Sverige köper Patriot

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Sverige köper Patriot

Inlägg av Grönis » 7 november 2017, 20:31

Då var det officiellt att regeringen går på försvarsmaktens rekommendation och väljer Patriot. Man skall vad jag förstår börja med att ombeväpna den ena bataljonen och därefter den andra. Men det finns ingen information om att öka antalet bataljoner. När det gäller luftvärn så känns det som att hårdvaran och i synnerhet robotarna är den stora kostnaden. Borde man inte ha kvar ett par bataljoner med system 97 om man nu vill höja förmågan till så lågt pris som möjligt? Eller är de helt enkelt för gamla trots uppdateringar?

https://www.svd.se/sverige-valjer-ameri ... arnssystem

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av FredH » 8 november 2017, 10:39

Om Sverige väljer Patriot för att stärka banden med USA, vilket verkar vara ett av de avgörande faktorerna. Kan Sverige då argumentera för att andra länder ska köpa JAS och inte välja F-35, om de också vill stärka sina band med USA?

Det mesta jag fundera över är hur detta ska fungera i praktiken, vi köper just nu EN eldenhet om tre lavetter, en eldledningsradar planeras köpas in. En enda grupperingsplats alltså i ett första läge. Senare ska ytterligare tre eldenheter köpas så det blir fyra eldenheter med 12 robotlavetter totalt.

Hur många platser kan dessa skydda, 4?, räcker det ens till minimibehovet?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Hans » 8 november 2017, 11:33

Har de senare vaianterna längre räckvidd än de 70km de tidigare hade?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Zizka » 8 november 2017, 17:59

Enligt WIKIpedia gäller följande:
70 km (PAC-1)
160 km (PAC-2)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av millgard » 8 november 2017, 20:35

Räcker väl till Gotland i första läget, sedan Sthlm...

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Grönis » 8 november 2017, 23:11

Japp, det räcker inte långt och det är därför jag undrar om man verkligen inte tänker behålla de befintliga systemet också? Någon som vet?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av sonderling » 9 november 2017, 11:34

https://www.dn.se/ekonomi/dagens-indust ... e-patriot/

Tydligen shopar de utan att fråga FMV?
Detta med åldern som nämns i artikeln har jag också funderat på? de är ju lite till åren? Men man kunde tydligen hotta upp dem med en Israelisk raket?
Om jag förstod saken rätt.

Sonderling

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Bjernevik » 10 november 2017, 12:43

Länk till Facebookinlägg där vissa saker som Patriots modernitet eller inte reds ut: Patriot vs SAMP/T

Beträffande eventuell överkörning av FMV: Omni.se: FMV tillbakavisar att man körts över: ”Det är helt fel”

Man får nog anta att det finns folk på FMV (och LvSS) som gillar SAMP/T och de som gillar Patriot. De som föredrar SAMP/T är givetvis besvikna och några av dessa har uppenbarligen avlastat sig hos några journalister.

Själv föredrog jag länge SAMP/T eftersom jag liksom alla andra läste vad som stod på Wikipedia mm. Sellbergs inlägg på Facebook var lite av en ögonöppnare och när man sedan väger in sådana saker som möjligheten till att sprida framtida utvecklingskostnader på många användare samt hur vi kan få snabb hjälp med ytterligare ammunition i en krissituation så framstår Patriot mer och mer som det bästa valet. I alla fall om man sätter svensk säkerhetspolitik och försvarsförmåga framför intressanta tekniska lösningar. De senare har givetvis sin plats och vår försvarsindustri ska vi vara rädda om. Men precis som vi en gång köpte Hawker Hunter för att det var bråttom att öka vår förmåga så är det idag inte läge för annat än snabbast möjliga anskaffning av fungerande system.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Sverige köp av Patriot systemet

