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Hans » 13 jul 2023 05:49

hilbert skrev:
12 jul 2023 20:40
En artikel i DN idag om en del av de utmaningar som natointrädet medför.
...
– Förmodligen måste vi hitta ett sätt att hantera fler fartyg. Vi skulle behöva fler kajer, vi misstänker att de vi har nu inte kommer att räcka, säger Elvir Dzanic, vd för Göteborgs Hamn AB.
Hela hamnen i Göteborg har 43 kajer. Av dem kan ungefär 20 stycken ta emot militärfartyg.
...
Kan någon vänligen förklara vad en militär (lastbåt) har för annorlunda behov än en civil? Det är väl f.ö. inte helt ovanligt att civila skepp hyrs in för militära transporter. T.ex. : https://en.wikipedia.org/wiki/SS_Atlantic_Conveyor

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Inlägg av Mackan L » 13 jul 2023 10:18

Ledaren i dagens Värmlands folkblad hoppas att medlemskapet i NATO ska vara positivt för den eftersatta svenska järnvägen.

Sveriges usla järnvägar – snart även en huvudvärk för Nato
https://www.vf.se/2023/07/13/sveriges-u ... ato-2c31e/ (13-7-23)

Sveriges dåliga järnvägar påverkar mest oss. Men läget blir ett helt annat om Sverige går med i Nato. Kan det rent av vara dags att bygga sträckan Stockholm-Oslo?

“Amatörer pratar strategi, yrkesmän pratar logistik”

Citat brukar tillskrivas den amerikanska generalen Omar Bradley. Logistik är en viktig framgångsfaktor i krigföring. I mycket annat också förresten. Du kan ha briljanta strategier men om logistiken inte fungerar är alla smarta planer värdelösa.

Bradleys klokhet har fått förnyad aktualitet efter kriget i Ukraina. Många trodde att Ryssland skulle besegra Ukraina på några dagar. Men de överskattade den ryska logistiken. Ett viktigt skäl till att Ryssland misslyckades i krigets inledande skede var att de inte klarade av snabba truppförflyttningar till Kiev. Stridsvagnar och bilar fastnade i leran och blev stående i långa karavaner.

Eftersom de ryska fordonen har saknat tillräcklig räckvidd och uthållighet blev järnvägen viktig för ryssarna, för att förflytta trupper och materiel. Ukraina har med stor framgång därför saboterat olika järnvägslinjer.

I Sverige är det inte en yttre fiende som saboterar järnvägen. Det gör vi så bra själva. När ett lagförslag om ny järnväg behandlades i EU:s ministerråd valde den svenska regeringen att stryka nya stambanor i Sverige ur planen. Ett märkligt tilltag, eftersom vi nu inte kan få EU-finansiering för ny järnväg i Skåne.

Detta har aldrig hänt förut i EU:s historia. I normala fall kämpar regeringar för att få in sina projekt på de så kallade TEN-T-kartorna.

Hur det blir med sträckan Stockholm-Oslo är inte klart, men det är fortfarande med på listan. Men det kräver också finansiering från Sverige och inte bara EU. Tyvärr har regeringen dragit ner på anslagen till järnvägen, så vi får se hur det blir. Men det nya säkerhetspolitiska läget är ett utmärkt skäl till att ÄNTLIGEN bygga järnväg mellan Sveriges och Norges huvudstad. Som de flesta vet vore detta en stor vinstaffär för Värmland, som ligger längs med sträckan. Att detta inte redan är gjort för länge sedan övergår mitt förstånd.

Järnvägen är inte bara en fråga om framkomlighet eller klimatsmart resande. Det är också en fråga om försvarsförmåga och beredskap. Trupper, materiel och allt annat måste kunna transporteras på ett effektivt sätt. Järnvägen är ett svenskt problem, men snart även Natos.

Jag tror faktiskt inte att Nato kommer bli särskilt imponerade över svenskarnas transporter. Det är faktiskt lite svårt att förklara att vi inte ens har en fungerande järnväg mellan Stockholm och Oslo. Ska Nato-trupperna köra stridsvagnar rakt igenom täta värmländska skogar vid ett angrepp? Eller tror man att stridsvagnar, ammunition, mat och trupper alla kan stuvas in i Business Class?

I Sverige sker en upprustning av försvaret. Det köps in nya vapen och förbanden ska växa.

Det är ett stort skifte från den tid när den moderatledda Regeringen Reinfeldt pratade om försvaret som “ett särintresse”. Planer och strategier görs. Millitärexperter lägger ut texten om det ena och det andra på bästa sändningstid.

Men jag undrar om man inte glömt bort logistiken. Att du och jag får stå och vänta på tågen är en sak, om än störande. Bristande godstransporter är negativt för näringslivet. Men vid ett väpnat angrepp eller en stor nationell kris kan det vara förödande. Vi svenskar har vant oss vid SJ:s olika ursäkter till att tågen är försenade.

