Mobbning

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 20 december 2017, 19:48

MD650 skrev:
ola skrev:En fråga till er som i firman lurar.

Vad gäller för regler inom HV när det kommer till påföljder mot person som utför kränkande m.m. mot annan ??
Är det samma som inom försvarsmakten/civila eller är det mer krångligare.
Enligt mitt förmenande är det samma regelverk då hv ingår i FM.
:)
men går det verkligen i praktiken att ursäkta ordet "klämma åt" en hv på samma sätt som en fast anställd ?!
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mobbning

Inlägg av MD650 » 20 december 2017, 20:07

ola skrev: men går det verkligen i praktiken att ursäkta ordet "klämma åt" en hv på samma sätt som en fast anställd ?!
Ja, har du tillräckligt med fakta så kan utbildningsgruppchef "avskeda" en olämplig hvman.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 20 december 2017, 20:10

MD650 skrev:
ola skrev: men går det verkligen i praktiken att ursäkta ordet "klämma åt" en hv på samma sätt som en fast anställd ?!
Ja, har du tillräckligt med fakta så kan utbildningsgruppchef "avskeda" en olämplig hvman.
:)

Aah okej , då vet jag :)

man har ju under åren läst om en del inom firman som åkt dit på flertal olika sätt , men konstigt nog har det varit lugnt på hv-sidan.
(varken löneavdrag/upp i rätt/avsked).
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Mobbning

Inlägg av Lasse O » 20 december 2017, 20:23

ola skrev: Aah okej , då vet jag :)
man har ju under åren läst om en del inom firman som åkt dit på flertal olika sätt , men konstigt nog har det varit lugnt på hv-sidan.
(varken löneavdrag/upp i rätt/avsked).
Problemet, om man får kalla det så, är att hemvärnssoldater är frivilliga i fred och kan sluta i vilken sekund som helst. De som missköter sig riskerar vare sig försörjning eller civil status.
Med detta sagt vågar jag ändå påstå att 99,5% av hemvärnssoldaterna är professionella och har ett gott kamratskap.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 21 december 2017, 20:55

Nålsögat är väl lite mindre idag än förr så när personen malts igenom alla kvarnar så har väl de flesta icke önskvärda
av någon anledning fastnat i något nät och inte kommit längre.

Sedan antar jag att kraven på tex HV-soldat blivit mer hårda än vad det var i början av 2000-talet
(muckade 97 , gick med hemvärnet 00, man blev både mörkrädd och rädd på hur de var då)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar