pandersson2 skrev:
Du skrev att ni lär ut fri- och rättigheter i skolan. Hur är det med skyldigheter? Vilka skyldigheter lär vi ut att vi har? Varför skall vi kämpa för våra demokratiska institutioner och vilka vill taga våra rättigheter ifrån oss? Det är dessa frågor som behöver ha bra svar för att få motivation.
Vad gäller skyldigheter så är det svårare, faktiskt. Det är ganska lätt att få igenom synen att vi har en skyldighet att rätta oss efter lagens ram, antingen det är med motiveringen att ett samhälle behöver någon sorts regler eller med hot om straff. Däremot är det svårare, mycket svårare, att få fram det vi kanske kan kalla
plikter, typ som den moraliska att verka för samhällets utveckling och förbättring, den medborgerliga att delta i den demokratiska processen, eller, vilket ju också går att motivera juridiskt, skolplikt eller värnplikt.
Ungdomar är tydligen sällsamt politiskt aktiva nu för tiden hörde jag på nyheterna imorse, och har stort förtroende för polisen men litet för partierna. Det
är svårt att motivera för ungdomar varför de ska delta i demokratin när allt de ser i medierna, särskilt tidningarna, är det dokusåpaliknande käbblet i Riksdagen och "debatten". Det har nog stora efterverkningar på ungdomars syn på att försvara det systemet, med våld och med sina liv. Anser man inte att det spelar någon roll huruvida man deltar i samhällsdebatten eller inte är det nog svårt att se varför samhällsdebatten och dess förutsättningar är värda att försvara.
Dokusåpa-fieringen av samhällsdebatten bidrar nog mycket till den sortens individualistiskt tänkande som gör individen till frikopplad från samhället och det politiska livet till något man observerar på avstånd.