Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Vysotskij » 10 april 2017, 20:22

Jag borde nog skrivit att man ska se problemen i förhållande till de problem vi har i dag. Inte desto mindre ser jag ganska stora möjligheter.

1. Dagens studiemedelssystem bygger (med rätta tycker jag) på att studenter försörjer sig själva under icke-terminstid. Ser som sagt inte varför en arbetsgivare som kan erbjuda säg 30 timmar betalt under en helg eller 300 timmar under en månad inte skulle vara attraktiv.
2. Jag tänker mig i första hand att rekryteringsformen skulle gälla dem som gör ett års GU eller så (vilket har varit och måste bli ett attraktivt alternativ för dem som vill göra något annat ett år efter gymnasiet). De man behöver för lämpliga befattningar eller en enhet erbjuds ett paket med rätt och skyldighet till tjänstgöring omfattande kanske en vecka på jullovet, en månad på sommarlovet och därtill tre-fyra helger om året i tre års tid. Om förbandet och den anställde finner det önskvärt kan mer tjänstgöring erbjudas. Självklart inte exklusivt för studenter, även om det nog är mest attraktivt för dem som tänker plugga. Skulle ge mer välövade soldater än någon gång under värnpliktstiden efter 1945.
3. Visst är examen och kanske betyg viktigast för de högskoleutbildade som har en tydlig yrkesinriktning. Det gäller dock långtifrån alla, kanske bara hälften, av de högskoleutbildade. För samhällsvetare i jakt på tjänstemannajobb på kommun eller myndighet - eller för bredare grupper när konjunkturen försämras - gäller det att konkurrera med mer än examensbenämningen...
4. ...vilket leder oss över till ledarskapet. Hur attraktivt det kommer att vara civilt beror i hög grad på hur FM genomför och marknadsför det hela. Erbjuder man det bara till dem som förväntas stanna i firman tills de är för gamla för civil karriär och försöker argumentera för att det ger Y hp vid Högskolan i X-stad kan det bli svårt. Framhåller man i stället att erfarenhet av beslutsfattande under stress, personalomsorg och resultatansvar är något de allra flesta kommer att ha nytta av civilt och kan få genom en befälstjänst i FM men svårligen inom högskolan kommer nog saken i ett annat ljus.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 10 april 2017, 21:14

Vysotskij skrev: 4. ...vilket leder oss över till ledarskapet. Hur attraktivt det kommer att vara civilt beror i hög grad på hur FM genomför och marknadsför det hela. Erbjuder man det bara till dem som förväntas stanna i firman tills de är för gamla för civil karriär och försöker argumentera för att det ger Y hp vid Högskolan i X-stad kan det bli svårt. Framhåller man i stället att erfarenhet av beslutsfattande under stress, personalomsorg och resultatansvar är något de allra flesta kommer att ha nytta av civilt och kan få genom en befälstjänst i FM men svårligen inom högskolan kommer nog saken i ett annat ljus.
Håller med. Det behöver inte bara handla om personligt ledarskap utan även om hur vederbörande förmår hantera stress.
Man behöver inte ens gå till Bosnienmissionerna för att få en indikation om hur en eventuell arbetssökande klarar pressade förhållanden utan det kan räcka med annan krävande tjänstgöring som syns i vitsordet.
Om man under sin militärtjänstgöring visat sig ha ett någorlunda stabilt psyke så borde det väga tungt hos en presumtiv arbetsgivare.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 11 april 2017, 07:57

Hans skrev:Apropå Starship trooper stuket så känner jag till i alla fall ett land där vissa statliga tjänster var reserverade för de som gjort tjänst i det militära. Dock ej värnplikt. Något incitament för att öka viljan kan man väl uppfinna även i Sverige.

MVH

Hans
Tack, jag har för mig att genomförd värnplikt krävdes förr för vissa yrken, tex poliser.
I andra länder finns det förmåner före/efter man gått med i miltitären, tex USA.


Att dra parallellen till starship troopers är rolig, där fick man väl "Citizenship" efter militärtjänstgöringen, men riktig där är vi inte.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 12:45

Hans skrev:Apropå Starship trooper stuket så känner jag till i alla fall ett land där vissa statliga tjänster var reserverade för de som gjort tjänst i det militära. Dock ej värnplikt..
Tja, i vissa länder i östblocket så var det väl så under kommunisttiden att det var svårt att få kvalificerat jobb eller högre utbildning om man inte genomfört värnplikten. Men att börja gå åt det hållet i Sverige känns rätt tveksamt.
Hans skrev: Något incitament för att öka viljan kan man väl uppfinna även i Sverige.

