Antal JAS C/D
-
- Medlem
- Inlägg: 462
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Antal JAS C/D
Funderade lite på detta med JAS C/D versionerna. Ett tag var det ju tänkt att flygvapnet enbart skulle ha 60 stridsflygplan av typen JAS E och att delar till dessa skulle tas från fullt fungerande C/D versionerna. Sen fick någon form av sunt förnuft råda och man började att plocka isär A versioner istället för att kunna bibehålla kapacitet under själva ombeväpningen. Men vad är egentligen status nu. Hur många C/D räknar man med ska finnas kvar när E är leverade. Enligt Wikipedia har vi totalt 134 JAS på flottiljerna idag?
-
- Medlem
- Inlägg: 1597
- Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
- Ort: Esbo, Finland
Re: Antal JAS C/D
Enligt https://www.dn.se/sverige/oklart-om-nya ... tridsflyg/ skall mellan 45-60 vidmakthållas.
Kom ihåg att Sverige inte beställt tvåsitsare (F-modellen) så utbildningen kommer att ske med D-modellen i Sverige. Brasilien har beställt F-modeller.
Kom ihåg att Sverige inte beställt tvåsitsare (F-modellen) så utbildningen kommer att ske med D-modellen i Sverige. Brasilien har beställt F-modeller.
-
- C Skalman
- Inlägg: 14123
- Blev medlem: 04 sep 2006 14:28
- Ort: Västergötland
Re: Antal JAS C/D
Jag läser på Wikipedia att gripen E skall ha headdown-skärmar. Är det omodernt med siktlinjesindikator?
-
- Medlem
- Inlägg: 462
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Antal JAS C/D
Artikeln är låst. Menar man 45-60 efter att E förbandssatts? Chefen för flygvapnet har väl sagt någon gång att omkring 120 flygplan är minimum och i så fall närmar vi väl oss det antalet.erep skrev: ↑03 dec 2020 01:45Enligt https://www.dn.se/sverige/oklart-om-nya ... tridsflyg/ skall mellan 45-60 vidmakthållas.
Kom ihåg att Sverige inte beställt tvåsitsare (F-modellen) så utbildningen kommer att ske med D-modellen i Sverige. Brasilien har beställt F-modeller.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 29368
- Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
- Ort: Utrikes
Re: Antal JAS C/D
Både och samt lite till.Markus Holst skrev: ↑03 dec 2020 02:36Jag läser på Wikipedia att gripen E skall ha headdown-skärmar. Är det omodernt med siktlinjesindikator?
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_ ... en#CockpitThe Gripen features a sensor fusion capability, information from onboard sensors and databases is combined, automatically analysed, and useful data is presented to the pilot via a wide field-of-view Head-Up Display, three large multi-function colour displays, and optionally a Helmet Mounted Display System (HMDS)
MVH
Hans
-
- Medlem
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Antal JAS C/D
Wikipedia behöver uppdateras. Efter A2C-modifieringen för att ensa 39-flottan till 100 C/D samt några haverier så har vi numera strax under 100 C/D i tjänst på sex divisioner (samt lite annat, som TU Jas).
Regeringens proposition föreslår att fyra av sex divisioner ska ombeväpnas till E, vilket med nuvarande beställningar innebär 15 flygplan per division. Två divisioner ska vidmakthållas med C/D vilket borde betyda ungefär 30 flygplan.
Försvarsberedningens rapport rekommenderade att upp till 60 C/D vidmakthålls, men den nämner också en möjlighet till att sätta upp ytterligare två divisioner på sikt.
Var det slutar är svårt att säga, det är nämligen en politisk fråga och i politiken svänger det nästan lika snabbt som i hockey...
Tanken är att framtidens flygutbildning ska återgå till två olika skolplan. Där vi en gång hade Sk 61 som grundläggande skolplan och Sk 60 som avancerat, så tänker man i framtiden ha ett nytt turbopropplan som grundläggande och 39D som avancerat.
Flygslagsutbildningen lär ske på den flygplantyp som piloten ska använda, dvs ska han eller hon flyga E på division så sker utbildningen på E. Man räknar uppenbarligen med att dagens simulatorer är så pass bra att man inte behöver det mellansteg som man idag använder tvåsitsarna till, utan att det ska fungera att först "flyga" en övning i simulator för att sedan direkt flyga den i ensitsig kärra.
