Segrar och förluster i övningskrig

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Vysotskij » 7 januari 2020, 21:06

Lasse Odrup skrev:
7 januari 2020, 18:54
... och att plutch råkat skjuta sig medvetslös i en sopcontainer är sådant som händer.
Forumets hittills största skratt. Tack för det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 10 januari 2020, 10:59

Den var bra.

Riktiga män skjuter kulspruta. Under slutövningen på InfOHS tog jag kulsprutan frivilligt, ett halvt dygn eller så fick någon annan ta den då vi hade erövrat ett kulsprutegevär vid ett överfall. Hade aldrig ens sett ett kulsprutegevär innan och tyckte det var skoj att lista ut hur det fungerade och provskjuta innan jag använde det vid något eldöverfall. Sorgligt nog var vi tvingade att lämna tillbaka det då en annan avdelning skulle upprepa momentet. Hursomhelst så tog jag då tillbaka min kulspruta. Slutklämmen på veckan var ett tillämpat (ingen förövning eller rekognosering innan) skarpt eldöverfall. Den eldställning jag blev anvisad visade sig ha noll sikt mot målen på grund av högt gräs. Jag svor utav bara h*lvete, ha burit runt på denna kluns i en vecka utan att få vara med på slutfyrverkeriet. Men eftersom jag var en duglig kadett som i alla fall i teorin visste att man kan meja från höften med kulspruta så la jag remmen över mig, gick upp i knästående och bekämpade målen. Övningsledning var nära att bryta av säkerhetsskäl men då de såg att jag (gav sken av) behärskade situationen lät de mig hållas.

Några år senare så skall kompaniet öva att skjuta mot luftmål. En grupp i taget med en kulspruta. Ett flygplan bogserar en 'korv' med sensorer i en lång vajer. Den unge löjtnanten Hans var yngst på plutonen och fick ta hand om det här. Varje grupp får skjuta mot korven då den flyger mot oss och en gång till då den flyger i sidled. Jag tycke det såg skoj ut och bestämde att jag måste upprätthålla min personliga färdighet. Så en av grupperna får en ny kulspruteskytt vid överflygning och en annan grupp vid förbiflygning. Priset för bästa resultatet på kompaniet vid de två momenten var typ en dags permission. Jag behöver inte berätta att bägge prisen hamnade på min pluton. Fast jag fick ingen permission.

MVH

Hans

Edit: Bilder

Bild
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/kg/svenska_kg.htm

https://www.facebook.com/SvMilitarhisto ... =1&theater
Bilagor
fordonsmonterad.jpg
kspmej.JPG
kspmej.JPG (50.33 KiB) Visad 1133 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Seger och förlust

Inlägg av Hans » 11 januari 2020, 13:06

Under min GU (lumpen) fick jag ett 10 tal man inklusive ett granatgevär och en kulspruta till mitt förfogande. Uppgiften var att fördröja en skvadron som skulle framrycka längs en väg. OK, fixar ett traditionellt eldöverfall som slås ut när förpatrullen passerat och täten av huvudstyrkan kommer. Snabb tillbakaryckning några hundra meter (där tar skogen slut) och vi ligger still och hör hur de letar. Efter en stund tror jag att de har gett upp. Hmmm, slå till igen är min tanke. Var förväntar de sig minst ett nytt eldöverfall? Samma plats där det förra skedde! Sagt och gjort. Vi smyger tillbaka till exakt samma plats och ser hur skvadronen skall återuppta sin framryckning. Då slår vi till igen. Nu blir skvadronchefen riktigt sur och ger sig tusan på att klippa de där jävlarna. Vi har dragit oss ur till samma plats där vi gömde oss sist. Men nu var de lite mer metodiska i sitt eftersök. På vårt gömställe insåg jag att vi kommer att bli upptäckta. Jag tvingas att beordra eld med en kulspruta två meter ifrån mig och på andra sidan ett granatgevär. Utan hörselskydd (klarade min hörsel hyfsat, var oftast försiktig med hörselskydd). Sedan var det nog kört för oss.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av mrsund » 11 januari 2020, 14:37

Jag bar mest band och matade mitt stridspar som hade KSP58:an, men en gång satt jag som LV vakt på tg20 påF16, trots jag fick förvarning om fingerat anfall av viggen, så hann jag inte ens med att sikta innan Swish, swosch de flygit över oss, inte för att jag skulle gjort nån skillnad ändå, bättre att springa iväg tror jag

