Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
erep
Medlem

Re: Från trupproduktion till soldatutbildning, eller?

Inläggav erep » 26 maj 2018 16:56

Boendefrågan är intressant, då vi har "alltid" haft det så att på kasern har manskapet haft sina egna stugor (logement), gruppcheferna sina och aspiranterna sina. På min tid var manskapsstugorna för ca. +20, underofficersstugorna för runt 10 och aspirantstugorna för 2 och 3.

Som en kuriositet syns ju detta i Laines femtiotalsversion av Okänd soldat (och boken) där Rokka inte vill bo med undersergeanterna utan med sin kompis Susi när de kommer till kasernen i Petroskoj.

I fält är ju sedan övernattningarna enligt de funktionella strukturerna.

Men nu har kommendören för Björneborg brigad inför en ordning där gruppcheferna sover i samma stugor som deras färska manskap. Samtidigt har de ordnats ett utrymme för bara gruppchefer, så att de skall kunna ha ett utrymme för sig. Jag har inte sett värst mycket kommenterat om detta ännu.

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 26 maj 2018 17:09

Tack erep för intressant läsning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Medlem

Inläggav mrsund » 26 maj 2018 18:54

Det finns väl lite fördel med sammanhållningen för de förband som utbildats ihop eller rekryterats från samma "område" eller är det bara min romantiska syn?

Forskaren
Medlem

Inläggav Forskaren » 27 maj 2018 17:06

Hans skrev:Tack, nu funkar det.

Fast det hela låter lite lustigt, har du tillgång till 'Larsson, Göran Studentbeväringar – studentexercisen i Lund. Publicerad i Särafen nr 2 1992.' och vet du vad han hade för källor?

MVH

Hans

Beklagar dröjsmålet med mitt svar, men jag var ute och njöt av vårsolen. Nej, jag har inte tillgång till den ursprungliga artikeln, utan hittade den arkiverade webbplatsen som jag länkade till. Jag googlade helt enkelt på ordet studentbeväring. Det är ett ord som jag hörde redan under 1970-talet, mestadels använt som skällsord för PB-elever - "Jävla studentbeväringar"!

Återgå till "Sveriges militär 1925-idag"