Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Grönis » 9 november 2018, 12:03

Har funnit denna intressanta dokumentär om hur jägarutbildningen bedrivs vid K3. Mycket som känns igen från den egna grundutbildningen för ca 20 år sedan. Det verkar fortfarande vara stort fokus på drillande och nötande.. Materielen ser dock betydligt modernare ut. Det finns en hel del skalmaniter som varit verksamma inom försvarsmakten under ganska lång tid. Hur uppfattar ni att utbildningen skiljer sig jämfört med 80/90-talet. Vad är bättre/sämre idag? Vilka moment skulle man känna igen sig, vad skulle vara främmande?

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organi ... garsoldat/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Hans » 9 november 2018, 14:12

Jag var i Armén 1980-93. Redan då var jag vapenintresserad och tränade mina soldater i vad jag bedömde vara vettig vapenträning (snabbhet och kortare avstånd) - det sågs då som olämpligt av mina kollegor. Idag har man vettiga sikten på vapnen och jag har intrycket att man faktiskt övar strid med eldhandvapen på ett vettigt sätt. Sedan tror jag att förmågan att strida med större förband radikalt försämrats.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Vysotskij » 9 november 2018, 15:33

Det jag fick höra under min gröntjänst är att man i början av 1990-talet, efter intryck från deltagare i modern strid, övergick till en betydligt högre ammunitionsåtgång för enskild (jägar-)soldat. Från ’eldstöt’ till ’bly i luften hela tiden’. Väckte behov (dock ej realiserade på min tid) av stridsväst och åtta-tio magasin snarare än bälte och fyra mag.

Du skulle dessbättre också kunna ha kvinnliga kolleger.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Grönis » 9 november 2018, 20:21

Hans skrev:
9 november 2018, 14:12
Jag var i Armén 1980-93. Redan då var jag vapenintresserad och tränade mina soldater i vad jag bedömde vara vettig vapenträning (snabbhet och kortare avstånd) - det sågs då som olämpligt av mina kollegor. Idag har man vettiga sikten på vapnen och jag har intrycket att man faktiskt övar strid med eldhandvapen på ett vettigt sätt. Sedan tror jag att förmågan att strida med större förband radikalt försämrats.

MVH

Hans
Kan inte minnas att jag övat snabbhet och kortare avstånd i någon större omfattning 98. VI hade en del SIB, där ingick iofs. mer "vettig" vapenträning, typ rikta pipan dit du tittar och såna grejer, annars var det ju mest prickskytte på långa avstånd. Varför sågs det som olämpligt?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Hans » 9 november 2018, 20:47

Grönis skrev:
9 november 2018, 20:21
Varför sågs det som olämpligt?
Gissar att eldöverfall på typ 200 meter var mer prioriterat. Sedan visade det sig att det var inte var riktig så soldaterna hamnade i strid.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Lasse O » 9 november 2018, 22:32

För drygt trettio år sedan fick några befäl vid Livgardet och K 3 och andra särskilt utvalda officerare, utbildning vid SAS. Nå, så var åtminstone tanken men av kostnads- och effektivitetsskäl fick SAS komma till Sverige och utbilda lämpliga yngre officerare. Utbildningen var embryot till dagens specialförband och det är möjligt att att jag här yppar för mycket men vad kan man göra åt mig ett kvartssekel senare? Särskilt hemligt är det numera knappast.

Nåväl, dessa stridsvana och anonyma brittiska officerare dömde fullständigt ut den svenska doktrinen som sade att vid sammanstöt så skall man göra omfattning och angripa fienden i flanken.
Om man vill ta förluster, var deras budskap, är det fullt ok men annars skall man vid sammanstöt avge kraftigast möjliga svarseld men bara i syfte att att kunna dra sig tillbaka. Ett magasin - eld! Bakåt!
Om dessa mäns erfarenheter av strid på korta avstånd har påverkat den svenska doktrinen om strid på avstånd under 100 meter så är FM bara att gratulera.
Tillägg: Det där med sammanstöt och omfattning härstammar säkert från den tid då repetergeväret var det vanligaste vapnet i gruppen. Numera har ju varje enskild soldat samma eldkraft som en hel gevärsgrupp typ 1940.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Grönis » 10 november 2018, 00:16

Intressant. Får man fråga vad nästa steg så att säga var, när man dragit sig tillbaka? Invänta förstärkning eller ta initiativet via t.ex. omfattning då? Förstärkning borde iofs. inte vara något specialförband långt ifrån egna linjer kan räkna med i sin planering hur som helst.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av MD650 » 10 november 2018, 08:57

Den enskilt största skillnaden med dagens grundutbildning är att den sker med stort fokus på den enskilde som ska examineras individvis på uppnådda utbresultat jämfört förr då fokuset låg mer på gruppen.
:)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Skillnader i utbildningen 80/90-tal mot idag

Inlägg av Grönis » 12 november 2018, 20:45

Tänker mig att en grej som man skulle reagera på om man "rykte in" igen idag är att det finns bättre möjligheter till samband, såväl inom plutonen samt till kompanistab etc. Detta borde väl påverka hur man strider samt vilka uppgifter som kan lösas?

Skriv svar