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Femtiotrean » 12 januari 2020, 12:32

Vi hade ju inga kulsprutor, vi hade vår finska 7,62 lätt maskingevär 62. Det blev ganska sällan att jag var inte den som bar antingen KvKK eller 55 S 55 (där S ståd för "sinko", ungefär samma som "raketgevär"). Inte därför att jag var stor och stark eller bra skytt, men jag gillade inte tjatet om vems tur det var, jag hade läst min "Okänd soldat" och kanske ville se mig lite som Määttä och visst ville jag visa att jag var uthållig trots att jag var ganska klen.

Anyway, jag besatte ingen större skyttförmåga, jag klarade visserligen - just och just men ändå - de gyllene skyttsmärken, men jag kom aldrig ens nära att bli utvald till mer avancerad utbldning. När det handlade om distanser över 300 m eller någonting som ens liknade skarpskytte var jag ganska usel - och när det blev skyttsövningar i terräng där man sköt instinktivt och på olika mål på varierande avstånd var jag varken en snabb eller utmärkt skarp skytte,


Men "every dog has its day": en oktoberdag avancerade vår pluton mot en fiende som precis höll på att positionera sig på en kulle. Alltså en klassisk eld och rörelse övning med skarp ammunition. Instruktören skrek att nu hör ni skott från fiendesidan, jag dök ner, min KvKK pekade dit det råkade falla, d.v.s. framåt och jag avfyrade en första salva nästan utan att rikta. Det blev fullträff i ett mål som markerade en fiendeposition med kulspurta i en grop. Jag svängde mitt vapen lite till vänster - det var på något sett naturligare - och när jag tittade genom siktet såg jag luftballonger som markerade att annat mål. Jag gissade avståndet och ballongerna "were no more". Det var någon sorts "Kategori ett mål", alltså sådan som man skulle bekämpa först och som måste förintas, annars skulle plutonen inte lyckas med sin framryckning utan stora förluster.

Utan att jag visste eller hade tid att notera det hade battaljonskommendören varit där bakom oss och kollat på övningen. Hans efteranalysis var lika ytlig som vanligt men den här gången var den nästan berömmande och till slut ville han presentera två duktiga beväringar med ett litet personligt pris: det var en sanitär som hade kunnat visa hur man gör med ett tryckförband och en lättmaskingevärsskytte. (Priset var en papperslapp som man kunde använda som betalning för en kopp kaffe och en kanelbulle...)


Under en annan övning var jag en sinkoskott. En sinkopatrull består eller bestod på den tiden av en ledare och två skyttar och två laddare. Ledaren hade utropar den ledande stridsvagen som värt mål. Jag siktade snabbt men noga, jag hade lärt mig att använda ett stadiametriskt sikte och det var inte så svårt att beräkna målets fart när man liksom visste det och följaktligen blev det en vacker träff - på den följande stridsvagnen, d.v.s. på fel mål! Och om ni inte vet det, var det inte en godkänd resultat...


Sen blev man själv plutonledare. Min största seger nådde jag i en övning där jag hade mina tre gruppar och sinkopatrullen i en "perfect flanking position" och lyckades med konsten att "to call for indirect fire with spot on designation". Men jag hade gjort ett orienteringsfel, min pluton var inte på den kulle jag trodde den var utan på en annan närliggande kulle - och det kunde lika väl blivit så att jag fått "friendly fire" på min egen position...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 12 januari 2020, 17:04

Tack för berättelsen från Östra Rikshalvan.

1. Sinko, kallades inte också den tyngre pansarvärnspjäsen på hjul för det också?
2. Var ballonger ofta använt som mål?

Enda gången jag har skjutit på ballonger var på en lättsam tävlan mellan befälen på kompaniet efter det att beväringen ryckt ut. Jag kommer inte ihåg alla momenten men i alla fall två. En och en fick vi springa fram bakom en skärm på en skjutbana, där låg en krevadkarbin (utan bollar), lösa patroner, och målet var en ballong kanske 5-10 meter framför. Finns två utmärkta lösningar, Hans skjuter höftskott med en lös patron och bekämpar ballongen med första skottet. Men jag måste tillstå att kompanichefen var smart, han fyllde krevadkarbinen med grus innan han sköt.

