Robotskyttebataljoner

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Robotskyttebataljoner

Inlägg av Grönis » 1 december 2016, 21:04

Det nämns i en annan tråd om pansvarvärnsrobotar att det gjorts försök med robotskyttebataljoner på 90-talet. Har inte sett något om detta i något annat sammanhang mer än att det nämnts i förbigående ett par gånger.

Hur var detta tänkt att fungera? Som ganska okunnig känns det spontant som att i en armé med stor yta att försvara och ständigt underskott på stridsvagnar och andra tyngre vapensystem så är pansarvärnsrobotar en passande och prisvärd lösning att satsa stort på?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Robotskyttebataljoner

Inlägg av ola » 2 december 2016, 18:37

Grönis skrev:Det nämns i en annan tråd om pansvarvärnsrobotar att det gjorts försök med robotskyttebataljoner på 90-talet. Har inte sett något om detta i något annat sammanhang mer än att det nämnts i förbigående ett par gånger.

Hur var detta tänkt att fungera? Som ganska okunnig känns det spontant som att i en armé med stor yta att försvara och ständigt underskott på stridsvagnar och andra tyngre vapensystem så är pansarvärnsrobotar en passande och prisvärd lösning att satsa stort på?

Bara lite info att ge

Dessa bataljoner var tydligen något som skulle ev ingå i IB 77/2000
(men om jag nu inte är helt ute och seglar, var något vi fick hört under vpl på 90-talet)

Då skulle bataljonen innehålla:
-1 TOW kompani
-1 Bill 56 kompani


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Robotskyttebataljoner

Inlägg av MD650 » 2 december 2016, 21:57

Har svagt för mig att man skulle omforma den fjärde brigskbat eller nskbat under senare delen av 90-talet till en rbskbat.
Mig veterligen blev detinget av det.
:)

Skriv svar