Fria Kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Fria Kriget

Inlägg av Stighult » 28 december 2016, 07:18

Lasse Odrup skrev:
Stighult skrev: Lasse Odrup Om du citerar citera rätt. Jag hade bara en synpunkt på att i dagens samhälle, är det inte lätt för några större enheter att överleva i dagens samhälle. ;)
Du har förstås rätt :) . Det jag vände mig mot var uttrycket "under själva kriget". I den Svenska försvarsdoktrinen finns det nämligen inget något tillstånd efter det. Skam vore väl annars i ett alliansfritt land. Kriget skall fortsätta.
Det jag hade synpunkt på om citera, var att det var inte mig du citerade. :D

Stighult
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2414
Blev medlem: 17 december 2007, 18:34
Ort: Ute i skogen

Re: Fria Kriget

Inlägg av Stighult » 28 december 2016, 07:41

Har själv erfarenhet av Norrlands inland. Fram till 70-talet var mer eller mindre alla manliga invånare upp till 50+ med i hemvärnet, och de kvinnliga med i lottakåren. Hemvärnet hade på den tiden vapnen hemma på "hatthyllan" och lokalkännedomen och kunde skapa mycket pang för pengarna.
Och det fanns fortfarande gårdar för självhushållning och IR hade knappt kommit i allmänt bruk. Med ett skogsbruk där det krävdes folk ute i skogarna så fanns det huggarkojor i gång etc. Så en fiende hade behövt sätta av stora resurser för att ta sig fram och ha koll på vad som hände.
Jämför bara vägnätet, med alla skogsbilvägar för framkomlighet som tagits fram till i dag.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Fria Kriget

Inlägg av Lasse O » 28 december 2016, 13:08

Stighult skrev:
Lasse Odrup skrev:
Stighult skrev: Lasse Odrup Om du citerar citera rätt. Jag hade bara en synpunkt på att i dagens samhälle, är det inte lätt för några större enheter att överleva i dagens samhälle. ;)
Du har förstås rätt :) . Det jag vände mig mot var uttrycket "under själva kriget". I den Svenska försvarsdoktrinen finns det nämligen inget något tillstånd efter det. Skam vore väl annars i ett alliansfritt land. Kriget skall fortsätta.
Det jag hade synpunkt på om citera, var att det var inte mig du citerade. :D
:oops:

Skriv svar