Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Inlägg av tryggve » 3 februari 2018, 15:26

FNP skrev:
Förträffligt, då lyfter jag fram BK 90 i stället - går det inte att bekämpa med presicion så får det bli yttäckande.

Ingen flygförarare jag känner vill flyga över ett mål, framför allt inte på hög höjd om motståndaren har moderna kvalificerade lvsystem.
Enligt SIPRI yearbook så har vi köpt in GBU-12 och GBU-39 Small Diameter Bomb till Flygvapnet, så att vi skulle vara helt utan standoff-förmåga stämmer nog inte.

Det finns väl dessutom en video där Gripen fäller GBU-12.
https://www.youtube.com/watch?v=dHblFBurQCI

Däremot så är det väl inte frågan om några större antal. Det är 400 st GBU-12 och 57 st GBU-39, om jag minns rätt. SDB har väl en räckvidd på ett antal tiotal kilometer.

SAAB är väl också med i ett projekt för att utveckla en markbaserad version av SDB, med ca 150 km räckvidd. Men hur det är med det projektet idag vet jag inte.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Inlägg av FNP » 3 februari 2018, 15:40

tryggve skrev:
Enligt SIPRI yearbook så har vi köpt in GBU-12 och GBU-39 Small Diameter Bomb till Flygvapnet, så att vi skulle vara helt utan standoff-förmåga stämmer nog inte.

Det finns väl dessutom en video där Gripen fäller GBU-12.
https://www.youtube.com/watch?v=dHblFBurQCI

Däremot så är det väl inte frågan om några större antal. Det är 400 st GBU-12 och 57 st GBU-39, om jag minns rätt. SDB har väl en räckvidd på ett antal tiotal kilometer.

SAAB är väl också med i ett projekt för att utveckla en markbaserad version av SDB, med ca 150 km räckvidd. Men hur det är med det projektet idag vet jag inte.
Exakt, ingen svensk flygförare vill duellera mot kvalificerade lvrobotssytem med bomber avsedda för kolonialkrig. För krig på riktigt krävs SEAD och strike package etc d.v.s. NATO eller riktiga stand-off vapen med räckvidd överstigande lvrbsystemen.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Inlägg av tryggve » 4 februari 2018, 15:23

FNP skrev: Exakt, ingen svensk flygförare vill duellera mot kvalificerade lvrobotssytem med bomber avsedda för kolonialkrig. För krig på riktigt krävs SEAD och strike package etc d.v.s. NATO eller riktiga stand-off vapen med räckvidd överstigande lvrbsystemen.
Du har definitivt en poäng om man ska ge sig på luftvärn, men någon SEAD-förmåga att tala om har väl flygvapnet aldrig haft egentligen. Jag vet inte heller om man övar för det idag.

Du skrev väl om "stand-off" kapacitet först, och skrev att den förmågan saknas. Men vi verkar faktiskt ha den kapaciteten idag, även om de inköpa systemen är få till antalet.

GBU-39 har en räckvidd på ca 100 km ser jag när jag undersöker mer noga. Det finns även versioner som kan användas mot rörliga mål.

Det är möjligt att det är bomber avsedda för kolonialkrig, men nog verkar GBU-39 vara strået vassare än det som Flygvapnet hade förut för angrepp mot markmål när det gäller räckvidd och precision. Inklusive Rb-75. :-)

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3033
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Inlägg av Bjernevik » 4 februari 2018, 15:45

Alla räckvidder för glidbomber måste tas med en nypa salt, eftersom de bygger på att vapnen släpps från höd höjd. Vilket knappast är aktuellt för oss på hemmaplan, för mycket riktigt hade Flygvapnet aldrig haft någon SEAD-förmåga utan skyddet mot fientligt luftvärn har byggt på att flyga fort på låg höjd.

GBU-39 flyger glider knappast 10 mil efter att ha fällts från 30 meter.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Inlägg av kblomster » 4 februari 2018, 17:41

Bombkapsel 90 kunde av någon anledning enbart släppas på låg höjd (under 500 meter). Vet inte varför. Räckviddsdiagram ur SFI fpl AJS 37:

Bild

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: Den stora materielavvecklingen - Störst konsekvenser

Inlägg av HJ » 5 februari 2018, 13:50

Jag trodde bombkapsel 90 togs ur bruk som en del av förbudet mot klustervapen, snarare än den mera allmänna försvarsavvecklingen. Sedan påstår initierade (men kanske inte helt opartiska skriventer) att den i sig inte riktigt drogs med samma blindgångsproblematik som de klustervapen som förbudet vill motverka. Men såklart, neddragningarna av försvarsbudgeten ledde till att den togs ur bruk utan att ha ersättare på plats.

http://wisemanswisdoms.blogspot.se/2008 ... apnet.html

Vad gäller släpphöjden gissar jag att det hade med hur vapnet armeras (blindgångare skall detonera av sig själva efter en ganska kort tid - minuter).

/Håkan

Skriv svar