Men jag undrar om amerikanska generaler hade godtagit förklaringen att tåget är försenat på grund av signalfel eller löv på spåren. General Bradley hade nog kallat oss för amatörer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 jul 2023 06:24

Hörde också på nyheterna om järnvägen och hajade till lite. Denna 1800-tals transportmetod men ja så självklart. Detta kan ju vara en oförutsedd positiv effekt, att vi kanske får ordning på järnvägen igen.

https://sverigesradio.se/artikel/forsva ... 0-miljoner
Vi ska tydligen köpa sablar också? (okej skulle nog gjorts även utan NATO men kunde inte låta bli. :D )

Sonderling

Forskaren
Medlem

Inlägg av Forskaren » 14 jul 2023 14:13

sonderling skrev:
14 jul 2023 06:24
Hörde också på nyheterna om järnvägen och hajade till lite. Denna 1800-tals transportmetod men ja så självklart. Detta kan ju vara en oförutsedd positiv effekt, att vi kanske får ordning på järnvägen igen.

https://sverigesradio.se/artikel/forsva ... 0-miljoner
Vi ska tydligen köpa sablar också? (okej skulle nog gjorts även utan NATO men kunde inte låta bli. :D )

Sonderling
OK, vi behöver väl ett antal nya sablar, men jag har svårt att förstå varför vi skulle behöva så många som 2 500 nya sablar. Om vi säger att varje förband/organisationsenhet behöver ett antal för avgående och pågående högvakt samt fanvakt vid olika ceremonier "hemma" på regementet,flottiljen eller skolan. Har svårt att se hur det blir 2 500 sablar.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 14 jul 2023 14:47

2 500, sablar också. Finns det STANAG för sablar?

Sverige har suttit i STANAG avdelningar länge, och även innan vi satt där följde vi mycket. Ingen slump med kaliberval 7,62 och 5,56, tankmunstycken, startkablar t.ex..

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 14 jul 2023 18:54

Vad ska vi annars skramla med?

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 16 jul 2023 08:38

Forskaren skrev:
14 jul 2023 14:13
OK, vi behöver väl ett antal nya sablar, men jag har svårt att förstå varför vi skulle behöva så många som 2 500 nya sablar. Om vi säger att varje förband/organisationsenhet behöver ett antal för avgående och pågående högvakt samt fanvakt vid olika ceremonier "hemma" på regementet,flottiljen eller skolan. Har svårt att se hur det blir 2 500 sablar.
Det köps 1290 sablar. Sedan finns det ett ramtal som medger inköp av flera utan ny upphandling.

Är 1290 mycket? Tycker jag inte. För kavalleriet är det personlig utrustning vid beriden högvakt och vissa andra statsceremoniella tillställningar med beriden eskort. Det innebär att varje soldat och befäl som sysslar med sådant behöver en egen, sedan ska det finns några i reserv osv.

På samma sätt är det för vi som uppträder till fots. Har själv varit på högvaktsförband där sabellogistiken var betydande just för att alla inte kunnat ha sin egen sabel att hålla reda på utan det behövde lånas fram och tillbaka. Sådant tar också tid och resurser.

Att istället ha ett hyfsat stort antal på varje logistikenhet ("förrådet" i dagligt tal) så att de inte behöver beställas och transporteras inför olika ceremonier kommer att spara tid och kraft för många människor, tid och kraft som då blir över till annat.

Till sist, 17 miljoner kronor är mycket pengar för dig och mig som privatpersoner. I materielanskaffningssammanhang är det försumbara pengar.
Senast redigerad av 1 Bjernevik, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 16 jul 2023 09:56

Bjernevik skrev:
16 jul 2023 08:38
Att istället ha ett hyfsat stort antal på varje logistikenhet ("förrådet" i dagligt tal) så att de inte behöver beställas och transporteras inför olika ceremonier kommer att spara tid och kraft för många människor, tid och kraft som då blir över till annat.
Till sist, 17 miljoner kronor är mycket pengar för dig och mig som privatpersoner. I materielanskaffningssammanhang är det försumbara pengar.
Instämmer till 100% men förklara det för de som på Twitter och tidningarnas insändarsidor gör sig lustiga över anskaffningen. Själv hade jag på högvakter och annat en egen ärvd sabel och slapp slåss på förrådet om ett någorlunda presentabelt sidogevär.
Ingen kritik mot någon skalmanit.

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 16 jul 2023 11:08

Lasse O skrev:
16 jul 2023 09:56
Bjernevik skrev:
16 jul 2023 08:38
Instämmer till 100% men förklara det för de som på Twitter och tidningarnas insändarsidor gör sig lustiga över anskaffningen. Själv hade jag på högvakter och annat en egen ärvd sabel och slapp slåss på förrådet om ett någorlunda presentabelt sidogevär.
Ingen kritik mot någon skalmanit.
Nyhetsrapporteringen har nämnt sablar för 50 miljoner kronor.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 jul 2023 11:23

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 jul 2023 12:12

1 290 för 50 000 000 SEK. Låter osannolikt dyrt.

MVH

Hans

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 16 jul 2023 12:53

Hans skrev:
16 jul 2023 12:12
1 290 för 50 000 000 SEK. Låter osannolikt dyrt.

