Allmän värnpilkt återinförs

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2017, 12:01

Borebo skrev:
Jag tolkade uttalandena från regeringen som så att soldatmaterialet som tas ut skall kvoteras efter ett dylikt mönster. Om bara "bäst lämpade och intresserade" kallas in så är det ju inga problem, men detta kommer knappast att återspegla befolkningen i stort. Och då är det inte längre fråga om plikt utan frivillig tjänstgöring. Och som jag sade tidigare så utbildar man ju soldater för en situation där frivillighet, "bäst lämpade och intresserade" inte har någon relevans. I en krigssituation gäller andra spelregler och det tycks man inte inse!
Vilka uttalanden från regeringen är det du refererar till, specifikt, som refererar till att kvinnor och etniska minoriteter ska kvoteras in? Har du någon länk eller tidningsartikel som exempel? Jag måste ha missat de tillkännagivandena, därför är jag tacksam om du kan ge mig svart på vitt var jag kan läsa vidare om det.

Återinförd värnplikt är inte fråga om, och har aldrig varit, en fråga om att sätta upp en massarmé av 1970-talets numerär där alla vapenföra i en årskull utbildas. Den vägen lämnade Sverige för ett kvarts sekel sedan. Det som det handlar om är att se till att personalförsörjningen klaras för de (fåtaliga) förband som finns. Kombinationen med värnplikt och kontraktsanställda verkar fungera i Norge och Danmark, det kan tänkas att det även kan fungera i Sverige.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Göstring » 19 mars 2017, 12:10

Sarvi skrev:Återinförd värnplikt är inte fråga om, och har aldrig varit, en fråga om att sätta upp en massarmé av 1970-talets numerär där alla vapenföra i en årskull utbildas. Den vägen lämnade Sverige för ett kvarts sekel sedan. Det som det handlar om är att se till att personalförsörjningen klaras för de (fåtaliga) förband som finns. Kombinationen med värnplikt och kontraktsanställda verkar fungera i Norge och Danmark, det kan tänkas att det även kan fungera i Sverige.
Det här känns väldigt internt. Byråkratins perspektiv kan inte hävdas som facit mot den allmänna diskussionen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2017, 12:24

Ursäkta? Den allmänna diskussionen? Anledningen till att värnplikten återinförs är ju de facto att frivilligheten inte räckt för att bemanna den beslutade krigsorganisationen. Det är inget byråkratiskt perspektiv, det är faktum. Att man sedan kunde ha valt att öka incitamenten för frivillig tjänst för att fylla vakanserna istället för att plikta in personal, det är väl där diskussionen kan föras? Där kan man anlägga såväl byråkratiska som andra perspektiv men grundanledningen till återinförd värnplikt är att det frivilliga systemet så som det varit utformat inte klarat att personalförsörjninga krigsförbanden, det är väl inget kontroversiellt i det?

Eller vilken annan anledning ser du till att värnplikten återaktiverats? Dagens ungdom behöver lära sig att bädda sängar? Den anledningen återfinns inte i vare sig regeringsbeslutet eller SOU:n, såvitt jag kan se.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Göstring » 19 mars 2017, 12:28

Sarvi skrev:Eller vilken annan anledning ser du till att värnplikten återaktiverats? Dagens ungdom behöver lära sig att bädda sängar? Den anledningen återfinns inte i vare sig regeringsbeslutet eller SOU:n, såvitt jag kan se.
Den finns alldeles uppenbart i den allmänna debatten och det kan därför mycket väl komma att bli regerings- och riksdagsbeslut.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2017, 12:49

Jag refererade till det nu tagna regeringsbeslutet. Ser inget om sängbäddning där.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av tryggve » 19 mars 2017, 15:21

Den enda "kvotering" som ska ske är väl att man främst ska ta in de som vill genomföra värnplikt, och de som anses mest lämpade.

När det gäller Norge så har man väl där relativt nyligen fattat beslut om att arméns numerär ska reduceras? Danmark har väl också genomfört en besparing där man stängde flera regementen.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Göstring » 19 mars 2017, 15:47

Sarvi skrev:Jag refererade till det nu tagna regeringsbeslutet. Ser inget om sängbäddning där.
Nej, var har jag påstått att det skulle stå något sådant? Allmänna debatten och den interna går tydligen i olika spår. Internt handlar det om personalförsörjning till befintlig organisation, allmänna debatten om återgång till värnpliktsförsvar.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Amund » 19 mars 2017, 16:29

Era förklaringar i all ära men jag upplever att åtgärden tolkas som ett svar på det ökade militära hotet mot Sverige. Även om myndigheterna inte uttalar klart att man planerar en militär upptrappning så tror jag det är den koppling de flesta gör till den här reformen utifrån medierapporteringen.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 19 mars 2017, 17:20

Angående det som Sarvi frågade om så har jag sett en massa skriverier där det talas om "könsneutral värnplikt och positiv särbehandling" :
https://www.svd.se/utredning-varnplikte ... arnplikten

Vad detta innebär i praktiken är svårt att säga, ty det har ju också flitigt talats om värnplikten som ett instrument för "integration". Också om Hultqvist vill undvika ett "hafsverk" så verkar mycket höljt i dunkel och detaljerna gällande mönstring och inkallelser är oklara.

