Matpengar under värnplikten

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Matpengar under värnplikten

Inlägg av varjag » 22 december 2017, 11:45

''Matpengarna'' som anslogs till att föda värnpliktiga - skilde sig mellan armén, flottan och flygvapnet vad jag minns.

Flottans - var högst = bästa maten. Arméns ett mellanting och flygvapnets ''bassar'' levde på svältransoner.... :)
Jag talar nu om egna erfarenheter under 50-60-talen, då jag var vid flottan.
Sjötjänsten ansågs tydligen mera krävande och - krävde bättre käk än - t.ex. flygvapnets killar....

Dessutom, hade jag turen avdelas till - Sjömätningsförband......där OVANPÅ - Flottans generösa ''sjöspik''
Kungliga Sjökarteverket - pröjsade - vad jag minns - en extra tvåkrona per man och dag för ......extraförplägning! :lol:

Minns speciellt ngra veckor då vi kommenderades till F 21 (Kallax) för mätningar i Lulea skärgård men - logerades på F 21.

Våra frukostar - var frikostiga!
Vi fick två sorters kallskuret, stekta ägg med bacon - till den vanliga filmjölken med mackor.

Flygvapenkillarna - med filmjölk, ett fatal flingor och EN macka - men en ostskiva - solen kunde skina igenom - blev helkokta!

Vad i helvete....etc etc - ?

(Om dom bara hade anat vad vi fick med i lunchpåsarna att ta med i båtarna under dagen..... :thumbsup: )

Någon annan som kan berätta mera om v-pliktmaten?

Varjag

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Donkeyman » 22 december 2017, 12:45

Som ingenjörssoldat låg jag under mer permanenta kasernförhållanden på tre ställen. Det var ett sommarläger i baracker på Laxön i Älvkarleby, sedan blev det Frösunda i Solna och slutligen Almnäs utanför Södertälje. Jag har inte några dåliga minnen av maten, tyckte den var helt ok. Inte något överdåd men man blev mätt och såvitt jag minns (obs detta var för nästan 50 år sedan) så var det inte något tema att det skulle ha varit dåligt. Däremot fanns det andra förhållanden som kan betecknas som primitiva, speciellt på Laxön.

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Stighult » 22 december 2017, 13:50

Låg på tankbåt 4 befäl och 6 värnpliktiga. Varav en kock och en hovmästare ;) Givetvis fick hovmästaren servera befälen och oss värnpliktiga.
Saknades en sekond på båten, så chefen tyckte vi kunde äta upp hans lön. Så har inga klagomål på mathållningen under tiden vi låg på båten.
Det var bara att beställa hem de olika varianter vi uppskattade.;)
Lite komedi var att hovmästaren gått som kock på grundutbildningen och kocken var tänkt att fungera som rorgängare.Men det hela löstes gemensamt i strikt demokratisk anda.:) Vi hade lite genomgång på vad alla sysslat med i det civila. :roll:

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av mrsund » 22 december 2017, 14:29

Låg inne 93/94 på F10, vi fick bra mat något bättre än skolmaten enligt mitt tycke.
Dock klagade vi en gång (Som samlad pluton) på en sk köttsoppa som vi tyckte var för vattnig och inte hade tillräcklig med energi som krävdes för tjänsten. Vi menade på att vi godtog sämre mat om det var för utbildningens skull, tex överlevnad eller nån simulerad svältövning, men tyckte att det var undermålig som "vanlig" mat. Vi fick stöd av våra officerare, de åt ju samma som vi :)
Jag tyckte även om kronans konserver och frystorkat, man hade ju jämt aptit, det hände att man även plockade äpplen och dylikt, inte alltid man hade råd att köpa civilt.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av millgard » 22 december 2017, 16:26

Gnälldes aldrig på maten, ej heller i fält - när den kom - eftersom den i stort sett alltid var vällagad, rikligt tilltagen och skapligt varierad.

Frukost: Gröt, kokt ägg, kaviar, mackor med olika sorters köttpålägg, varm choklad, kaffe (i fält färdigskivad limpa, kokt ägg, kaviar, smör, mjuk- eller hårdost, varm choklad, kaffe)

Lunch: Som dagens lunch husman fast mer och bättre (i fält allt som kunde serveras i kantiner, hårdbröd, smör, kaffe.)