Det var ett antal andra moment men det sista var pistolskytte också mot ballong. Det var någon sort av tävling där folk blev utslagna efterhand. Man hade två patroner för att bekämpa ballongen. Jag prickar min ballong med första skottet. Ser min vän (krevadkarbinladdaren) svära då han missat sin ballong med sina två patroner. Då far fan i mig och jag bekämpar hans ballong med mitt andra skott. Han tittar upp förvånat och tittar på mig och jag bara ler. Det var bara vi två som lyckades och nu var det ett extra moment också med pistol. Han vann utan problem, han är en betydligt bättre pistolskytt än vad jag är. Men av någon lustig anledning delade han priset, en flaska drickbart, med mig.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2020, 17:16

I västra rikshalvan, och troligen även i Österbotten, Åland med några fler bygger, betyder sinko ett nötkreatur som inte längre mjölkar: Sin-ko

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Femtiotrean » 12 januari 2020, 19:54

1. Sinko, kallades inte också den tyngre pansarvärnspjäsen på hjul för det också?
Javisst, tung eller helvetes tung sinko, 95 S vänta lite, jag tror jag minns det var 61. Jag var en vanlig mosatrampare, det var grabbarna i pansarvärnskompaniet som blev vänner med den. När jag var en reservofficer i sin bästa ålder lärde jag mig att tala samma språk som den fortfarande lite snobbiga reservlöjtnanten i vär bataljon som hade befäl och ansvar över sådana grejer. Tunga sinkon hade då fått ny och bättre ammunion och det fanns också tunga engångssinkon. franska Apilas, som hans mannar förfogade över. Men nu har 95 S 61 utgått och jag har blivit för gammal...

2. Var ballonger ofta använt som mål?
Vi talar sent 1970-tal när jag var beväring - och tiden när det var en fattigmans armé. Om man kunde spara pengar, så sparade man pengar. Det fanns inga fina elektriska system - sådana som jagsåg 15-20 år senare som reservist. Man använde vanliga mältavlor som gjordes till "pop-up targets" med enkla metoder. linor och starka gummiband. Och sen svarta eller gröna ballonger, de var ju kulare att skjuta på när man såg genast att det blivit träff.

(Ungefär fem år efter min tid skedde det en tragisk olycka när en beväring åkte fel på sin motorcykel under en skyttövning. Han var nånslags rekognoseringsman i en mekaniserad bataljon och hade en svart motorcykelhjälm - som såg ut som en svart ballong när en infanterist såg rörelse inom sin skottsektor...)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 12 januari 2020, 22:50

Hade ni i Östra Rikshalvan något som liknade våra Saabmål: https://sv.wikipedia.org/wiki/Saabm%C3%A5l

En grej man kunde fjärrstyra med tryckluft och som kände av en träff och föll ner. Om man inte hade skyddat apparaten mot direkt eld ordentligt och den fick en träff fick man investera en hel del charm för att få förrådspersonalen att inte göra en rapport.

Källa: Egen erfarenhet.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 12 januari 2020, 23:16

När jag letade efter Saabmål kom jag på f.d. svensk Ak4/G3 i estnisk tjänst.

https://www.youtube.com/watch?v=XLx8ZNjiqBU
https://www.youtube.com/watch?v=R7MXmlsfTz0

Kanske intresserar någon.

Någon som är mer kunnig i finsk-ugriska språk kan väl berätta om de är officiella eller hemmagjorda.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Femtiotrean » 13 januari 2020, 09:10

Hans skrev:
12 januari 2020, 22:50
Hade ni i Östra Rikshalvan något som liknade våra Saabmål?
Vi hade Saabmål redan då, 200 stycken. Men det visste jag inte då och jag tror att alla hade gått till de tre-fyra prioriterade infanteriförband. (Vi bodde i gamla kaserner av rödtegel som hade byggts under ryska kejsardöme, åkte cykel, hade läder- och gummistövlar och i allmänhet gamla grejer som man fortfarande hade i lager. Men vi hade stolta traditioner och ett snyggt förbandsmärke...)

Sedan mitten av 1980-talet (om jag minns rätt) blev det ett finskt målsystem som hette Janter.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Lasse O » 15 januari 2020, 17:39

Hans skrev:
10 januari 2020, 10:59
Den var bra.

