Solkungen skrev:
Rör det enskilda fall av personlig natur kan man ju anse att det är jättebra att de kan hoppa av trots plikt. Men då det rör sig om ett rätt så speciellt jobb eller uppgift så kan det helt sätta ett förband ur stridbart skick om en våg av avhopp sker av mer politisk natur.
Jag är nog mer gammaldags och anser att plikt är plikt, och även de som skriver på helt frivilligt ska ha bundna tjänstgöringsperioder där avhopp inte får ske mitt i, utan drakoniska konsekvenser. Omplacering, visst. Snabbare om det finns ersättare, långsammare annars.
Jo, det är väl själva kärnan i hur man ser på saken. Själv så tycker jag att tvång är ett verktyg som man bör ta till enbart i yttersta nödfall i ett fritt, demokratiskt samhälle. När personalbehovet inom försvaret nu är så litet som det faktiskt är idag (några procent av en årskull) så känns det
väldigt tveksamt att ta till tvång. Hade det behövts hundratusentals personer för att bemanna skyttegravar så hade det månne varit mer befogat, men nu känns det som man gör detta från politiskt håll för att slippa höja löner och förbättra villkor för soldater.
Det är just det som jag tycker känns moraliskt tveksamt i detta. För värnplikt ÄR en rätt stor begränsning i den personliga friheten.
Det är väl inte ens säkert att detta kommer att lösa problemen. Folk måste väl fortfarande vilja stanna kvar i organisationen efter utbildning, om tanken är att det ska finnas förband med yrkessoldater. Det har det väl varit problem med tidigare, att få folk att stanna kvar, och det lär man ju inte lösa genom en återaktivering av värnplikten.
Om försvaret hade fått bestämma så är mitt intryck dock att man
inte hade velat ha en återaktivering av värnplikten i första hand. Och det är ytterligare en aspekt som gör att jag för egen del undrar om detta verkligen kommer att fungera. Eller om försvaret får dra ned på något annat för att få råd med denna utbildning. ÖB verkar ju vara rätt tydlig med att man skulle behöva mer pengar för att kunna utbilda dessa värnpliktiga, och något sådant är väl inte utlovat.
Nå, den som lever får se. Men jag undrar. Detta verkar vara ett politiskt beslut utan jättestor förankring inom organisationen som påverkas, och sådana beslut har ju en tendens att leda till strul inom organisationer.
Jag hoppas att jag har fel.