Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 11 april 2017, 17:12

tryggve skrev:Ok, men vad säger man på förbanden då mer exakt? Jag frågar mest för att jag är nyfiken, och inte har sett så mycket respons i media.

Om du inte kan/vill skriva något mer exakt så förstår jag det, jag undrade bara.
Aha, då är jag med.
Som jag uppfattar det så ser man det som ett bra komplement till hel- resp. deltidsanställda.
Mängden idag räcker ju inte till.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 11 april 2017, 17:13

tryggve skrev:
Markus Holst skrev:Det kvittar ju hur många sökande det finns,det viktiga är väl hur många som tar sig igenom utb. Vettigare löner är nog en bättre början, nu är det väl en löneökning att byta från soldat till städare på regementet.
Det är förstås en poäng, men det är ju inte så bra om man tappar ett antal direkt p g a att man inte kan testa dem inom rimlig tid. Snarare borde man ju prioritera sådant.
Antalet sökande har en stor betydelse. Inga sökande innebär inga utbildade.
:)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2017, 18:48

MD650 skrev:Antalet sökande har en stor betydelse. Inga sökande innebär inga utbildade.
:)
Sant.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av FredH » 12 april 2017, 08:58

Markus Holst skrev:Det kvittar ju hur många sökande det finns,det viktiga är väl hur många som tar sig igenom utb. Vettigare löner är nog en bättre början, nu är det väl en löneökning att byta från soldat till städare på regementet.
Det där med lön, ser man väldigt ofta som en anledning till att det är för få som stannar kvar. Men jag har aldrig sett en genomgång av den faktiska lönen soldaten får, enbart grundlönen. Jag skulle vilja se ett genomsnitt på vilken lön sodlaten får ut, efter alla extra ersättningar m.m. Då börjar det bli intressant att jämföra löner.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 12 april 2017, 09:53

Jag tycker i och för sig att det räcker att jämföra med grundlönen, ersättning för OB, risk, resor osv är ju just tillägg.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 12 april 2017, 11:12

Här är en artikel om att man ska samarbeta med arbetsförmedlingen för att locka ungdomar till försvaret. Det låter ju bra, men om man i dagsläget inte har möjlighet att att mönstra alla sökande förrän kapaciteten har bytts ut så kanske man bör lugna sig lite med detta?

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-12/un ... -forsvaret

Jag tycker att det är lite lustigt över att det hela tiden sägs att det är så svårt att locka folk till försvaret, men samtidigt så har mantydligen inte kapacitet att hantera en ökning på 500 sökande i år. Då låter det som om man har rätt rejäla problem inom organisationen.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 12 april 2017, 15:15

tryggve skrev:Här är en artikel om att man ska samarbeta med arbetsförmedlingen för att locka ungdomar till försvaret. Det låter ju bra, men om man i dagsläget inte har möjlighet att att mönstra alla sökande förrän kapaciteten har bytts ut så kanske man bör lugna sig lite med detta?

http://www.sydsvenskan.se/2017-04-12/un ... -forsvaret

Jag tycker att det är lite lustigt över att det hela tiden sägs att det är så svårt att locka folk till försvaret, men samtidigt så har mantydligen inte kapacitet att hantera en ökning på 500 sökande i år. Då låter det som om man har rätt rejäla problem inom organisationen.
Sant, vet du om man även har problem med soldater som säger upp sig?

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av raskens » 12 april 2017, 17:38

Det är bra med många sökande, för en första grovgallring.
Ett _rykte_ har sagt mig att upp till 50% av de sökande, under de första åren av "yrkesförsvar", inte ens klarade en enkel registerkontroll.
Vet ej hur det var den senaste tiden.


min tvåöring
:-)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Vysotskij » 12 april 2017, 20:28

mrsund skrev:Jag tycker i och för sig att det räcker att jämföra med grundlönen, ersättning för OB, risk, resor osv är ju just tillägg.
Fast möjligheten att få en extra veckas lön genom en övningshelg kan ju tänkas vara rätt attraktiv för just personer intresserade av soldatyrket...

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 12 april 2017, 20:41

mrsund skrev: Sant, vet du om man även har problem med soldater som säger upp sig?
Jag har intrycket att man även har problem med att folk slutar i förtid, men hur stort det problemet är vet jag inte.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 13 april 2017, 07:49

Vysotskij skrev:
mrsund skrev:Jag tycker i och för sig att det räcker att jämföra med grundlönen, ersättning för OB, risk, resor osv är ju just tillägg.
Fast möjligheten att få en extra veckas lön genom en övningshelg kan ju tänkas vara rätt attraktiv för just personer intresserade av soldatyrket...
Jag förstår vad du menar, men i längden så uppskattar vi alla vår fritid mer än pengar, det är ju trots allt en ersättning för något utanför normal arbetstid, jag tror dessutom inte alla soldater är singlar utan har annat att göra och vill vara med nära och kära.

Stämmer det att grundlönen är 18.000. vad ligger den på efter två år?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13605
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 13 april 2017, 08:34

Tanken med den låga grundlönen är väl att denna just skall ökas vid övningar och uppdrag. Vår proffsarmé designades för utlandsmissioner men nu när dessa är borta förblir alltså lönen låg

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 13 april 2017, 08:48

Markus Holst skrev:Tanken med den låga grundlönen är väl att denna just skall ökas vid övningar och uppdrag. Vår proffsarmé designades för utlandsmissioner men nu när dessa är borta förblir alltså lönen låg
Ett tag lanserade FM att lönen för en nyanställd menig var avsevärt högre än de 18000 som var grundlönen.
Då gjorde man ett räkneexempel på att en menig gjorde x antal övningar/år med övningsdygn, insatser i utlandet med högre ersättning m.m.
Då blev månadslönen "högre" men grundlönen var lik förbenat var densamma.
Så ja det stämmer att man räknade in tilläggen.

FM har fortfarande uppgift att lösa insatser utomlands men fokuset har skiftat till det nationella.

:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 13 april 2017, 13:11

Det fanns ett exempel på forumet SoldF där det kom exempel från användare som sade sig arbeta inom FM, och det var bra mycket högre siffror än 18000 som nämndes, men det är ju inte säkert att det rörde sig om "vanliga" skyttesluskar....

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Vysotskij » 13 april 2017, 17:52

mrsund skrev:
Vysotskij skrev:
mrsund skrev:Jag tycker i och för sig att det räcker att jämföra med grundlönen, ersättning för OB, risk, resor osv är ju just tillägg.
Fast möjligheten att få en extra veckas lön genom en övningshelg kan ju tänkas vara rätt attraktiv för just personer intresserade av soldatyrket...
Jag förstår vad du menar, men i längden så uppskattar vi alla vår fritid mer än pengar, det är ju trots allt en ersättning för något utanför normal arbetstid, jag tror dessutom inte alla soldater är singlar utan har annat att göra och vill vara med nära och kära.
Jag tycker att det illustrerar problemet med att se soldater under grundutbildning som arbetskraft som ska avlönas kontorstid. För mig blir det lite som om forskarstuderande skulle få extra betalt för självstudier.

Kaserntjänst kontorstid är inte tillräckligt. Soldater under utbildning måste ha (helst många) dygn i fält. Att bortse från det när man jämför lön med andra blir missvisande.

Skriv svar