Mobbning

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Mobbning

Inlägg av Lasse O » 18 december 2017, 18:48

Tydligen förekommer det sexuella trakasserier mot kvinnor i Försvarsmakten. Det finns många exempel både inom frivilligförsvaret och den reguljära
Själv har jag inte varit vittne till sådant eftersom jag är en gammal man men har i många år retat mig på sådana uttryck som "vi måste knulla ihop något som passar feministerna" och att runka upp stridskuken!

Om man får tro tidningarnas vittnesmål så har många tjejer vittnat om en vidrig människosyn, inte minst inom utlandsstyrkan.
Nu handlar det kanske inte så mycket om att sexmobba en kvinnlig soldat utan fastmer att hitta ett mobboffer man kan rikta sig frustration mot. Och vem är mer perfekt att bli ett offer för mobbningen än en kvinnlig soldat i gruppen?
Några kvinnor har rapporterat om att andra gruppmedlemmar ständigt kommer med sexuella förslag men inte direkt utan högljutt till den andre mobbaren skrika; Tror du att vi kan knulla henne i bollhavet?

Hoppas att FM rensar ut dessa mobbare. De har ingen plats i ett effektivt försvar.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 18 december 2017, 19:38

Det är bara bra att ÖB visar var skåpet skall stå gällande detta.

https://www.facebook.com/forsvarsmakten ... 175578289/



Likaså så skrädde inte flygvapenchefen heller på orden.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6843221


Försvarsmakten och NOAK.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... arsmakten/
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 18 december 2017, 20:02

Lite OT


Jag själv har jobbat många år inom fastighetsbranschen och då haft många praktikanter och haft då mest tjejer.
Jag går efter devisen att de skall få prova allt från att köra traktor/maskiner till att själva få laga och dona, man ser
att de växer som person , bygger upp en stor självkänsla att de verkligen kan , de får en trygghet och ja de växer.


en anekdot.
jag hade en läckande ventil i en källare på en fastighet och jag hade beställt rörfirma som skulle komma.
Jag och praktikanten mötte upp rörläggarna och ja sade till dem att hon visar var och vad som skulle göras.
Så då knallar dom iväg en tjej knappt passerat 20 och då STORA rörläggare karlar på runt 50-års åldern.
Hon visade och förklarade vad som skulle göras och så , jag mötte upp dem senare och frågade hur det gick.
De var glatt överraskade hur bra koll hon hade och på det sätt hon gjorde det och de berömde henne och
man såg hur hon växte som person efter en sådan sak.



Nu på en firma jag är nu har vi en tjej på 22 år som är arbetsledare och en duktig sådan, vi har en gubbe (50+) på kneget
som inte skräder orden vad han tycker och tänker om chefer , men just henne accepterar han pga att hon är kompetent
och vet hur saker och ting fungerar och han kan berömma henne får det hon gör.

Själv har jag inga som helst problem att se henne som chef , jag har haft mest usla manliga chefer under årens lopp och få kvinnliga
och jag tycker det är mer givande att jobba med tjejer/kvinnor av den anledningen är att de har mer/bättre kollegial samspel och
de är mer normala i tonen än den överspelande manliga ton som finns och man kan prata om allt istället för den fyrkantiga stil som finns bland män


Sorry OT

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Mobbning

Inlägg av Lasse O » 18 december 2017, 20:26

Ola, en tjej som chef kan klara sig undan mobbning om hon är kompetent.
De tjejer som ingår i en machomiljö där hon har samma ställning som männen har betydligt svårare att hävda sig. Särskilt som två s k män beslutar sig för att trakassera henne och triggar varandra till kränkningar.
Tyvärr verkar det inte vara ovanligt att omogna pojkar hetsar upp varandra bara för att de ser en kvinna.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mobbning

Inlägg av MD650 » 18 december 2017, 20:37

Det är definitivt inte förenligt med Försvarsmaktens värdegrund.
Tyvärr är det rötägg som inte har nåt att göra i oavsett organisation.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 18 december 2017, 20:43

Lasse Odrup skrev:Ola, en tjej som chef kan klara sig undan mobbning om hon är kompetent.
De tjejer som ingår i en machomiljö där hon har samma ställning som männen har betydligt svårare att hävda sig. Särskilt som två s k män beslutar sig för att trakassera henne och triggar varandra till kränkningar.
Tyvärr verkar det inte vara ovanligt att omogna pojkar hetsar upp varandra bara för att de ser en kvinna.

