Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7139
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av sonderling » 23 april 2018, 20:57

Hmmmm jag blir scheeptisch.

Har i och för sig aldrig haft ett kvinnligt befäl men man har ju haft chefer. Och om man får generalisera så tycker jag att kvinoor har en tendens att vilja detaljstyra verksamheten på ett sätt som jag inte kan minnas att manliga chefer gjort.
Eller så har jag bara haft otur? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 23 april 2018, 21:13

Min första chef i det civila var en fransk byrådirektris (finns ordet?). Hon var allmänt hatad på jobbet men vi funkade perfekt ihop. Hon var ytterst kunnig och ännu mer direkt. Vi hade våra strider som oftast avslutades med 'Hans, ni har fel och jag har rätt. Nu fortsätter vi.' Men tillräckligt många gånger (10-20%) fick jag höra 'Hans, ni har rätt och jag har fel, nu fortsätter vi.' Hon fick sedermera Hederslegionen.

Anekdotisk bevisföring.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 25 april 2018, 19:08

Jag kan möjligen hålla med om att sk svenska värderingar fått lite väl mycket uppmärksamhet i debatten på senare år, men i grunden tror jag att de representerar rätt sunda förhållningssätt i ett fungerande samhälle.

Vilka beteenden är det som fått folk orättvist sparkade och ur vilken organisation?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 25 april 2018, 19:15

Här är försvarets värdegrund.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myn ... ardegrund/

Det låter väl bra men t.ex. denna fras är ganska intressant.
Vi är en inkluderande organisation där alla, oavsett anställningsform, kön, ålder, etnisk ursprung, religiös övertygelse, sexuell läggning, politisk åskådning eller funktionshinder som är med och bidrar till Försvarsmaktens verksamhet känner sig välkomnade och respekterade.
MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av MD650 » 25 april 2018, 20:48

Ett antal inlägg som faller utanför trådens ämne har tagits bort.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av erep » 25 april 2018, 20:59

Att kvinnor skulle vara bättre lämpade till befäl med utgångsläge av mönstringsresultat är nog en rätt konstig tolkning då ett antal faktorer påverkar på vem som mönstrar.

Jag killgissar på att resultatet har att göra med "STEM paradoxen".
https://www.theatlantic.com/science/arc ... em/553592/
Det vill säga att i mera jämlika länder söker färre kvinnor till maskulina jobb. Det i sin tur medför, att de (få) som söker är mera motiverade och eventuellt mera begåvade för uppgifterna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av MD650 » 25 april 2018, 21:49

Inlägg som faller utanför trådens ämne har tagits bort.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 25 april 2018, 23:29

MD650 skrev:Inlägg som faller utanför trådens ämne har tagits bort.
Vysotskij skrev:Jag kan möjligen hålla med om att sk svenska värderingar fått lite väl mycket uppmärksamhet i debatten på senare år, men i grunden tror jag att de representerar rätt sunda förhållningssätt i ett fungerande samhälle.

Vilka beteenden är det som fått folk orättvist sparkade och ur vilken organisation?
Kunde ha försökt svara men MD650 gillar inte den här trådutvecklingen. Så locket på. :roll:

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Lasse O » 25 april 2018, 23:30

MD650 skrev:Inlägg som faller utanför trådens ämne har tagits bort.
Värdegrunden är tydligen ett känsligt ämne? :D

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 26 april 2018, 15:12

Hans skrev:Här är försvarets värdegrund.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myn ... ardegrund/

Det låter väl bra men t.ex. denna fras är ganska intressant.
Vi är en inkluderande organisation där alla, oavsett anställningsform, kön, ålder, etnisk ursprung, religiös övertygelse, sexuell läggning, politisk åskådning eller funktionshinder som är med och bidrar till Försvarsmaktens verksamhet känner sig välkomnade och respekterade.
MVH

Hans
Tack. Låter som självklarheter för mig. Eller är det någon som trots otillräckliga testresultat insisterat på att få bli fallskärmsjägare?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 26 april 2018, 22:04

Jag tror vi är överens i sakfrågan men ibland blir ord lite tomma.

Inte för att jag sympatiserar men nog finns det t.ex. vissa politiska åskådningar som inte accepteras i försvarsmakten.

Och vem är domaren?

Frågan är svårare än några rader som låter bra.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 26 april 2018, 22:20

Det låter också helt rimligt.

Under Kalla kriget tolererades inte att man sympatiserade mer med Kreml än med Rosenbad. Verkar vettigt att tillämpa ungefär samma i dag.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28534
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Hans » 26 april 2018, 23:28

Vysotskij skrev:Det låter också helt rimligt.

Under Kalla kriget tolererades inte att man sympatiserade mer med Kreml än med Rosenbad. Verkar vettigt att tillämpa ungefär samma i dag.
Nu förstår jag dig inte riktigt.

Om man sympatiserade med främmande makt som Wennerström gjorde under kalla kriget då värdegrundens föregångare Krigsmans Erinran gällde är väl annorlunda mot värdegrunden idag - jag förstår inte jämförelsen. Vänligen utveckla.

MVH

Hans

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 27 april 2018, 09:55

Jag kan inte detaljerna i Krigsmans erinran eller dagens värdegrund, men tänker som patriot och försvarsvän ungefär såhär:

Den som på 1970-talet (öppet) tyckte att Sverige borde styras enligt den (kommunistiska) ideologi som härskade i Kreml var inte välkommen på ansvarsfulla tjänster i FM.

Det verkar vettigt att den som i dag (öppet) tycker att Sverige borde styras enligt den (nationalistiska och chauvinistiska) ideologi som härskar i Kreml inte betros med ansvarsfulla tjänster i FM.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Markus Holst » 27 april 2018, 10:10

Vysotskij skrev:Jag kan inte detaljerna i Krigsmans erinran eller dagens värdegrund, men tänker som patriot och försvarsvän ungefär såhär:

Den som på 1970-talet (öppet) tyckte att Sverige borde styras enligt den (kommunistiska) ideologi som härskade i Kreml var inte välkommen på ansvarsfulla tjänster i FM.

Det verkar vettigt att den som i dag (öppet) tycker att Sverige borde styras enligt den (nationalistiska och chauvinistiska) ideologi som härskar i Kreml inte betros med ansvarsfulla tjänster i FM.
Det kan väl sammanfattas med att den som inte vill att Sverige styrs enligt svensk lag och demokratiska värderingar inte är välkommen i försvarsmakten?

Skriv svar