Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Sarvi » 22 mars 2017, 18:37

Finns ju betydligt färskare erfarenheter än 1925? Under 90-talet placerades ju en allt större andel av de mönstrande i utbildningsreserven, vilket praktiken var en form av kategoriklyvning.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 22 mars 2017, 19:35

Sarvi skrev:Finns ju betydligt färskare erfarenheter än 1925? Under 90-talet placerades ju en allt större andel av de mönstrande i utbildningsreserven, vilket praktiken var en form av kategoriklyvning.
Egentligen inte. Så gott som alla mönstrade på den tiden och de flesta genomförde sin grundutbildning men mycket få genomförde någon form av repetitionsutbildning (RU). De som genomförde någon form av RU var möjligen brigadförbanden.
Den här i "någon form" behövde inte innebära en fullständig krigsförbandsövning (KFÖ) utan även förkortad sådan eller SÖB (Särskild övning befäl).
Det var alltså i slutet av 80-talet som FM började få ont om pengar och FM budgetregulator blev av naturliga skäl repetitionsutbildningen eftersom det som inte övas kostar inte några pengar.
Som chef för RU vid I 1/Fo 44 1986-1988 blev min huvudsakliga uppgift att välja bort vilka förband som inte skulle få repöva.
Det var en tråkig uppgift men lärde mig mycket om Svensk försvarspolitik.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Sarvi » 22 mars 2017, 20:02

Bra poäng om inställda repövningar, men jag vill nog ändå hävda att andelen som genomgick värnpliktsutbildning under 90-talet var en ständigt mindre andel av årskullen: 1994 var det knappt 35000 inryckta, 1999 var man nere i inte ens 19000. Årskullarna var vid denna tid omkring 50000 man. Jag har inte hittat några siffror på inryckande för de första åren på 90-talet men magkänslan är att antalet då var högre.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 22 mars 2017, 21:20

Du har nog rätt om hur många vpl som undantogs. Men låt oss inte glömma alla de som genomförde sin GU och placerades "i sumpen" vilket innebar att de kunde krigsplaceras i ett "kuvertförband" som aldrig ens kunde komma ifråga för ens en enda dags repetitionsövning.
"Kuvertförband" var vår jargong för infanteritecknet men med streckade linjer :)
Det fanns många sådana, särskilt inom Milo Ö.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 23 mars 2017, 17:37

Jag kände en viss stolthet när jag igår hörde om hur Finlands försvarsminister hade träffat USA:s dito Mattis och denne hade berömt Finland för landets allmänna värnplikt och höga försvarsmotivation. Dessutom vet Mattis att Finland har en mycket stor numerär av utbildade reservofficerare. I kristider är just denna grupp en mycket värdefull tillgång.
Med tanke på att USA har burit det tyngsta lasset inom Nato, där det finns länder som Danmark, Holland, Tyskland osv, vilka inte har så värst hög försvarsmotivation enligt olika undersökningar, så gissar jag att Mattis gärna skulle byta ut någon av dessa mot Finland.
Hur ligger det egentligen till med försvarsviljan och motivationen i Sverige? I denna undersökning där Finlands låg högst så kom också Sverige ganska högt. Litet över 50 % av svenskarna ansåg att landet borde försvaras. Men när jag följer olika diskussioner gällande allmän värnplikt i Sverige blir nog intrycket att försvarsmotivationen och offerviljan inte är så värst hög. Har jag rätt?
Ännu om dessa "små gröna män". Det behöver inte vara så att området har starka ryska sympatier som får dem att dyka upp! Ifall en stat har föga motståndskraft och försvarsvilja så kan redan detta vara lockande för "gröna män".
Putin lär ha antytt saken på följande sätt åt Finlands president Niinistö enligt ett gammalt ryskt ordspråk: Kosacken tar det som inte är tillräckligt hårt fastbundet!"

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 23 mars 2017, 17:58

Det där beror nog på hur frågan ställs. De flesta tycker nog att Sverige skall försvars, men mången tycker nog att någon annan skall göra jobbet. Att själv ge sig ut och försvara sig är nog medelsvensson för feg för.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 23 mars 2017, 18:07

Markus Holst skrev:Det där beror nog på hur frågan ställs. De flesta tycker nog att Sverige skall försvars, men mången tycker nog att någon annan skall göra jobbet. Att själv ge sig ut och försvara sig är nog medelsvensson för feg för.
Tack för ett snabbt svar! "Någon annan" är alltid bättre lämpad! Jag skulle inte använda ordet "feg" utan bekväm. Det är ju trevligare att ligga på stranden och sola sig än att bege sig ut i en snöig skog med full packning för en veckas övning.

