Sverige i Nato

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sverige i Nato

Inlägg av unmo300 » 7 december 2023, 13:59

Diplomater har immunitet, men knappast FN-soldater. Sedan är det nog radikal skillnad om det finns dödsstraff eller ej i straffskalan.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Hans » 7 december 2023, 14:08

Har inte FN-soldater? Jag vet inte därav frågan. Mitt osmakliga exempel med stening kan väl inte gälla, eller? Den svenska soldaten Stina kan väl knappast hamna i en lokal domstol för att hon har haft sex utanför äktenskapet. Det har jag svårt att tro. Alltså gäller inte lokal lagstiftning. Jag blir gärna överbevisad.

MVH

Hans

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sverige i Nato

Inlägg av unmo300 » 7 december 2023, 15:44

Jag har varit FN-observatör, och i den befattningen bodde vi inte på baser utan bland lokalbefolkningen. Inte hade vi någon immunitet, men det kan finnas ett diplomatiskt maskineri som går igång. Beror väl mycket på den kriminella handlingen och viljan hos värdnationen. Känner till ett fall där en FN-observatör slog ihjäl en annan FN-observatör på serbisk mark, men det var inget som serberna ville ta tag i.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 7 december 2023, 19:19

unmo300 skrev:
7 december 2023, 07:59
Står ju svart på vitt att svensk lag inte skall tillämpas.
Ja, det står svart på vitt att Sverige i normalfallet inte kommer att hävda sin jurisdiktion. Det står ingenting om att svensk lag inte ska gälla.

Misstänker att en amerikansk soldat i många fall hellre skulle bedömas enligt svensk lag istället för UCMJ...

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5933
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Sarvi » 7 december 2023, 20:07

unmo300 skrev:
7 december 2023, 15:44
Jag har varit FN-observatör, och i den befattningen bodde vi inte på baser utan bland lokalbefolkningen. Inte hade vi någon immunitet, men det kan finnas ett diplomatiskt maskineri som går igång. Beror väl mycket på den kriminella handlingen och viljan hos värdnationen. Känner till ett fall där en FN-observatör slog ihjäl en annan FN-observatör på serbisk mark, men det var inget som serberna ville ta tag i.
Vid fredsbevarande insatser på annan stats territorium så tecknas mellanstatliga s.k. ”Status of Forces Agreements”, eller SOFAs. Det innebär att värdlandet frånsäger sig jurisdiktionen för den personal som avtalet omfattar, men i gengäld ska då staterna som bidrar med trupp tillämpa sin egen lagstiftning och upprätthålla disciplinen inom sitt truppbidrag samt respektera värdlandets lagar och konstitution.

Sådana SOFAs har alltså tecknats vid, såvitt jag vet, alla de insatser där Sverige deltagit med trupp sedan kalla krigets slut. En svensk soldat i KFOR lydde alltså under svensk rätt, inte jugoslavisk (eller serbisk, eller kosovoalbansk). Motsvarande gällde i Afghanistan när det begav sig. Jag är rätt säker på att även Unmos observatörstjänst omfattades av en sådan överenskommelse, var det nu var nånstans? Om det nu inte var mycket länge sedan.

Iallafall, Sverige har alltså haft motsvarande ordning för sina utlandstrupper i fredsbevarande insatser som nu amerikansk trupp verkar få vid tjänstgöring i Sverige.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3041
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Bjernevik » 7 december 2023, 21:10

Se artikel 6 i det SOFA som gällde för svensk trupp vid EUTM i Mali. Skrivningarna torde vara standard. Dvs, värdlandet avsäger sig jurisdiktionen över den utländska militära truppen som man bjudit in till sitt land. I gengäld så åtar sig den utländska militära truppens hemland att lagföra sina egna medborgare.

SOFA för EUTM Mali

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sverige i Nato

Inlägg av unmo300 » 7 december 2023, 22:10

Observatörer var inte trupp utan ställdes till FNs förfogande. Skulle vara intressant att få vetskap om UNTSO har någon SOFA med Libanon.
Men å andra sidan så kan ju knappast Libanon eller Mali jämföras med Sverige när det gäller rättssäkerhet.

Sorglig utveckling dock att Sverige har blivit så svagt militärt att man känner sig tvungen att ha utländska trupper permanent stationerade på svensk mark i fredstid.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5933
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Sarvi » 7 december 2023, 22:45

FN-personal (alltså sådan som är direkt underställd FN) har immunitet enligt artikel IV, sektion 11 a, av ”Convention on the Privileges and Immunities of the United Nations”; https://www.icj-cij.org/other-texts/con ... privileges

Något av en missat chans där, Unmo. ;)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sverige i Nato

Inlägg av sonderling » 8 december 2023, 07:04

Unmo 300skrev:
Man kan tycka vad man vill om det, men visst ger vi upp lite av vår suveränitet. Att amerikanska soldater som begår brott i Sverige inte kan lagföras i svensk domstol är ett exempel.
Jo visst känns det så. Att vi förlorar vår suveränitet menar jag.

När det gäller brott så är det enda jag kommer och tänka på är Okinawa och en del våldtäktsfall som figurerat i media genom åren. Men tanke på att vår lag är lite snäv på den fronten kan jag tänka mig att det kan uppstå "kulturkrockar", det och prostitutions lagen. Som jag kan tänka mig är rätt obegriplig för utlänningar.

Annars vet jag inte om det kommer drälla omkring horder med amerikanska soldater överallt och ställa till jävulskap..

Får man fråga var Unmo300 gjorde FN-tjänst nånstans?

Sonderling

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sverige i Nato

Inlägg av unmo300 » 8 december 2023, 08:35

Sarvi skrev:
7 december 2023, 22:45
FN-personal (alltså sådan som är direkt underställd FN) har immunitet enligt artikel IV, sektion 11 a, av ”Convention on the Privileges and Immunities of the United Nations”; https://www.icj-cij.org/other-texts/con ... privileges

Något av en missat chans där, Unmo. ;)
Tur att man är en söndagsskolepojke;)

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Sverige i Nato

Inlägg av unmo300 » 8 december 2023, 08:54

sonderling skrev:
8 december 2023, 07:04
Unmo 300skrev:
Man kan tycka vad man vill om det, men visst ger vi upp lite av vår suveränitet. Att amerikanska soldater som begår brott i Sverige inte kan lagföras i svensk domstol är ett exempel.
Jo visst känns det så. Att vi förlorar vår suveränitet menar jag.

När det gäller brott så är det enda jag kommer och tänka på är Okinawa och en del våldtäktsfall som figurerat i media genom åren. Men tanke på att vår lag är lite snäv på den fronten kan jag tänka mig att det kan uppstå "kulturkrockar", det och prostitutions lagen. Som jag kan tänka mig är rätt obegriplig för utlänningar.

Annars vet jag inte om det kommer drälla omkring horder med amerikanska soldater överallt och ställa till jävulskap..

Får man fråga var Unmo300 gjorde FN-tjänst nånstans?

Sonderling
Nej, det blir nog inga större problem men det kan finnas en risk för kontroversiella rättsfall där svenskar är inblandade.
I Nisour Square massakern var visserligen inte amerikanska soldater inblandade, men fallet kan symbolisera ett skrämmande exempel.

Jag gjorde tre missioner, Libanon, Iraq/Kuwait och fd, Jugoslavien.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Hans » 8 december 2023, 10:45

unmo300 skrev:
8 december 2023, 08:54
Jag gjorde tre missioner, Libanon, Iraq/Kuwait och fd, Jugoslavien.
Jag skulle uppskatta en tråd, eller flera, om detta. Jag inbillar mig att jag inte är ensam.

Jag har bara uppträtt i uniform utomlands två gånger, bröllop bägge gångerna och med tillstånd från försvarsmakten.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7151
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sverige i Nato

Inlägg av sonderling » 8 december 2023, 11:25

Ja jag med. Skulle uppskatta en tråd alltså.

Fick detta till mig.
https://www.regeringen.se/regeringens-p ... n9GeT1AJaM

Sonderling

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 753
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Urban » 8 december 2023, 11:36

Följande platser blir det:

Berga: regementsområde och övningsområde
Boden: regementsområde och övningsområde
Halmstad: regementsområde och flottiljområde
Härnösand: övningsområde och hamn
Kiruna: militärläger och övningsområde
Kristinehamn: regementsområde och övningsområde
Kvarn: militärläger och övningsområde
Luleå: flottiljområde
Ravlunda: militärläger och övningsområde
Revingehed: regementsområde
Ronneby: flottiljområde
Såtenäs: flottiljområde
Uppsala: flottiljområde
Vidsel: flygplats och test-och evalueringsområde
Visby: regementsområde och övningsområde
Älvdalen: militärläger och övningsområde
Östersund: militärläger och övningsområde

Källa: Regeringen

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28617
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i Nato

Inlägg av Hans » 8 december 2023, 15:02

Urban skrev:
8 december 2023, 11:36
Älvdalen: militärläger och övningsområde
Sverige kommer aldrig in i NATO.

Om vi skickar utlänningar till världens ände så blir de inte intresserade av att hjälpa till vid ofred och örlog.

Tack för listan, några förvånande platser var det men man kanske helgarderar.

MVH

Hans

Skriv svar