Middag: Se lunch

Kvällsmat: Skivad limpa med mjukost, varm choklad. I fält samma mackor, fast rostade på tältkaminen. :)


Överhuvudtaget minns jag maten som väldigt bra.
En rolig grej var att vi på måndagar ofta serverades burkmat som skulle roteras ur förråd. Stor 1 kg guldburk "Fläskaladåb", 400st, tackar tackar. Det blev "orientalisk gryta" i matan, riktigt gott. Även död mans hand serverades som det var någon gång, liksom ravioli och något mer som jag har förträngt.

När trossen med kokgruppen blev avskild i strid på batövningar blev det mindre roligt. Andra dygnet utan käk på Nordanvind då samlade vi brödsmulor under den upplyfta durken på bandvagnarna, kramade till bollar och åt. Vid en nattlig räd rakt in i fiendens läger stal vi ett kilo färdigskivad ost ur kokvagnen. Den fördelades mellan några få sammansvurna och åts under stor njutning... då hajade man på riktigt att mat är hårdvaluta när det gäller.

I5 Östersund 1990-91

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av varjag » 23 december 2017, 11:16

Tack alla för kommentarerna och erfarenheterna!
Kokvagnsmat har jag aldrig smakat - och ''våra krigsövningar'' utkämpades medelst signallampor och
- matades av kompetenta kockar :D

Roligt i.a.f. att alla - som jag, var helt nöjda med maten....vällagad,välsmakande och riklig......

Men tycker dock att ''det var nåt visst - med en flottist'' :wink:

Varjag

FredH
Medlem
Inlägg: 1379
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av FredH » 23 december 2017, 22:57

Ja maten i flottan var något utöver det vanliga.
Inte många som går upp i vikt på KFÖ. :D

Sedan vid vakthelger, var det nästan fritt fram att önska, då var det väldigt god och dyr mat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Markus Holst » 23 december 2017, 23:04

Så Arve Opsahls berättelse om den usla kocken är alltså bara nys?

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Grönis » 25 december 2017, 19:56

I den här tråden måste väl I1 diskuteras. När Morfar gjorde värnplikt på I1 i Sörentorp i slutet av 40-talet så ansågs regementet ha sämst mat i landet. Morfar var verkligen inte bortskämd eller kräsen men viss mat var så oaptitlig att mat-strejker förekom. Han berättade om besök vid andra regementen där maten höll enormt mycket bättre klass.

När jag själv mönstrade och blev placerad vid I1 1996 så skämtade mönstringsförättaren om att jag skulle ha nära hem men få dålig mat. Killen innan fick tvärtom sa han. Han hamnade i Boden. Flera personer både innan och under tiden jag tjänstgjorde kommenterade hur dålig maten var på Livgardet.

Maten var såklart inte oätlig men även vi besökte andra regementen, bl.a. i Hässleholm och Strängnäs och där var maten tveklöst betydligt bättre! Dessutom fanns en attityd hos de som arbetade i matsalen på Livgardet som var väldigt märklig, (iallafall hos vissa).

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Donkeyman » 25 december 2017, 20:36

Markus Holst har ju publicerat ett klipp med Arve Opsal. Och jag som "reservnorsk" efter 30 år på västsidan av Kölen vill bara meddela att just den här grejen med "Flickorna i Lissabon" är en Norsk klassiker. Men som gammal sailor vet jag också att "Oslobaletten" eller "Flickorna på Sørenga" som det hette den gången för 40 år sedan inte heller gick av för hackor. Om man så säger. Men det var ju lite OT.

Men även inom handelsflottan gick det många stories om odugliga kockar och snåla rederier. Tar bara en nu - Skärhamn har ju i alla tider haft många rederier, företag som har överlevt de värsta kriser och på något sätt alltid klarat sig vidare. Men i resten av landet ansågs Skärhamnarna vara de absolut snålaste som gick att uppbringa. Så därför sade man att det gick på långt avstånd att se om en båt utmed kusten var en Skärhamnare. Därför att runt en Skärhamnare var det inte några måsar att se, de visste nämligen att här finns absolut inte något att få. Inte en enda liten matrest åkte ut i sjön, allt togs till vara.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av varjag » 25 december 2017, 20:53

Därför att runt en Skärhamnare var det inte några måsar .........
:lol: :lol: :lol:

