Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
MedMigMotMig
Utsparkad
Inlägg: 131
Blev medlem: 13 april 2013, 11:46

Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av MedMigMotMig » 19 mars 2016, 12:56

Har svensk krigsplanering omfattat även offensiva operationer på annan stats mark vid krig eller krigsförberedelse? T.ex. att med ubåtar i fredstid minera Sovjetiska hamnutlopp eller en plan att ockupera Skagen för att med luftvärn och kustartilleri stärka försvaret av Göteborg.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av MD650 » 19 mars 2016, 15:09

MedMigMotMig skrev:Har svensk krigsplanering omfattat även offensiva operationer på annan stats mark vid krig eller krigsförberedelse? T.ex. att med ubåtar i fredstid minera Sovjetiska hamnutlopp eller en plan att ockupera Skagen för att med luftvärn och kustartilleri stärka försvaret av Göteborg.
Plan Gustav under 2.vk där förband skulle anfalla in i Finland mot Rovaniemi.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Hans » 19 mars 2016, 15:32

I början av fyrtiotalet fanns en svensk-rysk miltärparlör. Förutom förväntade fraser som 'hur många kanoner finns i skogen' så förekom fraser som 'för mig till byäldsten' och 'är vattnet i brunnen drickbart' - jag drar mina slutsatser. Martin får ge fler exempel.

MVH

Hans

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Amund » 19 mars 2016, 15:56

Operationerna Rädda Danmark och Rädda Norge. Ingen direkt blygsam operation med landstigningar både på Själland och Bornholm.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation ... da_Danmark
https://sv.wikipedia.org/wiki/Operation ... 4dda_Norge
MedMigMotMig skrev:Har svensk krigsplanering omfattat även offensiva operationer på annan stats mark vid krig eller krigsförberedelse?
Åland har ju delvis besatts under VK1 och har väl alltid i modern tid betraktats som svenskt intresseområde med därtill tillhörande militära offensiva planer. Lite som hur Ryssland betraktat Krim? Strategiskt viktigt och med svensk befolkning.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Martin Lundvall » 19 mars 2016, 17:20

Hans skrev:I början av fyrtiotalet fanns en svensk-rysk miltärparlör. Förutom förväntade fraser som 'hur många kanoner finns i skogen' så förekom fraser som 'för mig till byäldsten' och 'är vattnet i brunnen drickbart' - jag drar mina slutsatser. Martin får ge fler exempel.
Särskilt med tanke på att det förekom fraser där kolchos ingick. Offensiva planer mot Sovjetunionen och inte bara att falla in i Finland.
Det är kan ju självklart vara så den elker de som gjorde parlören hade en annan bild av hur svensk militär skulle agera.
Det jag menar är att det kanske inte fanns någon plan men att tolkenheten eller motsvarande struntade i det.

Hade varit intressant att veta.

/martin

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av pandersson2 » 19 mars 2016, 18:43

Nog fanns det planer på att bomba städer och främst hamnar alltid. Det skulle vara intressant att få veta hur seriösa planerna på kärnvapen var t.ex.
http://hjak.se/2013/06/29/flyganfall-fran-moholm/

"Av militärtaktiska skäl talade allt för en svensk anskaffning av kärnvapen. Attackeskaderns anfallsmål var utsedda redan i fredstid och omfattade en rad hamnar på den östtyska, polska och baltiska kusten varifrån man räknade med att en invasionsstyrka skulle utgå mot Sverige. Om konventionella vapen användes, kunde E 1 i gynnsamma fall anfalla tre hamnar i varje anfallsvåg och efter två dygn antogs hela attackeskadern vara så gott som helt förbrukad då blott 18 flygplan skulle återstå av de ursprungliga 144."