Inlägg av Ragnar Svedje » 29 maj 2018, 10:02

Jag undrar lite grand om Er åsikt om Sveriges köp av Patriot systemet? Finns lite delade meningar om Patriot också i USA, där det påpekas att systemet (från 1981) utvecklades för att skjuta ner flygplan och inte ballistiska missiler och att senare uppgraderingar inte varit helt lyckosamma.

https://www.youtube.com/watch?v=sWR8T-Saju0

Skulle vara mycket intressant att höra vad ni anser om detta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13479
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Markus Holst » 29 maj 2018, 11:16

Jag slog ihop trådarna om Sverige och Patriot

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Sverige köp av Patriot systemet

Inlägg av Bjernevik » 4 juni 2018, 23:57

Ragnar Svedje skrev:Skulle vara mycket intressant att höra vad ni anser om detta.
Se mitt ovanstående inlägg. Gäller fortfarande.

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Sverige köp av Patriot systemet

Inlägg av Ragnar Svedje » 14 juni 2018, 19:07

Bjernevik skrev:
Ragnar Svedje skrev:Skulle vara mycket intressant att höra vad ni anser om detta.
Se mitt ovanstående inlägg. Gäller fortfarande.
Jasså.

Det upplyses att Saudiarabien "lyckats flera gånger" med att skjuta ner missiler från Jemen, men stämmer verkligen detta ??

I Saudiarabien råder allt annat än pressfrihet, så deras medier har låg trovärdighet och samtidigt skall vi inte glömma att USA flera gånger tidigare har mörkat / förskönat sanningen om sina vapensysten under täckmanteln av "national security" kan man undgå kritisk granskning av oberoende medier och organisationer.

Varför ryckte brannkåren ut till flygbasen i Saudi om "alla missiler sköts ner" ??

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av ola » 14 juni 2018, 19:53

Varför ryckte brannkåren ut till flygbasen i Saudi om "alla missiler sköts ner" ??
Det som åker upp måste komma ner och det som kommer ner har alltid en förmåga att träffa saker där man minst vill att det skall träffa :milwink:
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Ragnar Svedje » 15 juni 2018, 09:11

ola skrev:Det som åker upp måste komma ner och det som kommer ner har alltid en förmåga att träffa saker där man minst vill att det skall träffa :milwink:
Förvisso sant, men är det inte ganska osannolikt att en "nerskjuten eller träffad" ballistisk missil skall slå ner i närheten av den flygplats den (förmodligen) var siktad mot?

Och borde inte ett missilförsvar helst träffa missilen innan den nått sin högsta punkt? En snabb blick på kartan och det faktum att Saudiarabien är i en väpnad konflikt med Jemen borde väl leda till att Saudi har några av sina Patriotbatterier nära gränsen mot Jemen med radarn påslagen och systemet satt i beredskap?

Missilerna från Jemen hadde sin högsta punkt mitt mellan Jemen och Riyad, dvs låångt inne i den saudiska öknen! Så om Patrioterna placerades nära gränsen eller t.o.m. 50 - 100 km från gränsen borde de ha kunnat träffa missilerna innan dess högsta punkt.

Är det ingen mer än mig som misstänker att USA och Saudiarabien inte riktigt berättar hela sanningenn här? Om Patrioterna inte träffade ligger det nämligen i båda ländernas intressen att förvränga sanningen här!

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Sverige köper Patriot

Inlägg av Ragnar Svedje » 15 juni 2018, 09:17

Och för svenskt vidkommande så torde, vid en konflikt med Ryssland, samtliga ryska ballistiska missiler (som säkert är mycket bättre än de iranska missilerna som sköts från Jemen !!) ha nått sin högsta punkt över Östersjön och vara på väg ner med en fart på minst 4-5 ggr ljudets hastighet mot mål på Gotland eller runt Stockholm.

Så vi MÅSTE helt enkelt ha ett system som kan slå ut dessa missiler på ett tillräckligt bra sätt så att de inte träffar sina må även efter en träff av vårt missilförsvar. Är Patriot tillräckligt bra för denna uppgift?

Skriv svar