Vad står ÖFT för?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Vad står ÖFT för?

Inlägg av kblomster » 17 september 2016, 02:12

I sammanhanget utbildning av strvbesättningar. Det anges t.ex. att "ÖFT krav är..." X träff av Y skott skjutna och liknande. Men vad står det för?

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Vad står ÖFT för?

Inlägg av Stefan Karlsson » 17 september 2016, 09:19

Gamla minnen kommer åter, men jag kan tyvärr inte säga säkert vad det står för.
ÖFT varom jag minns rätt regelverk, men samtidigt ett inarbetat begrepp hos befälskåren precis som många andra förkortningar som alla visste vad det var men man kanske inte visste vad bokstäverna stod för. KROA, TTEM, SäkI osv
Begreppet ÖFT vill jag minnas försvann nån gång på 80-talet eller om det kanske var senare, i vilket fall har jag inget minne av att vi pratade om det, eller så ignorerade vi det och gjorde som vi ville.
En vild gissning är nånting i stil med "övergripande bestämmelser för förbandsutbildning", men jag skall kolla med lite äldre kollegor som kanske minns.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad står ÖFT för?

Inlägg av MD650 » 17 september 2016, 09:44

Övningsförteckning.
Förekommit minst sedan mitten av 90-talet och förekommer fortfarande.
:)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Vad står ÖFT för?

Inlägg av kblomster » 17 september 2016, 16:52

Tack! Det här är från 1973, närmare bestämt ur rapporten om de brittiska proven med strv 103. Det konstateras bland annat att ett flertal av de brittiska besättningsmedlemmarna inte når upp till ÖFT krav. Följdfrågan är då vad syftet med dessa krav var - var det en högt satt målsättning med utbildningen att man skulle nå dit, eller var det snarare ett minimikrav för... ja, vadå?

Skriv svar