MVH

Hans
Det finns redan, det kallas pengar.... :-)

Nå, för att vara mer on topic:
Som sagt, folk inom FM verkar ju inte vara oreserverat entusiastiska över att värnplikten har aktiverats igen, det hela verkar ärligt talat mer vara baserat på politiskt önsketänkande att detta med värnplikten på något sätt i sig kommer att lösa problemen som försvaret har.

Det verkar baserad på resonemanget "det hade vi förr och då fungerade det, så om vi gör så igen så blir det bra".

Jag är något skeptisk. Men vi får väl se.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 13:00

Lasse Odrup skrev: Håller med. Det behöver inte bara handla om personligt ledarskap utan även om hur vederbörande förmår hantera stress.
Man behöver inte ens gå till Bosnienmissionerna för att få en indikation om hur en eventuell arbetssökande klarar pressade förhållanden utan det kan räcka med annan krävande tjänstgöring som syns i vitsordet.
Om man under sin militärtjänstgöring visat sig ha ett någorlunda stabilt psyke så borde det väga tungt hos en presumtiv arbetsgivare.
Visst är det så att man väl med rätt kan hävda att man kan arbeta under stress om man gjort militärtjänst. Men mitt intryck (baserat på anekdotisk evidens iofs) är att en civil arbetsgivare också kan räkna t ex arbete inom hemtjänst (ofta slitsamt och *väldigt* stressigt) eller rentav att jobba på MCDonalds som ett bevis för att man kan tåla stress när man måste leverera resultat hela tiden. Pressade arbetsförhållanden är rätt vanligt i många yrken idag, vad det verkar. Tyvärr. :-(

Att en del arbetsgivare kan se militärtjänst som meriterande gäller säkert, men det är nog väldigt beroende på personen som är arbetsgivare. När jag pratade med en rekryterade för ett antal år sedan om man skulle ha med militärtjänst i CV:t så sade hen att det främst skulle vara för att visa att man inte har luckor i CV:t.
(Samme person berättade även glatt att hen hade kontaktat en kompis som arbetar inom polisen för att kolla upp en person vid en rekrytering, och då fick reda på att luckan i CV:t berodde på en fängelsestraff. Det var väl knappast lagligt på något sätt det tillvägagångssättet.)

Det är väl lite som att en del arbetsgivare tycker det är konstigt att en person har bytt jobb många gånger, medan andra tycker att det är konstigt om man inte har gjort det. (man ska inte vara en "hoppjerka").

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av mrsund » 11 april 2017, 13:40

Pengar? Inte tillräckligt som kommer till FM iallafall och får de inte pengar till rekrytering blir det svårt, Polisen verkar ha samma problem, de får bli lite mer kreativa eller sänka sina krav på personalen.
Men visst har du rätt det är svårt att inte vara nostalgisk när man pratar om detta, mycket minne och stolthet.

Vad är folk i FM kritiska till angående (selektiv) värnplikt? Är det genomförandet, utformningen? Är de nöjda med hur det är nu?

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 14:13

mrsund skrev:Pengar? Inte tillräckligt som kommer till FM iallafall och får de inte pengar till rekrytering blir det svårt, Polisen verkar ha samma problem, de får bli lite mer kreativa eller sänka sina krav på personalen.
Men visst har du rätt det är svårt att inte vara nostalgisk när man pratar om detta, mycket minne och stolthet.
FM är dock inte på något sätt ensamt om att ha svårt att locka folk till sig, det råder ju tex stor brist på personal inom vården. Vad som *är* unikt med FM är att det är att lösa personalförsörjningen med ett tvångssystem. Och det beror ju på att vi har haft värnplikt länge att det ses som naturligt numera.
mrsund skrev: Vad är folk i FM kritiska till angående (selektiv) värnplikt? Är det genomförandet, utformningen? Är de nöjda med hur det är nu?
Intrycket som jag har fått är att man anser att man genom frivillighet fått betydligt mer motiverade soldater, och även att yrkessoldater är betydligt bättre på att lösa sina uppgifter än vad värnpliktiga är. Vilket ju inte är konstigt.