"Om man i stället genomförde anfallet med atomvapen blev resultatet ett helt annat. Det räknades fortfarande på förluster om ca 50%, men tack vare vapnens högre effektivitet kunde det nu räcka med bara 23 kärnladdningar, och därmed en insats med betydligt färre flygplan, för att förinta hela invasionsflottan i hamnarna på andra sidan Östersjön. Emellertid skulle dessa omfattande kärnvapenanfall mot bl a Szczecin, Gdansk, Klaipeda, Liepaja och Riga innebära att städerna, och därmed också civilbefolkningen, utplånades vilket i förlängningen inneburit att de större städerna i Sverige förr eller senare på samma sätt också skulle förvandlas till kontaminerad ödemark med miljontals dödsoffer."

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Sarvi » 19 mars 2016, 19:55

Nja. Den där studien om anfallsmål mot östersjöhamnarna var just en studie, för att belysa skillnaderna mellan ett kärnvapenbestyckat E 1 och ett konventionellt dito.

Kärnvapen skulle, till skillnad från ett sjömålsrobotbestyckat E 1, ha mycket dålig verkan mot en invasionsflotta under gång och kärnvapen skulle därför kunna användas bara mot dels utskeppningshamnarna och dels mot brohuvudet. Att anfalla sovjetiska utskeppningshamnar med konventionellt utrustade flygplan (bomber och attackraketer) skulle vara extremt dålig stridsekonomi (vilket också illustreras i studien) jämfört med att anfalla invasionskakan med flygfällda sjömålsrobotar.

Ett svenskt kärnvapenanfall mot baltiska hamnar kunde dessutom inneburit att Sverige skulle vara först med att kliva över kärnvapentröskeln i ett krig med Sovjetunionen... Skulle vilja se den politiker som tar det beslutet!

Jag kan inte minnas att jag sett något om faktiska svenska planer på flyganfall mot exvis Baltikum under efterkrigstiden. E1 med Lansen och Viggen hade invasionskakan som sin Stora Uppgift, innan det hade attackflyget inte räckvidd nog att nå sovjetiskt territorium. Men spaningsflyget skulle säkerligen kunna ha haft uppdrag mot Paldiski etc (det hade man ju redan i fredstid på 50-talet, vill jag minnas).

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Lasse O » 19 mars 2016, 20:20

Hans skrev:I början av fyrtiotalet fanns en svensk-rysk miltärparlör. Förutom förväntade fraser som 'hur många kanoner finns i skogen' så förekom fraser som 'för mig till byäldsten' och 'är vattnet i brunnen drickbart' - jag drar mina slutsatser. Martin får ge fler exempel.
MVH
Hans
Nja, i början av 40-talet var ju enskilda svenska soldater i krig mot bolsjevikerna och det är väl inte förvånansvärt att man studerade in sådana fraser. :)

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av pandersson2 » 19 mars 2016, 20:48

Sarvi,

kanske inte uttryckte det så väl. Jag vet att man skrotade planerna på attacker innan man utvecklat dem, men jag tyckte att det ändå borde nämnas för att belysa att man inte uteslöt möjligheten till attacker på hamnarna. Jag tyckte inte heller att frågeställningen verkade ha en tydlig distinktion mellan färdiga planer och förberedande studier.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 mars 2016, 20:50

Hans skrev:I början av fyrtiotalet fanns en svensk-rysk miltärparlör. Förutom förväntade fraser som 'hur många kanoner finns i skogen' så förekom fraser som 'för mig till byäldsten' och 'är vattnet i brunnen drickbart' - jag drar mina slutsatser. Martin får ge fler exempel.

MVH

Hans
Sambon har den i bokhyllan :-)
Några exempel ur denna parlör tryckt 1942
Varför behöver man fråga en ryss dessa frågor om man strider i Sverige? Det var nog tänkt att användas när vi kom över till dem.

- Bor här någon skogsuppsyningsman?
- Bor här någon flottningschef?
- Är ni född här i trakten?
- Är vägen farbar för tungt artilleri?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Martin Lundvall » 19 mars 2016, 22:30

Stefan Karlsson skrev: Sambon har den i bokhyllan :-)
Några exempel ur denna parlör tryckt 1942
Varför behöver man fråga en ryss dessa frågor om man strider i Sverige? Det var nog tänkt att användas när vi kom över till dem.

