Reservofficerare i flygtjänst

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Reservofficerare i flygtjänst

Inlägg av Grönis » 7 juni 2018, 22:13

För ett antal år sedan träffade jag en kapten vid SAS. Han hade som många i sin årgång militär bakgrund och hade flugit såväl J37 som J35. När han tog avsked från flygvapnet i vad jag tror bör varit slutet av 80-talet eller början på 90- talet så hade han haft kvar någon form av krigsplacering som flygförare och var inne och flög J35 ett par gånger per år.

Jag trodde före detta stridspiloter användes i staber etc. och ej i flygande tjänst. Kanske var stabstjänst den primära uppgiften men man ville bibehålla flygkompetens hos så många som möjligt som en reservlösning? Har inte hittat något som avhandlar detta ämne någonstans..

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Reservofficerare i flygtjänst

Inlägg av Markus Holst » 19 juni 2018, 19:32

Jag kan mycket lite om flygvapnet, men funderar på om man vårdade kaptenen flygkunnande eftersom han var influgen på de äldre modellerna?J35 var ju ett gammalt plan på 90-talet, utgick 1999. De yngre aktiva piloterna var nog utbildade på Viggen.

BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Reservofficerare i flygtjänst

Inlägg av BOPE-RJ » 19 juni 2018, 20:11

Jag har en känsla av att det fanns flygande reservare fram till att de lade ner Lätta attacken 1998. Sedan fanns det kanske också på arméflyget.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Reservofficerare i flygtjänst

Inlägg av ola » 19 juni 2018, 20:16

Fick bara en halvkorkad tanke , kunde de inte ha blivit placerade som transportpiloter m.m. ?
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Reservofficerare i flygtjänst

Inlägg av Grönis » 20 juni 2018, 00:52

ola skrev:Fick bara en halvkorkad tanke , kunde de inte ha blivit placerade som transportpiloter m.m. ?
De flesta piloter på linjeflyg och SAS var väl placerade inom transportflyget. Även de utan militär bakgrund. Men det är ju inte ologiskt att man vårdar flygkompetensen på de som var in flugna på äldre militära typer som J35 och SK60. Flyglärare var väl annars normalt placerade på lätta attacken.

Skriv svar