Det är ju inte mina problem, ty jag är glad för att vi i Finland har ett annat system där plikten att försvara landet gäller alla män och motivationen är på en annan nivå än i Sverige.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2017, 17:48

Könsneutral värnplikt betyder att de lämpligste individerna väljs ut. Hellre en bra kvinna än en dålig man. Positiv särbehandling betyder att står det mellan en likvärdig kvinna och man (eller invandrare/ursvensk) väljs den som det finns minst av sedan tidigare. Inget av detta skapar ju ett sämre försvar.

Borebo
Medlem
Inlägg: 94
Blev medlem: 11 oktober 2015, 10:06
Ort: Kyrkslätt

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Borebo » 19 mars 2017, 18:00

Ursäkta jag glömde en länk: http://www.aftonbladet.se/ledare/ledark ... 1725513.ab

Folklig förankring, integration osv framhålls i denna ledare av Anders Lindberg. I själva verket kommer han med mycket kloka tankar som här:
"Vi skulle behöva införa någon form av kortare samhällsplikt, kanske i samarbete med gymnasiet, för att höja den allmänna kunskapsnivån om militära och civila kriser. Alla ung­domar borde få mönstra och få insikter om ifall Försvarsmakten kan ­vara något för dem".

Den här texten av Lindberg för genast mina tankar till luftskyddsorganisationen i Finland under krigen. Dessa luftskyddskompanier utjorde ryggraden i försvaret av hemmafronten under krigen. Till antalet var de över 500 och numerären närmare 100.000 man. Eftersom dessa grundades, ombildades, slogs samman, lades ner, grundades på nytt osv så är det vanskligt att ange exakta siffror.

Och vad sysslade dessa med? Det gäller att inte förväxla dessa med luftbevakning och luftvärn. Luftskyddskompaniernas uppgifter var att skydda befolkningen mot allt som kom uppifrån. Kompanierna svarade för bombskydd/befolkningsskydd på hemorten, släckte eldsvådor, desarmerade bomber, jagade desanter och spioner och gav myndigheter handräckning då det behövdes. Utbildning i första hjälp, vård av sårade och hjälp till civilbefolkningen var deras uppdrag.

Kunde man inte börja med att lära eleverna i gymnasiet grunderna i denna verksamhet och redan där upptäcka vilka som är lämpliga för vidare utbildning? Vore det inte av största vikt att också låta alla - just det alla - skolelever också få undervisning i Internationell rätt, Krigets lagar och då främst Haag- och Genevekonventionerna så att de vet vad som gäller i en krigssituation?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 19 mars 2017, 18:11

Markus Holst skrev:Könsneutral värnplikt betyder att de lämpligste individerna väljs ut. Hellre en bra kvinna än en dålig man. Positiv särbehandling betyder att står det mellan en likvärdig kvinna och man (eller invandrare/ursvensk) väljs den som det finns minst av sedan tidigare. Inget av detta skapar ju ett sämre försvar.
Jo, det skapar ett sämre försvar när vissa diskrimineras för att de inte tillhör en minoritet. Att identitetspolitiken är viktig i Sverige har jag förstått men trodde inte att den skulle vinna insteg i Försvarsmakten.

Ps. Om bilden väcker anstöt så ta bort den men låt gärna ovanstående stå kvar :D
Bilagor
Svenska brandkåren.gif

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2017, 18:33

Lasse Odrup skrev:Jo, det skapar ett sämre försvar när vissa diskrimineras för att de inte tillhör en minoritet.
Var mest lämpad och tjänsten är din. Det är vad den könsneutrala mönstringen handlar om. Att bara mönstra män vore däremot det du skrev.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Lasse O » 19 mars 2017, 18:58

Visst skall tjänsten gå till den mest lämpade. Det kallas meritokrati. "Positiv särbehandling" är något helt annat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Allmän värnpilkt återinförs

Inlägg av Markus Holst » 19 mars 2017, 19:46

Positiv särbehandling vid i övrigt allt lika. Har man plockat in 15 tjejer till en uppgift anses det lämpligt att fylla på med något annat lika lämpligt. Men, märkväl, lika lämpligt.

Skriv svar