- Bor här någon skogsuppsyningsman?
- Bor här någon flottningschef?
- Är ni född här i trakten?
- Är vägen farbar för tungt artilleri?
Precis. Då återstår frågan varför?
1. Man ville hjälpa enskilda soldater som kunde tänkas strida mot sovjetunionen
2. Översättarna hade hybris och drömde om ett återupprättat stornaktsvälde
3. Sveriges miltärer hade hybris och det fanns planer och översättningen var en del i de planerna.

/martin

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Hans » 19 mars 2016, 22:50

Hade parlören någon form av hemligstämpel på sig? Jag inbillar mig att översättarna inte hittar på egna saker men möjligtvis i samband med uppdragsgivarna (Armechefen?) ger goda råd. För mig så verkar det troligt att i någon plan skulle svenska förband förstärka den finska gränsen mot Sovjetunionen. Och med möjligheten att gå över gränsen.
Inget jättekonstigt med tanke på att militären planerar alltid för en massa omfall som för det mesta aldrig kommer inträffa. Kan vi inte få ett par scannade sidor?

MVH

Hans

Edit. Ser inte scenariot där svenska myndigheter då gör en officiel parlör för att hjälpa enskilda lycksökare trovärdig.

Edit 2. @Lasse, det var en parlör stämplad Krigsmakten.
Senast redigerad av 2 Hans, redigerad totalt 19 gång.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av JohnT » 19 mars 2016, 22:53

Martin Lundvall skrev:
Stefan Karlsson skrev: Sambon har den i bokhyllan :-)
Några exempel ur denna parlör tryckt 1942
Varför behöver man fråga en ryss dessa frågor om man strider i Sverige? Det var nog tänkt att användas när vi kom över till dem.

- Bor här någon skogsuppsyningsman?
- Bor här någon flottningschef?
- Är ni född här i trakten?
- Är vägen farbar för tungt artilleri?
Precis. Då återstår frågan varför?
1. Man ville hjälpa enskilda soldater som kunde tänkas strida mot sovjetunionen
2. Översättarna hade hybris och drömde om ett återupprättat stornaktsvälde
3. Sveriges miltärer hade hybris och det fanns planer och översättningen var en del i de planerna.

/martin
Att Sverige skulle ansluta sig till segermakterna (dvs vad som kunde anses som segrarmakterna 1942)

mvh
/John

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 mars 2016, 23:10

Hans skrev:Hade parlören någon form av hemligstämpel på sig? Jag inbillar mig att översättarna inte hittar på egna saker men möjligtvis i samband med uppdragsgivarna (Armechefen?) ger goda råd. För mig så verkar det troligt att i någon plan skulle svenska förband förstärka den finska gränsen mot Sovjetunionen. Och med möjligheten att gå över gränsen.
Inget jättekonstigt med tanke på att militären planerar alltid för en massa omfall som för det mesta aldrig kommer inträffa. Kan vi inte få ett par scannade sidor?

MVH

Hans

Edit. Ser inte scenariot där svenska myndigheter då gör en officiel parlör för att hjälpa enskilda lycksökare trovärdig.

Edit 2. @Lasse, det var en parlör stämplad Krigsmakten.
Nja inte hemligstämpel, men det står "Endast för tjänstebruk" och "Förvaras under lås"
En förkortad del och ett antal mer utförliga delar.
DSC02328.JPG

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Offensiva svenska krigsplaner under 1900:talet

Inlägg av Hans » 19 mars 2016, 23:48

Det var ett par omslag och inte ett par sidor :wink:

Stort tack.

Din sambos var från 41. Fanns det tidigare?

MVH

Hans (här är klockan 17:46)

Ps. Fick du VEAK mailet?

Skriv svar