Riktiga män skjuter kulspruta. Under slutövningen på InfOHS tog jag kulsprutan frivilligt, ett halvt dygn eller så fick någon annan ta den då vi hade erövrat ett kulsprutegevär vid ett överfall. Hade aldrig ens sett ett kulsprutegevär innan och tyckte det var skoj att lista ut hur det fungerade och provskjuta innan jag använde det vid något eldöverfall. Sorgligt nog var vi tvingade att lämna tillbaka det då en annan avdelning skulle upprepa momentet.
MVH
Hans

Hur kan man använda ett kg m/37 under OHS? Den hvplut jag tillhörde 1965 hade två sådana men de fick lämnas in efter några år på grund av att de utgick ur organisationen.
Annars var det ett utmärkt vapen men konnässörerna ansåg att m/21 var mer pålitlig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Hans » 16 januari 2020, 08:56

De hade väl letat reda på den i något förråd. Jag inbillar mig att tanken hos övningsledningen var att se hur vi hanterar problemet med ett okänt vapen i vår ägo. Jag kan inte säga med säkerhet om det var m/21 eller m/37 - snart 40 år sedan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Effektiv stoppkloss

Inlägg av Hans » 16 januari 2020, 12:08

Undrar varför jag mest kommer ihåg övningar där jag varit B-styrka?

Samma pluton jag gjorde den dubbla omfattningen med var en fristående pluton och den fick väldigt många B-styrkeuppdrag.

Jag får uppgiften att spela luftlandsatt fiende sent på dagen innan jag skall fällas. Börjar leta efter en förläggningsplats för tälten då en av beväringarna anmäler att hans föräldrars gård ligger i närheten. Han säger också att det finns ett stort varmgarage där plutonen får plats. Tja varför inte tänker jag, sparar tid och att öva kvarter (sova i byggnader) har jag aldrig gjort. Kollar med blågul och får ett OK. Modern kom ut med kaffe och smörgåsar till hela plutonen. Efteråt beordrade jag insamling för att köpa henne en present. Vi sover gott och kan senarelägga reveljen då vi inte måste packa ihop tält.

Jag har fått en kvadrat på 1,5 x 1,5 km vid kanten av det stora fält där vi skall luftlandsättas (lämna våra fordon). Kvadraten som då är mitt fördröjningsområde har tre genomgående vägar så jag är tvingad att avdela varsin skyttegrupp till de mindre troliga vägarna och kraftsamlar granatgevärsgruppen och en skyttegrupp till det som jag bedömer vara den troligaste framryckningsvägen. När jag börjar min framryckning blir jag lätt chockad. Vår nye och ambitiöse regementschef, med blågult band i mössan, står och väntar på oss. Jag gör min fältanmälan och får klartecken att fortsätta med honom i hasorna. Under framryckningen ser jag till att vi skenminerar med strängar av granris över vägen ett antal gånger. Regementschefen blandar sig inte i min verksamhet men ger sig på min stackars signalist. Han hade en trasig lösskjutningsanordning och jag gav honom order att ta ut slutstycket. Med ett obrukbart vapen tog han på ryggen gevär. Regementschefen ingriper och börjar instruera gående färdigställning för signalisten. Jag ingrep inte utan har fullt upp med att fixa skenmineringar och leta efter lämplig plats för eldöverfallet. Grupperar mina två grupper och ger order om leta reda på någon torrtall vi kan fälla över vägen. Här ingriper chefen och stoppar det hela, det var en stor grej med markskador och vi var på civil mark. Men han erbjuder sig att agera torrtall. Så jag skall ge honom tecken då torrtallen skall fällas och han skall kliva ut på vägen och ge halttecken. Jag misstänker att det är ett bättre stopp än min torrtall. Chefen står dold vi vägkanten och nu hör vi ljudet av det framryckande kompaniet. Som vanligt släpp förbi förpatrullen och när huvudstyrkan kommer ger jag mitt tecken och chefen kliver upp och stoppar täten på huvudstyrkan (där oftast kompanichefen är) och jag slår ut mitt eldöverfall - sorgligt nog kunde jag inte stanna och studera det kaoset som utbröt. Kompanichefen var lite småsur på mig efter övningen men det gick snart över.

MVH

Hans

Edit: Schväscket
Senast redigerad av 2 Hans, redigerad totalt 16 gång.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Segrar och förluster i övningskrig

Inlägg av Markus Holst » 16 januari 2020, 12:20

Hur länge efteråt kallades chefen för Torrtallen?

Skriv svar