Så man verkar mycket hellre vilja ha mer pengar för att anställa folk än att återaktivera värnplikten. Men det är mitt intryck av det hela, ska sägas.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 11 april 2017, 14:34

Det viktigaste för FM är att få tillräckligt med personal oavsett kategori.
Har inte uppfattat att aktivering av den vilande värnplikten betraktats negativt inom FM.
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 15:34

MD650 skrev:Det viktigaste för FM är att få tillräckligt med personal oavsett kategori.
Har inte uppfattat att aktivering av den vilande värnplikten betraktats negativt inom FM.
:)
Jag har i alla fall sett artiklar som säger att entusiasmen är rätt måttlig, men det kanske inte speglar hur det är på förbanden.

https://www.svd.se/yrkesforsvaret-flopp ... n-tillbaka
I Försvarsmakten tar man emot beskedet om värnplikt med måttlig entusiasm inför utsikten att återigen få handskas med eventuellt omotiverade och bångstyriga värnpliktiga som tvingats in mot sin vilja. Utredningen lyfter fram det låga löneläget som förklaring, 18 000 kronor i grundlön är ingen rekryteringsmagnet, och vill nu se ”konkurrenskraftiga löner” i försvaret.
Men bristande entusiasm kan ju också bero på att man har problem att utbilda de som kommer att kallas in. ÖB yttrade väl sig försiktigt positiv till återaktiverad värnplikt för en tid sedan, men menade att man definitivt behöver mer pengar om man ska utbilda värnpliktiga.

EDIT:
Det verkar dock som om man har haft en rätt stor ökning av frivilliga mönstrande det senaste året. Här pratas om en ökning på 20%, en ökning som är så stor att man inte har haft kapacitet att ta emot dem. Då kan man ju undra lite över hur hela maskineriet är utformat, det låter ju delvis som man har sig själv att skylla att folk inte söker i så fall.
De senaste åren har i snitt 2 500 frivilliga sökt utbildningen.

– Men i år har vi sett en 20-procentig ökning, säger Ann Elgemark.

Det har medfört att väntetiden i vissa fall blivit lång till de befintliga mönstringsorterna Stockholm, Göteborg och Kristanstad. Frivilliga har fått vänta flera månader på att mönstra eller i värsta fall inte kunnat boka någon tid alls och slagit planerna ur hågen.

– Kapaciteten blir en helt annan i oktober. Från 2018 etableras även Malmö som mönstringsort, säger Ann Elgemark.
https://www.svd.se/fler-frivilliga-till ... vantetider

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 11 april 2017, 15:43

tryggve skrev: Jag har i alla fall sett artiklar som säger att entusiasmen är rätt måttlig, men det kanske inte speglar hur det är på förbanden.

https://www.svd.se/yrkesforsvaret-flopp ... n-tillbaka
Precis!
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 15:43

MD650 skrev: Precis!
:)
Ok. Vad sägs där då? :-)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 11 april 2017, 15:52

Det kvittar ju hur många sökande det finns,det viktiga är väl hur många som tar sig igenom utb. Vettigare löner är nog en bättre början, nu är det väl en löneökning att byta från soldat till städare på regementet.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av MD650 » 11 april 2017, 16:07

tryggve skrev:Ok. Vad sägs där då? :-)
Jag har i alla fall sett artiklar som säger att entusiasmen är rätt måttlig, men det kanske inte speglar hur det är på förbanden.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 16:34

MD650 skrev:
tryggve skrev:Ok. Vad sägs där då? :-)
Jag har i alla fall sett artiklar som säger att entusiasmen är rätt måttlig, men det kanske inte speglar hur det är på förbanden.
Ok, men vad säger man på förbanden då mer exakt? Jag frågar mest för att jag är nyfiken, och inte har sett så mycket respons i media.

Om du inte kan/vill skriva något mer exakt så förstår jag det, jag undrade bara.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 11 april 2017, 16:42

Markus Holst skrev:Det kvittar ju hur många sökande det finns,det viktiga är väl hur många som tar sig igenom utb. Vettigare löner är nog en bättre början, nu är det väl en löneökning att byta från soldat till städare på regementet.
Det är förstås en poäng, men det är ju inte så bra om man tappar ett antal direkt p g a att man inte kan testa dem inom rimlig tid. Snarare borde man ju prioritera sådant.

Skriv svar