MVH

Hans
"Den första leveransen av sablar, som är planerad till hösten, omfattar 1 290 tysktillverkade sablar för drygt 17 miljoner kronor.
Enligt avtalet, som tecknats genom Försvarets materielverk, FMV i april, kan Försvarsmakten under de kommande 5 åren välja att köpa ytterligare 2 580 sablar från samma leverantör.
Totalt omfattar kontraktet 59,9 miljoner kronor, men i praktiken är det max 52 miljoner Försvaret kommer handla för, eftersom FMV, när kontraktet skrevs, lade till 1 920 svarta baljor (sabelfodral) som ett alternativ. Nu har Försvaret bestämt sig för kromade baljor.
Försvarsmakten betalar i snitt 13 350 kronor för en sabel med balja."
https://omni.se/dyraste-sabelbudet-vann ... v/a/O823QV

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem

Inlägg av Örjan » 16 jul 2023 13:38

13 350 kr låter väldigt dyrt för en sabel. Men det är mitt intryck av offentliga upphandlingar att leverantörerna alltid saltar sina anbud när det är stat/kommun som betalar.

Jag satt en gång i skolstyrelsen i min kommun och i den satt även en lokal ICA-handlare. Han häpnade över det höga kvadratmeterpriset för nya skolbyggnader eftersom det var så mycket högre än vad han behövde betala för sina lokaler. Skolchefen urskuldade sig med att de alltid gjorde offentlig upphandling enligt konstens alla regler men att de aldrig fick lägre anbud än så.

Själv har jag en replika av en karolinsk värja med balja som hänger på min vägg. Den kostar numera 3 100 kr om man köper den från samma ställe som jag gjorde:

https://www.tailorandarms.com/butik/kommissvarja-m1685/

Jag är nöjd med kvaliteten och jag har svårt att tro att det företaget skulle ha så pass stora volymer att de kan pressa styckpriset med 10 000 kr mer än vad försvarsmaktens leverantör skulle klara av.

Sedan så häpnar jag också över förklaringen till varför försvarsmakten vill köpa så många sablar. Det behövs ju inte så många till högvaktsparaden i Stockholm. Men bland har de sådana här ceremonier på andra ställen i landet och de tycker att det är så jobbigt att frakta sablar dit. Därför vill de köpa extra många sablar som kan förvaras på olika håll i landet... Ja, det är lätt att resonera på det här sättet när det är skattebetalarna som står för notan!

unmo300
Medlem

Inlägg av unmo300 » 16 jul 2023 14:05

Örjan skrev:
16 jul 2023 13:38
13 350 kr låter väldigt dyrt för en sabel. Men det är mitt intryck av offentliga upphandlingar att leverantörerna alltid saltar sina anbud när det är stat/kommun som betalar.

Jag satt en gång i skolstyrelsen i min kommun och i den satt även en lokal ICA-handlare. Han häpnade över det höga kvadratmeterpriset för nya skolbyggnader eftersom det var så mycket högre än vad han behövde betala för sina lokaler. Skolchefen urskuldade sig med att de alltid gjorde offentlig upphandling enligt konstens alla regler men att de aldrig fick lägre anbud än så.

Själv har jag en replika av en karolinsk värja med balja som hänger på min vägg. Den kostar numera 3 100 kr om man köper den från samma ställe som jag gjorde:

https://www.tailorandarms.com/butik/kommissvarja-m1685/

Jag är nöjd med kvaliteten och jag har svårt att tro att det företaget skulle ha så pass stora volymer att de kan pressa styckpriset med 10 000 kr mer än vad försvarsmaktens leverantör skulle klara av.

Sedan så häpnar jag också över förklaringen till varför försvarsmakten vill köpa så många sablar. Det behövs ju inte så många till högvaktsparaden i Stockholm. Men bland har de sådana här ceremonier på andra ställen i landet och de tycker att det är så jobbigt att frakta sablar dit. Därför vill de köpa extra många sablar som kan förvaras på olika håll i landet... Ja, det är lätt att resonera på det här sättet när det är skattebetalarna som står för notan!
Statlig verksamhet, har man budgeterat för något så gäller det att spendera pengarna annars får man mindre anslag i framtiden.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 jul 2023 14:57

Nu sablar får det vara slut på sidodiskussioner! (Jag var också ansvarig).

Åter till ämnet.

När NATO bildades 1949, måste redan då en del politiker velat gå med, men det partiet som styrde Sverige då tyckte inte det var en bra idé. Varför? Finlands situation eller? Ganska snabbt köpte vännerna västerut att vi valde vårt hycklande istället, varför? Att de visste att vi var en civiliserad stat trots retoriken på 60-70 talet? Jag tycker att Redeye är ett intressant exempel. Sverige var det första landet utanför USA som fick köpa. Vi hycklade neutralitet men var i verkligheten med i klubben av (huvudsakligen) civiliserade västländer. Det visste jänkare med övriga och vi anpassade oss och var inte på någon svart lista trots retoriken.

Eller?

MVH

Hans