Sorgligt men sant Lasse , har dock glädjande nog inte sätt det inom min bransch , men det förekommer absolut, ingen tvekan.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 18 december 2017, 20:44

MD650 skrev:Det är definitivt inte förenligt med Försvarsmaktens värdegrund.
Tyvärr är det rötägg som inte har nåt att göra i oavsett organisation.
:)

Har det varit "värre" inom det militära än inom civila tro ?


Sedan har du absolut rätt i det du skriver

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mobbning

Inlägg av MD650 » 18 december 2017, 21:08

ola skrev: Har det varit "värre" inom det militära än inom civila tro ?


Sedan har du absolut rätt i det du skriver

//Ola
För 20- 30 år sedan men idag är det inte så.
Då tror jag det är värre på andra arbetsplatser.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Mobbning

Inlägg av Lasse O » 18 december 2017, 21:18

MD650 skrev:
ola skrev: Har det varit "värre" inom det militära än inom civila tro ?


Sedan har du absolut rätt i det du skriver

//Ola
För 20- 30 år sedan men idag är det inte så.
Då tror jag det är värre på andra arbetsplatser.
:)
Trakasserier handlar inte alltid om kön utan minst lika ofta om utseende.
För ett antal år sedan ledde jag en tvåveckors FBU-kurs där hemvärnssoldaterna utgjorde en majoritet.
Redan andra dagen fick en av de kvinnliga deltagarna höra att hon var för tjock, detta av de två som kom från samma hemvärnskompani och som gärna triggade varandra.

De påstod att de båda tjänstgjort i Kosovo och visste hur man behandlade fruntimmer som inte lydde order.

Tyvärr hade jag då inte modet att skilja dem från utbildningen. Vad som sagts kunde nämligen inte bevisats i efterhand.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 19 december 2017, 20:38

Sorgligt att det är så på detta vis , men hoppas nu verkligen att detta med värdegrund genomsyrar hela försvarsmakten och även hv
där jag kan tänka mig är svårare att ha koll på människor.
De handlingar som har/pågår/utförts mot kvinnor och även personer med annan läggning att allt kommer upp till ytan och att det utreds och det då görs anmälningar.
Dessa individer som är/kommer under lupp får åtgärder mot sig på något sätt som känns för dem.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Mobbning

Inlägg av Der Löwe » 20 december 2017, 15:08

Jag kan bara säga att det som kommit upp till ytan i många yrkesgrupper efter meetoo har redan processats i försvaret. Det går aldrig att ha noll fall, men vi pratar inte om en nollvision utan en nolltolerans. Jag är mer rädd för att det finns individer som håller sin agenda mot kvinnor för sig själv än att det finns många fall som inte anmäls.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Mobbning

Inlägg av pandersson2 » 20 december 2017, 16:31

Lasse Odrup,

om det ursäktas att vara djävulens advokat... Att säga att någon är för tjock för en viss tjänst kan vara helt legitimt. Jag förmodar att man har vissa fysiska krav och övervikt kan vara ett skäl för att underkännas.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Mobbning

Inlägg av Lasse O » 20 december 2017, 17:00

pandersson2 skrev:Lasse Odrup,

om det ursäktas att vara djävulens advokat... Att säga att någon är för tjock för en viss tjänst kan vara helt legitimt. Jag förmodar att man har vissa fysiska krav och övervikt kan vara ett skäl för att underkännas.
Naturligtvis ok att vara djävulens advokat. Hur skulle vi annars kunna finslipa våra argument om alla håller med?
Om en chef på sakliga grunder anser att någon underställd inte är fältduglig i sin befattning så måste det förstås fram.

Jag syftade mer på påhopp inom gruppen där man mobbar andra män och kvinnor för sitt utseende.
- Här har vi en som varit i tid till luncherna!
- Du har visst alltid ätit ur djup tallrik!
- Skall du hämta ut ett tält som din nästa uniform?

Jag har bevittnat det mesta men när man blir förbannad och ingriper så heter det alltid att det bara var "på skoj".
- Lite skämt måste hon väl tåla!

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Mobbning

Inlägg av ola » 20 december 2017, 18:34

En fråga till er som i firman lurar.

Vad gäller för regler inom HV när det kommer till påföljder mot person som utför kränkande m.m. mot annan ??
Är det samma som inom försvarsmakten/civila eller är det mer krångligare.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Mobbning

Inlägg av MD650 » 20 december 2017, 19:41

ola skrev:En fråga till er som i firman lurar.

Vad gäller för regler inom HV när det kommer till påföljder mot person som utför kränkande m.m. mot annan ??
Är det samma som inom försvarsmakten/civila eller är det mer krångligare.
Enligt mitt förmenande är det samma regelverk då hv ingår i FM.
:)

Skriv svar