På sikt kommer nog SI att helt ersättas med hjälmsikten, men skärmar i cockpit lär fortsätta att finnas precis som de gjort hela tiden. Det nya med E är väl att det i princip bara blir en enda stor skärm som sedan konfigueras på olika sätt. Ungefär som att det numera går att köpa skärmar till PC som har lika stor yta som två 22-tumsskärmar.Markus Holst skrev: ↑03 dec 2020 02:36Jag läser på Wikipedia att gripen E skall ha headdown-skärmar. Är det omodernt med siktlinjesindikator?
-
- Medlem
- Inlägg: 462
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Antal JAS C/D
Tack för svar. om man rekommenderar att behålla 60 C/D betyder det då att man förådsställer 30 individer och ej låta dessa skrotas. Även om man har hört mycket dumt inom försvarsmakten så antar jag att man inte skrotar fungerande maskiner om man ej behöver ta delar från dem. Man borde ju räkna med att ha ett antal kvar vid haverier och reperationer etc.Bjernevik skrev: ↑03 dec 2020 20:13Wikipedia behöver uppdateras. Efter A2C-modifieringen för att ensa 39-flottan till 100 C/D samt några haverier så har vi numera strax under 100 C/D i tjänst på sex divisioner (samt lite annat, som TU Jas).
Regeringens proposition föreslår att fyra av sex divisioner ska ombeväpnas till E, vilket med nuvarande beställningar innebär 15 flygplan per division. Två divisioner ska vidmakthållas med C/D vilket borde betyda ungefär 30 flygplan.
Försvarsberedningens rapport rekommenderade att upp till 60 C/D vidmakthålls, men den nämner också en möjlighet till att sätta upp ytterligare två divisioner på sikt.
Var det slutar är svårt att säga, det är nämligen en politisk fråga och i politiken svänger det nästan lika snabbt som i hockey...Tanken är att framtidens flygutbildning ska återgå till två olika skolplan. Där vi en gång hade Sk 61 som grundläggande skolplan och Sk 60 som avancerat, så tänker man i framtiden ha ett nytt turbopropplan som grundläggande och 39D som avancerat.
Flygslagsutbildningen lär ske på den flygplantyp som piloten ska använda, dvs ska han eller hon flyga E på division så sker utbildningen på E. Man räknar uppenbarligen med att dagens simulatorer är så pass bra att man inte behöver det mellansteg som man idag använder tvåsitsarna till, utan att det ska fungera att först "flyga" en övning i simulator för att sedan direkt flyga den i ensitsig kärra.
På sikt kommer nog SI att helt ersättas med hjälmsikten, men skärmar i cockpit lär fortsätta att finnas precis som de gjort hela tiden. Det nya med E är väl att det i princip bara blir en enda stor skärm som sedan konfigueras på olika sätt. Ungefär som att det numera går att köpa skärmar till PC som har lika stor yta som två 22-tumsskärmar.Markus Holst skrev: ↑03 dec 2020 02:36Jag läser på Wikipedia att gripen E skall ha headdown-skärmar. Är det omodernt med siktlinjesindikator?
-
- Medlem
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Antal JAS C/D
Vidmakthåller man 60 C/D så kommer överskottet att avvecklas på något sätt. Att förrådsställa moderna flygplan låter sig inte riktigt göras utan ska de hållas användbara så måste de underhållas, annars blir de snabbt fina utställningsföremål. Underhåll kostar pengar och de pengarna ska vi lägga på det som verkligen ger effekt.Grönis skrev: ↑03 dec 2020 21:45Tack för svar. om man rekommenderar att behålla 60 C/D betyder det då att man förådsställer 30 individer och ej låta dessa skrotas. Även om man har hört mycket dumt inom försvarsmakten så antar jag att man inte skrotar fungerande maskiner om man ej behöver ta delar från dem. Man borde ju räkna med att ha ett antal kvar vid haverier och reperationer etc.
Samma princip gäller för övrigt den mesta materiel FM har. Den omsätts när den fortfarande är fungerande, eftersom vi inte vill ha en FM med materiel som inte fungerar.