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Wedman » 23 mars 2017, 19:00

Markus Holst skrev:Aha! Jag har alltid undrat vari försvarsminskningen på 20-talet bestod. Detta är första gången jag hör att färre kallades in. Hur många färre?
Min farfar född 1916 undantogs från början från GU, men fick ta igen det under kriget.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 24 mars 2017, 16:40

Angående diskussionen om försvarsviljan i Sverige så är det inte fråga om att en sådan inte skulle finnas vid behov. Jag är övertygad att svensken kan uppvisa både mod, seghet och uthållighet då det behövs. Men problemet är att denna insikt kan komma först efter att mycket gått förlorat och först då man inser att nu gäller det livet. Ju tidigare man förstår faran dess bättre.
Också om Finland och Sverige ligger varandra nära geografiskt och kulturellt så är man långtifrån varandra just beträffande historisk erfarenhet och försvarsvilja. I Finland så finns det i många hem - själv har jag min stupade morbrors Frihetskors och minnestavla på väggen plus min fars minneskors och medaljer - minnen och föremål som påminner om hårda tider och stora offer. Offer för en sak som man i Sverige ser som självklar och given, dvs friheten, självständigheten och nationens existens.Sedan har vi dessa hjältegravar vid varje kyrka. Kransnedläggning sker 6.12. och på de stupades minnesdag, tredje söndagen i maj. Skolelever från orten bildar ofta hedersvakt klädda i vita skjortor med blåa band. Sedan har vi dessa parader som samlar mycket folk och då rekryterna svär krigsmannaeden så är det en stor tillställning med stolta familjemedlemmar bland publiken.
En nära släkting gick bort för några år sedan, nästan 90 år gammal. Som 19-årig hade han varit med vid helvetet i Ihantala där han sårats svårt. Själv ville han inte tala om saken, men då hans dottersons söner gjorde militärtjänsten var han mycket uppmuntrande och intresserad. En sak som är utmärkande för Finland är att sådana orter som drabbades extra hårt av stora förluster på en enda dag, som Nurmo 5.3.1940, så är försarsviljan extra stark.
Det där med att skolelever står hedersvakt då man spelar Jägarmarschen och lägger ner kransar är väl något som står utanför svenska skolors och politikers tankevärld. Kan omöjligt tänkas i Sverige!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 24 mars 2017, 17:30

Lasse Odrup skrev:Du har nog rätt om hur många vpl som undantogs. Men låt oss inte glömma alla de som genomförde sin GU och placerades "i sumpen" vilket innebar att de kunde krigsplaceras i ett "kuvertförband" som aldrig ens kunde komma ifråga för ens en enda dags repetitionsövning.
"Kuvertförband" var vår jargong för infanteritecknet men med streckade linjer :)
Det fanns många sådana, särskilt inom Milo Ö.
För att inte tala om alla dem som inte ens krigsplacerades. Jag var en av dem, och större delen av min pluton var väl också det, möjligen undantaget fordonsförare. Rätt ordentligt slöseri med skattepengar, om man ska se det så. Och inte minst vår tid. Jag upplevde det verkligen som att man utbildade på slentrian där i några år.

Men vi får väl hoppas att de ynkliga procent som kallas in nu också blir krigsplacerande, och blir inkallade till övningar.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 25 mars 2017, 16:06

Borebo skrev: Det där med att skolelever står hedersvakt då man spelar Jägarmarschen och lägger ner kransar är väl något som står utanför svenska skolors och politikers tankevärld. Kan omöjligt tänkas i Sverige!
Det stämmer nog fast man måste å andra sidan medge att svenskar i modern tid aldrig behövt slåss för sin självständighet.
Man har istället med varierande framgång försökt ersätta fosterlandskänslan med Värdegrunden vilken man förväntas sluta upp bakom :)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av HomeGuardSoldier » 7 april 2017, 16:41

Läste i tidningen att det blir 5.000 till att börja med av varje årskull som kallas till mönstring och av dessa kommer 1.500 att få göra värnplikt.

Löjeväckande siffror...kanske vi kan hålla stånd mot Ryssen i ytterligare en timme med dessa 1.500 värnpliktiga.

HGS

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 7 april 2017, 16:53

HomeGuardSoldier skrev:Läste i tidningen att det blir 5.000 till att börja med av varje årskull som kallas till mönstring och av dessa kommer 1.500 att få göra värnplikt.

Löjeväckande siffror...kanske vi kan hålla stånd mot Ryssen i ytterligare en timme med dessa 1.500 värnpliktiga.

HGS
Men tanken med detta är ju primärt inte att "hålla stånd mot ryssen" (vad nu exakt det innebär), utan att fylla de luckor man har i den befintliga organisationen. Det har man väl faktiskt varit rätt tydlig med hela tiden.

Man kommer att plikta in folk där man inte kan locka frivilliga.

Sedan kan jag hålla med om att det är löjligt (och väldigt fel), men varför går nog våra åsikter isär.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Bjernevik » 7 april 2017, 20:05

HomeGuardSoldier skrev:Läste i tidningen att det blir 5.000 till att börja med av varje årskull som kallas till mönstring och av dessa kommer 1.500 att få göra värnplikt.

Löjeväckande siffror...kanske vi kan hålla stånd mot Ryssen i ytterligare en timme med dessa 1.500 värnpliktiga.

HGS
Vad det handlar om nu är att återstarta ett avvecklat system. Hur krigsorganisationen kommer att se ut efter nästa FB återstår att se, inte omöjligt att den kommer att växa då även om vi aldrig kommer att se ett "850 000-mannaförsvar" igen.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 8 april 2017, 14:23

tryggve skrev: Man kommer att plikta in folk där man inte kan locka frivilliga.
Sedan kan jag hålla med om att det är löjligt (och väldigt fel), men varför går nog våra åsikter isär.
Om man lyckas ge de nya värnpliktiga en godtagbar ersättning och ett meritvärde som betyder något för en arbetsgivare så kan det ändå bli en bra lösning.
Fast alla arbetsgivare kanske inte är så glada över att den anställde är frånvarande då och då för kortare eller längre övningar.
Bilagor
hemvärn.JPG

Skriv svar