Bra en- Donkeyman

Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Hans » 27 december 2017, 10:58

Om vi pratar typ sent sjuttiotal till tidigt nittiotal så vill jag minnas att de paramilitära, flyg- och båtmaffian, hade bättre mat än vi i Krigsmakten, läs Armén. Jag vet att det var stor skillnad från regemente till regemente och från kökschef till kökschef. På I3 hade vi en sådär 1989 en lysande sådan. Hon fick beväringen att ta om med lever

Jag hörde också någonting i stil med att en portion skolmat fick kosta 5 kronor, en beväring fick för 10 kronor - och en fånge fick mat för 15 kronor. Siffrorna är påhittade men proportionen ligger i rätt härad.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Lasse O » 27 december 2017, 11:33

Grönis skrev:I den här tråden måste väl I1 diskuteras. När Morfar gjorde värnplikt på I1 i Sörentorp i slutet av 40-talet så ansågs regementet ha sämst mat i landet. Morfar var verkligen inte bortskämd eller kräsen men viss mat var så oaptitlig att mat-strejker förekom. Han berättade om besök vid andra regementen där maten höll enormt mycket bättre klass.

När jag själv mönstrade och blev placerad vid I1 1996 så skämtade mönstringsförättaren om att jag skulle ha nära hem men få dålig mat. Killen innan fick tvärtom sa han. Han hamnade i Boden. Flera personer både innan och under tiden jag tjänstgjorde kommenterade hur dålig maten var på Livgardet.

Maten var såklart inte oätlig men även vi besökte andra regementen, bl.a. i Hässleholm och Strängnäs och där var maten tveklöst betydligt bättre! Dessutom fanns en attityd hos de som arbetade i matsalen på Livgardet som var väldigt märklig, (iallafall hos vissa).
Matstrejker var allmänt förekommande på arméförbanden 1949 till åtminstone mitten av 50-talet. Varje infanteriregemente ansåg sig åtminstone vid något tillfälle ha sämst mat i landet.
Äldre släktingar som gjorde lumpen på I 1 ansåg att maten var hyfsad men att det fanns gott om agitatorer som gärna startade en liten matstrejk.
Som min mosters man sade; här satt vi i Sörentorp (Ulriksdal) och såg Stockholms ljus glimma, tacka fan för att vi ofta var missnöjda över tingens ordning! (lite censurerat där).

När matstrejkerna så småningom dog ut började istället ryktet florera att ju snålare mathållning, desto mer sparade pengar och det kök som sparade mest fick resa till Mallorca.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Per Andersson » 28 december 2017, 01:02

Maten på. I19/P5 var överlag helt okej. Ungefär som något bättre skolmat, ned de värsta missödena till rätter bortsorterade. Då vi låg i fält så visade det sig att kompaniets kokgrupp kanske inte var den mest kompetenta eller servicesinnade.

Vi låg även totalt sex veckor på Tåme skjutfält, och där var maten ett par snäpp bättre än i Boden.

Under min tid som hemvärnsman har jag haft förmånen att spendera en hel del tid i Tåme, och det verkar som att kvaliteten på maten har sjunkit en del. Jag har även fått stifta bekantskap med mat i grönpåse, och den får mig att sakna även en nonchalant och inte särskilt kompetent kokgrupp.

Enligt min mening så är ungefär hälften av frukostarna i grönpåseportionerna i princip oätliga. Den andra halvan är bara äcklig. Dessutom så verkar min mage krascha om jag äter mer än någon enstaka måltid ur grönpåse, även om de individuella rätterna teoretiskt sett borde smaka bra.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Matpengar under värnplikten

Inlägg av Lasse O » 28 december 2017, 20:31

Själv ryckte jag in på K 3 i Skövde 1971 och kom som beordrat före kl 1200 (min far som var fanjunkare sparkade väl i väg mig). Efter att ha hämtat ett ton persedlar i en gammal jutesäck var det dags för lunch vilken bestod av 'tunga', klimpig sås och oskalad potatis.
En rätt som tunga hade jag inte stött på tidigare men tydligen var det från en kossa som fått släppa till sina sista resurser.

Något vidrigare hade jag aldrig tidigare sett på en tallrik men dessbättre slapp jag efter några år se dessa slaktrester.

Skriv svar