Forskaren skrev: ↑14 jul 2023 14:13
OK, vi behöver väl ett antal nya sablar, men jag har svårt att förstå varför vi skulle behöva så många som 2 500 nya sablar. Om vi säger att varje förband/organisationsenhet behöver ett antal för avgående och pågående högvakt samt fanvakt vid olika ceremonier "hemma" på regementet,flottiljen eller skolan. Har svårt att se hur det blir 2 500 sablar.
Det köps 1290 sablar. Sedan finns det ett ramtal som medger inköp av flera utan ny upphandling.
Är 1290 mycket? Tycker jag inte. För kavalleriet är det personlig utrustning vid beriden högvakt och vissa andra statsceremoniella tillställningar med beriden eskort. Det innebär att varje soldat och befäl som sysslar med sådant behöver en egen, sedan ska det finns några i reserv osv.
På samma sätt är det för vi som uppträder till fots. Har själv varit på högvaktsförband där sabellogistiken var betydande just för att alla inte kunnat ha sin egen sabel att hålla reda på utan det behövde lånas fram och tillbaka. Sådant tar också tid och resurser.
Att istället ha ett hyfsat stort antal på varje logistikenhet ("förrådet" i dagligt tal) så att de inte behöver beställas och transporteras inför olika ceremonier kommer att spara tid och kraft för många människor, tid och kraft som då blir över till annat.
Till sist, 17 miljoner kronor är mycket pengar för dig och mig som privatpersoner. I materielanskaffningssammanhang är det försumbara pengar.