Värnpliktiga flygförare

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Värnpliktiga flygförare

Inlägg av Grönis » 30 december 2016, 20:11

Det fanns värnpliktiga flygförare på bl.a. artilleriflygplutonerna. Enligt "Den svenska krigsmakten under kalla kriget" av Thomas Roth använde dessa fpl 61 c enligt 1982 organisation. Bytte dessa till HKP 5 senare?

Hur fungerade systemet med de värnpliktiga flygförarna, hur togs personalen ut? Genomfördes extra mönstringar etc.? Krävdes någon flygerfarenhet sedan tidigare? Hur länge utbildades dessa? Hittade på ett annat forum att detta system fanns tom. 90-talets slut men det verkar osannolikt. Om en pluton hade sex flygplan kan inte behovet av piloter varit så stort att man inte kunnat lösa behovet på annat sätt och in på 90-talet borde det funnits tillräckligt med civilt utbildade piloter.

Användarvisningsbild
Urban
Medlem
Inlägg: 752
Blev medlem: 4 mars 2006, 19:27
Ort: Snurrande

Re: Värnpliktiga flygförare

Inlägg av Urban » 31 december 2016, 14:28

1954, 16 juli: Den första kullen blivande artilleriflygförare påbörjar grundläggande flygutbildning vid AB Jordbruksflyg i Alunda i Uppland. Till elever uttogs 10 värnpliktiga, ingen äldre än 30 år, alla innehavare av civilt flygcertifikat och med minst 100 timmars flygerfarenhet.

1960. Kraven på värnpliktiga artilleriflygförare ökar. Alla skall minst uppfylla LFV krav för trafikflygcertifikat av 3-klass (B-certifikat). Samtidigt förlängs utbildningen som nu kallas Grundläggande flygslagsutbildning (GFSU) respektive Fortsatt flygslagsutbildning (FFSU).

1961. Arméflygkursens grundläggande flygutbildning ökas till 100 timmar varav 50 timmar GFU I fortfarande genomförs i F 5 regi på Rinkaby flygfält medan 50 timmar GFU II genomförs vid Helikopterskolan i Boden.

1963. Personalläget inom armén medför svårigheter att endast utbilda fast anställt befäl till helikopterförare. För att fylla behovet av förare för krigsplacering beslutas att värnpliktiga helikopterförare skall utbildas.

Källa: http://www.fht.nu/fv_bilder_flygbas_flygplan_armen.html

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Värnpliktiga flygförare

Inlägg av Viktor Lima » 2 januari 2017, 08:37

Mycket riktigt användes värnpliktiga flygförare i de fördelningshelikopterplutoner som var utrustade med hkp 5 (7 st under 80/90-talet). Det handlade emellertid om värnpliktiga som redan genomfört GU och som redan hade civil flygutbildning enligt Urbans inlägg ovan. Man kunde således inte göra "lumpen" som helikopterpilot. Däremot var det naturligtvis en attraktiv krigsplacering för civila piloter som nu kunde få gratis kvalificerad vidareutbildning under sina repövningar istället för att göra sina KFÖ:er vid något skytteförband.

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Värnpliktiga flygförare

Inlägg av Grönis » 2 januari 2017, 18:47

Tack för all info och tack för länken. Har man således aldrig kunnat göra värnplikt direkt som förare? Trodde att man på 60-talet faktiskt kunde det;

1963, april-maj: Grundläggande flygslagsutbildning genomförs för 11 blivande värnpliktiga artilleriflygförare på Karlskoga flygfält.

Hur fungerade uttagningen av piloter, och hur såg det ut med frekvensen på repövningarna?

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Värnpliktiga flygförare

Inlägg av Viktor Lima » 3 januari 2017, 11:52

Nej, man har inte kunnat göra GU som flygförare i arméflyget. Den utbildning du refererar till är enbart grundläggande flygslagsutbildning av värnpliktiga. Civila piloter som gjort lumpen sökte/rekryterades till denna utbildning och kallades sedan in (motsvarande repövning) för att lära sig flyga de flygplan och helikoptrar de skulle flyga i krig som krigsplacerade flygförare. Som Urban skriver i sitt inlägg ovan verkar kraven på 1960-talet varit inte äldre än 30 år, innehavare av civilt flygcertifikat och med minst 100 timmars flygerfarenhet. Det hade varit mycket svårt att hitta tillräckligt många villiga/lämpliga 19-åringar med dessa krav. Enligt ditt inlägg ovan verkar inskolningen på aktuell flygplanstyp tagit 1-2 månader vilket verkar rimligt för någon som redan kan flyga.

Däremot kunde man faktiskt göra lumpen som "flygförare" i flygvapnet. Fram till 1990-talet fanns det nämligen inget krav på att ha genomfört GU för att bli antagen till Ljungbyhed. De flygföraraspiranter som inte genomfört GU fick det första året på flygskolan tillgodoräknad som sådan (vpl-förmåner etc.) Däremot krigsplacerades de naturligtvis inte som flygförare om de kickades ut efter ett år.

Skriv svar