Värnplikt på Ubåt

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1678
Blev medlem: 21 maj 2009 14:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av erep » 26 dec 2018 23:16

Vysotskij skrev:
26 dec 2018 22:06
Intressant tråd, men förvirrande för mig på några håll:
1. Att det saknas meniga ombord är väl inte samma sak som att det inte skulle finnas värnpliktiga?
2. Sen tidigt 1980-tal har väl alla blivande officerare gjort lumpen? Vore det inte konstigt att inte ha vpl-befattningar på ubåt för dem som vill bli ubåtsofficerare?
Om USA hyr en ubåt med besättning,
- är det osannolikt att man har personal ombord som skolas. Man vill visa sitt bästa kunnande åt USA
- är det osannolikt att man ordnar personalförsörjningen med 2 olika system, då en värnpliktig har helt andra regler än de anställda

En som anställt eftervärnpliktsutbildningen är inte vad ni kallar "värnpliktig", d.v.s. vad vi kallar beväring.

Sannolikare är att även kocken var befattningsutbildad för någon annan befattning ombord.

------------

Sedan är dcet ju ett otyg att man i Sverige kallar Både riktiga officerare, d.v.s. fänrik och uppåt och underofficerare officerare. Och ett annat otyg är att man hittade på ett nyord, d.v.s. specialistofficerare, när man återinförde underofficerare.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3910
Blev medlem: 23 mar 2007 16:36
Ort: Luleå

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av millgard » 27 dec 2018 09:56

Lasse Odrup skrev:
26 dec 2018 01:12
millgard skrev:
18 dec 2018 16:47

En kamrat gjorde dryga årets värnplikt på ubåt. Vad berättade han om det?

Nästan ingenting faktiskt, trots enträgna uppmaningar från oss andra. Inte ens nu efteråt... jo förresten en sak: många år efteråt berättade han att julafton 1990 tillbringade de stilla och tyst på botten strax utanför Riga.

Jag gissar att det som allt annat gällande ubåtsvapnet är mycket gedigna tystnadsplikter inblandade.
Lustigt nog pratade jag i mitten av 90-talet med en svensk örlogskapten som efter mycket förfriskningar påstod samma sak. Kanske är det ett internt skämt inom ubåtsvapnet eller också är det sant. Märkligare saker har hänt men inte särskilt ofta.
Det finns säkert massor med "skämt" för att hålla motivationen uppe, men detta var det enda han berättade och rimligen borde det ha funnits fler historier om det var båg. Jag är helt säker på att även svenska ubåtar under det kalla kriget bedrev inhämtningsverksamhet utanför svenska farvatten så i min värld är det vare sig orimligt eller otänkbart...

Med tanke på läget i baltstaterna dessa månader är det väl inte heller märkligt att det var angeläget att skaffa sig så mycket information som man kan. Jag gissar att även den luftburna signalspaningen flög dubbla skift...

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Solkungen » 27 dec 2018 13:15

Vet inte riktigt var territialvattengränsen gick på sovjettiden men nog borde ubåten väl iaf legat mer än tio landmil in på sovjetiskt vatten? Känns inte riktigt seriöst att riskera en dyrbar ubåt på det viset i fredstid.
Tror inte på det.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Solkungen » 27 dec 2018 13:18

Eller var Rigabukten internationellt vatten?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 6006
Blev medlem: 06 dec 2011 15:33

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Femtiotrean » 27 dec 2018 14:06

Bild

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 27 okt 2003 22:24
Ort: Hedemora

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Solkungen » 27 dec 2018 17:27

Ca 20 mil enkel väg då, där de knappast kunde sticka upp något över vattnet för laddning, och vilket tekniskt problem som helst kunde röja dem under alla de dagar en sån resa borde tagit.
Om platsen i själva verket var utanför territorialgränsen eller tom strax innanför borde händelsen snarast betecknas som rutinartard, gissar jag. Där vore riskerna för närvaro begränsade.

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 dec 2012 23:53

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Grönis » 24 mar 2026 23:44

Kastar liv i en gammal tråd. Nu är det tydligen dax igen, Jag antar att det är samma anledning som diskuteras i den här tråden. Att man vill ha in värnpliktiga som vill bli Ubåtsofficerare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/bleki ... lite-knapp

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025
Inlägg: 2244
Blev medlem: 03 jul 2002 02:38
Ort: Götet06, nu Skåne.

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av loop » 25 mar 2026 00:08

Jag delade för 25år sedan garage med en gubbe som gjorde värnplikten på u-båt 59-60(Typ). En av de anställda på lokala bilskroten och han var lumparkompisar. Nu kommer jag inte ihåg vilket båtnamn som stod på nåt klädesplagg som han hade. Så jag har träffat två som gjorde värnplikten på u-båt. Men det var kanske vanligare på 50-60-talen? Jag är från inlandet, så jag känner knappt nån som gjort värnplikten till sjöss.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3505
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Bjernevik » 25 mar 2026 00:18

Grönis skrev:
24 mar 2026 23:44
Att man vill ha in värnpliktiga som vill bli Ubåtsofficerare.
Man vill ha en rekryteringsgrund för både GSS och yrkes-/reservofficerare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Hans » 25 mar 2026 06:27

GSS?

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 dec 2012 23:53

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Grönis » 25 mar 2026 16:21

Minns en som var på väg dit men tvekade då han var rädd för övningen med fri uppstigning. Är det fortfarande något som man alltid ska göra som ubåtsbesättning eller är det en skröna? Det fanns väl en dyktank i Karlskrona där detta övades?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3505
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Bjernevik » 25 mar 2026 18:18

Hans skrev:
25 mar 2026 06:27
GSS?
GSS

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3505
Blev medlem: 26 sep 2002 11:40
Ort: Stockholm

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Bjernevik » 25 mar 2026 18:19

Grönis skrev:
25 mar 2026 16:21
Minns en som var på väg dit men tvekade då han var rädd för övningen med fri uppstigning. Är det fortfarande något som man alltid ska göra som ubåtsbesättning eller är det en skröna? Det fanns väl en dyktank i Karlskrona där detta övades?
Ingen skröna

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33714
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Hans » 26 mar 2026 08:00

Bjernevik skrev:
25 mar 2026 18:18
Hans skrev:
25 mar 2026 06:27
GSS?
GSS
Alltså Gruppbefäl, Soldat och Sjöman. Hade inte hört förkortningen tidigare.

Tack.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 673
Blev medlem: 20 dec 2012 23:53

Re: Värnplikt på Ubåt

Inlägg av Grönis » 26 mar 2026 10:18

Tack, hittade ngn film där man övar uppstigning från 5 meter. Hur djupt övar man som mest? Måste vara betydligt djupare än så eller?