Pistoler under kalla kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Grönis » 16 mars 2019, 13:39

Hur såg användningen ut av pistol inom olika förband under kalla kriget? Tänker främst på senare delen, 80-talet och framåt. Det jag vet är att förutom Flygförare så hade t.ex. officerare pistol som försvarades i hemmet för att kunna ta sig till mob. plats. Sjukvåradare på t.ex. batförbandsplats och vissa andra inom brigaderna kunde väl tidigare ha pistol men under iallafall 90-talet var väl reglerna istället att alla inom t.ex. en brigad skulle ha samma typ av personliga vapen. (t.ex. AK5). Misstänker att det såg ut på liknande sätt inom KA och inom flygvapnets markstridsförband.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Hans » 16 mars 2019, 14:40

Flygförare hade revolver m/58 fram tills de fick pistol m/88b. Hemma och för att ha med sig i flygplanet.

Jag hade en pistol m/40 hemma tills jag lämnade firman 1993. Fast jag ersatte den med en privat Glock 17 1986 (förmodligen mot bestämmelserna men preskriberat idag).

Jag är inte säker vilken personal som hade pistol som huvudbeväpning men har för mig i alla fall läkare.

http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/s ... pist_g.htm
viewtopic.php?f=22&t=38383&hilit=Glock

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Grönis » 16 mars 2019, 17:28

Farsgubben hade en likadan, det var Husqvarna som tillverkade den va? En löjtnant hade en Glock när vi gick högvakt. Har inte förstått varför han hade en sån. Kunde man införskaffa vapen som du gjorde och klassa dessa som tjänstevapen eller var detta något specialfall? Eller utrustades officerare med Glock under 90-talet? Löjtnanten var placerad på livgardesbrigaden, kanske inom sjukvårdspluton t.ex bat förbandsplats men han var inte läkare.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Forskaren » 16 mars 2019, 17:54

Jag har ett minne av att officerare på vissa förband, åtminstone på sent 80-tal och början av 90- talet, kunde få vapenlicens för en pistol. Hotbilden med bl.a. tavelförsäljare var väl ett av kanske flera skäl till det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Hans » 16 mars 2019, 18:15

Eftersom vi som officerare hade vapen hemma hursomhelst så var polisen då väldigt generösa i att dela ut vapenlicenser till oss.

Att handläggaren var hustrun till en kollega gjorde det inte svårare.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Grönis » 18 mars 2019, 21:10

Skulle man som officer behålla sin pistol vid mobilisering, då man in många fall fick K-pist eller AK eller hade officerare tidigare endast pistol? I Svenska försvaret har väl annars pistol som sekundär beväpning varit ganska ovanligt. Har förstått att det förekommer idag, men inte tidigare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Hans » 18 mars 2019, 22:00

Jag som plutonchef, bataljonsadjutant (hjälpreda till bataljonschef) och kompanichef inom infanteriet hade kpist eller ak 5 som huvudbeväpning men jag fick nog behålla min pickadoll.

Var det svar på frågan?

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Grönis » 18 mars 2019, 23:29

Ja det var ett bra svar på frågan. Men ett stickspår där jag kanske var otydlig, i en del krigsmakter som brittiska och amerikanska har det varit ganska vanligt att man förutom AK haft pistol också. Det har såvitt jag vet sällan varit fallet i svenska försvaret?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av varjag » 20 mars 2019, 11:52

Grönis skrev:
18 mars 2019, 23:29
Ja det var ett bra svar på frågan. Men ett stickspår där jag kanske var otydlig, i en del krigsmakter som brittiska och amerikanska har det varit ganska vanligt att man förutom AK haft pistol också. Det har såvitt jag vet sällan varit fallet i svenska försvaret?
USA har som bekant gamla revolver/pistoltraditoner…..Med miljoner privata ägare av bägge sorterna.

I Sverige har varje individ som ''vill ha en pistol'' omedelbart setts som en ytterst suspekt individ 8O

Skillnaden grundas på den uppfattningen :roll:

Varjag

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Sarvi » 20 mars 2019, 13:03

Var det en tilldelad pistol (till skillnad från Hans egenmäktigt införskaffade) så hade jag intrycket av att den var till (under 80-talet) för att kunna ta sig till mobplats? Därefter lämnades den in (och ersattes av k-pist/ak) och tilldelades sjukvårdspersonal eller dyl som hade det som RU.

Eftersom pistol är bäst lämpad för att skjuta sig själv eller mycket närliggande personer med så var den väl (tidigare) främst ett medel för hålla officeren koncentrerad på att leda truppen snarare än att ödsla tid och koncentration på att i egen person panga på fienden, samt att i nödläge ”upprätthålla stridsmoral och fältdisciplin”.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28381
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Hans » 20 mars 2019, 15:09

Sarvi skrev:
20 mars 2019, 13:03
Var det en tilldelad pistol (till skillnad från Hans egenmäktigt införskaffade) så hade jag intrycket av att den var till (under 80-talet) för att kunna ta sig till mobplats? Därefter lämnades den in (och ersattes av k-pist/ak) och tilldelades sjukvårdspersonal eller dyl som hade det som RU.
Ta sig till mobplats, ja.

Efteråt, du kan mycket väl ha rätt - har inga tydliga minnen av vad som sades om pistolen efteråt men om det var så, så var jag klok med min personliga pickadoll.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av MD650 » 20 mars 2019, 22:42

Har inte något minne att man skulle behålla pistolen när man kom till mobplats där ak fanns men man kanske hade kunnat behållit "Järnspisen".
:)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Bjernevik » 21 mars 2019, 18:42

Sarvi skrev:
20 mars 2019, 13:03
Var det en tilldelad pistol (till skillnad från Hans egenmäktigt införskaffade) så hade jag intrycket av att den var till (under 80-talet) för att kunna ta sig till mobplats? Därefter lämnades den in (och ersattes av k-pist/ak) och tilldelades sjukvårdspersonal eller dyl som hade det som RU.
Med tanke på att Huskvarna tillverkade runt 100 000 m/40 och att pistol m/03 också var i bruk, så tvivlar jag på att man behövde ha sådan "dubbelbokning" av pistoler. Med andra ord, de inkallade vpl som skulle ha pistol torde haft sina liggande i mobförrådet.

Om pistoler vid mobövningar lämnades in vid mob lär det snarare ha berott på att man inte ville ha skarpapterade vapen på folk som övade med lösam.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Forskaren » 22 mars 2019, 18:09

Jag har svårt att se hur man skulle sysselsätta sig med att omfördela pistoler inom bataljoner och brigader, när vi efter inledande angrepp och förbekämpning hade lyckats ta oss ut till en mobplats någonstans ute på landsbygden. När den stackars kompanichefen hade organiserat ett kompani av de som hade kommit fram till mobplatsen och försett dem med ak eller kpist resp ammunition, bedömer jag att fördelning av pistoler hade varit fullständigt ointressant.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Pistoler under kalla kriget

Inlägg av Der Löwe » 19 april 2019, 13:10

Historiskt ersatte pistolen värja och sabel som sidovapen. Till och börja med var det enskild officer som fick införskaffa sin egen revolver på samma sätt som tidigare sabel. jag vet inte hur sentimental synen på officersvapen har varit i svenska försvaret, men sidovapnet har ju sedan gammalt även representerats som ett befälstecken. En folkrättslig aspekt på officerare som fick ha vapen hemma är att man som inskriven i förvsarsmakten i fredstid är en kombattant, dvs bekämningsbar så fort krigstillstånd råder, värnpliktiga skrevs in i försvarsmakten vid mobförådet och var alltså inte bekämningsbara före dess.

Skriv svar