-
- Medlem
- Inlägg: 462
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Antal JAS C/D
Jag både fattar och inte fattar. Att man lägger krutet där det gör mest verkan är vettigt och det köper jag, och när jag pysslat med flyg brukar en devis vara att flygplan ska flygas minst en gång i veckan plus följa normala serviceintervall för att må som bäst och kosta som minst i längden. Men med tanke på de enorma kostnaderna för ett enda JAS borde man väl kunna hitta någon lösning där de "konserveras" på något sätt i ett antal år med mindre underhåll och fortfarande går att plocka fram om det behövs? Ngn mellanväg mellan att ställas på museum eller att vara i konstant drift på förband alltså?
-
- Medlem
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Antal JAS C/D
Kostnaderna för att bygga ett C/D är inte enorma. Det som verkligen är dyrt är att ta fram och vidmakthålla piloter, flygtekniker, hangarutrymmen, moderniseringsåtgärder på flygplan i drift mm.
Att lägga begränsade resurser på att vidmakthålla övertaliga flygplan samtidigt som vi har oändligt med hål att stoppa pengar i vore definitivt misshushållning med skattebetalarnas medel.
Att lägga begränsade resurser på att vidmakthålla övertaliga flygplan samtidigt som vi har oändligt med hål att stoppa pengar i vore definitivt misshushållning med skattebetalarnas medel.
-
- Medlem
- Inlägg: 1585
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Antal JAS C/D
Det är väl därför som en relativt stor del av JAS-piloternas utbildning också sker via flygsimulatorer, på samma sätt som U.S. Army grund- och taktikutbildar sina stridsvagnsbesättningar via M1 Abrams-simulatorer. Det enda som det kostar är strömkostnaden och inte flygbränsle m.m. Dessutom så sliter detta inte på JAS-planen, förutom att de kanske måste underhållkontrolleras emellanåt.
Fast självklart så kan en simulator inte helt ersätta upplevelsen av att flyga ett stridsflygplan på riktigt.
HGS
Fast självklart så kan en simulator inte helt ersätta upplevelsen av att flyga ett stridsflygplan på riktigt.
HGS
-
- Medlem
- Inlägg: 1597
- Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
- Ort: Esbo, Finland
Re: Antal JAS C/D
Nja, man behöver ju även piloter till planen, och de har varit en bristvara i svenska Flygvapnet en tid. Rekryteringen har inte riktigt funkat och man har inget överskott av piloter. Och pilotens förmågor är något som är färskvara.Grönis skrev: ↑03 dec 2020 22:19Jag både fattar och inte fattar. Att man lägger krutet där det gör mest verkan är vettigt och det köper jag, och när jag pysslat med flyg brukar en devis vara att flygplan ska flygas minst en gång i veckan plus följa normala serviceintervall för att må som bäst och kosta som minst i längden. Men med tanke på de enorma kostnaderna för ett enda JAS borde man väl kunna hitta någon lösning där de "konserveras" på något sätt i ett antal år med mindre underhåll och fortfarande går att plocka fram om det behövs? Ngn mellanväg mellan att ställas på museum eller att vara i konstant drift på förband alltså?
-
- Medlem
- Inlägg: 462
- Blev medlem: 20 dec 2012 23:53
Re: Antal JAS C/D
Vad tror ni man gör nu med den befintliga flottan givet den kraftigare upprustningen som förväntas vara på väg? Behålla vad som går är väl rimligt?
-
- Medlem
- Inlägg: 3074
- Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
- Ort: Stockholm
Re: Antal JAS C/D
Argumenten i tråden ovan är fortfarande giltiga...
Krigsförband skapas av materiel, personal och anläggningar. Utan de två senare är den första meningslös. Möjligen kan de användas som skenmål.
De brister vi nu har gällande personal och anläggningar är resultatet av flera års nedgång. De kommer likaledes att ta åratal att åtgärda. Att då vidmakthålla flygplan som vi inte har vare sig piloter eller tekniker till är slöseri med resurser som behövs till annat. När det i en framtid har skapats förutsättningar för att utnyttja flera skrov så är det inte gamla C/D som behövs utan flera E eller dess ersättare.
-
- Medlem
- Inlägg: 1585
- Blev medlem: 01 mar 2016 08:57
- Ort: Småland
Re: Antal JAS C/D
Detta kanske är aningen fel tråd, men tydligen så är Bulgarien intresserade av att köpa 10 stycken JAS 29 C/D Gripen.
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 164e0e192f
HGS
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrik ... 164e0e192f
HGS