Ölands geografiska militära betydelse
-
- Utsparkad
Ölands geografiska militära betydelse
Gotland har en uppenbar geostrategisk betydelse för krig i östersjöregionen. Men i vilken grad skulle Öland kunna fylla motsvarande funktion? Ölands läge närmare skandinaviska fastlandet, sunden och kontinenten kanske gör den ön mer användbar än Gotland?
Vilken roll har Öland, p.g.a. av sitt unika geografiska läge och form, spelat i svensk försvarsplanering senaste 100 åren, och hur har främmande makts invasionsplaner tagit fördel av, eller omständligt undvikit, Öland?
Jag vet inte huruvida man bör betrakta Öland militärt som en svårförsvarad sandbank där fi lätt kan koncentrera stora trupper innan de i en andra våg i småbåtar förs vidare till det svenska fastlandet inom synhåll och räckvidd för på Öland landsatt artilleri. Eller huruvida Öland för dem framstår som ett tidsödande kusthinder som de helst undviker. Om Skånes och Blekinges kuster föbefästes, så skulle i så fall Öland naturligt leda fi till att landsätta i Östergötland eller Södertörn som bästa alternativ. Öland täcker en lång och viktig del av Sveriges kust. Jag undrar huruvida det är till godo eller till ondo för Sveriges försvar idag.
(Jag vore även intresserad av varför Öland sällan, vad jag vet, spelat någon viktig roll i historiska svenska krig. Trots att Öland länge låg på gränsen mellan Danmark och Sverige. Men det kanske är ämne för en annan tråd)
Vilken roll har Öland, p.g.a. av sitt unika geografiska läge och form, spelat i svensk försvarsplanering senaste 100 åren, och hur har främmande makts invasionsplaner tagit fördel av, eller omständligt undvikit, Öland?
Jag vet inte huruvida man bör betrakta Öland militärt som en svårförsvarad sandbank där fi lätt kan koncentrera stora trupper innan de i en andra våg i småbåtar förs vidare till det svenska fastlandet inom synhåll och räckvidd för på Öland landsatt artilleri. Eller huruvida Öland för dem framstår som ett tidsödande kusthinder som de helst undviker. Om Skånes och Blekinges kuster föbefästes, så skulle i så fall Öland naturligt leda fi till att landsätta i Östergötland eller Södertörn som bästa alternativ. Öland täcker en lång och viktig del av Sveriges kust. Jag undrar huruvida det är till godo eller till ondo för Sveriges försvar idag.
(Jag vore även intresserad av varför Öland sällan, vad jag vet, spelat någon viktig roll i historiska svenska krig. Trots att Öland länge låg på gränsen mellan Danmark och Sverige. Men det kanske är ämne för en annan tråd)
-
- Stödjande medlem 2021
Re: Ölands geografiska militära betydelse
Föralinjen är värd en mässa:
http://www.krigsmyter.nu/km21olandundervatten.pdf
http://www.krigsmyter.nu/km21olandundervatten.pdf
-
- Medlem
Intressant tråd. Man talar ju om att den som sitter på Gotland har en stor strategisk fördel som du är inne på, varför har inte Öland samma strategiska betydelse?MedMigMotMig skrev:Gotland har en uppenbar geostrategisk betydelse för krig i östersjöregionen. Men i vilken grad skulle Öland kunna fylla motsvarande funktion? Ölands läge närmare skandinaviska fastlandet, sunden och kontinenten kanske gör den ön mer användbar än Gotland?
OM vi tänker svensk försvarsplanering under kalla kriget och jag får spekulera utan vidare kunskaper i ämnet så är min första tanke att Öland är ett sämre "hangarfartyg" med färre flygfält och asfalterade banor. Det har inte heller samma perfekta position "mitt i" Östersjön.
Sen är Öland som sagt svårare att försvara. Den som behärskar Öland men inte fastlandet kan få stora problem eftersom det korta avståndet skulle få artilleri och allehanda patruller etc. att störa nattsömnen på ett helt annat sätt än Gotland som ligger skyddat av mer hav.
Som sagt, rena spekulationer men jag håller med om att ämnet är intressant.
-
- Utsparkad
Jag föreställer mig att Öland med lång kust och inget djup är svårt att försvara mot en landstigning. Men också svårt att helt erövra eftersom det inte finns mycket utrymme för kringgående rörelser till lands. Det är svårt att överraska i en enda dimension.
Men Öland kanske ligger för nära Småland för att få vara i fred för artilleri och räder. Kanske det ligger för långt västerut för att blockera NATO-stöd till Baltikum. Kanske Småland är en dålig anfallsriktning mot Sverige, fast historiskt har ju Karlskrona örlogshamn legat alldeles intill, skyddat från havet av en skärgård, men desto sårbarare från inlandet eftersom det ligger i ett av Sveriges hörn. En någorlunda historisk parallell rent geografiskt kanske är slagen vid Kertjsundet och Perekop på Krim under vk2?
Men Öland kanske ligger för nära Småland för att få vara i fred för artilleri och räder. Kanske det ligger för långt västerut för att blockera NATO-stöd till Baltikum. Kanske Småland är en dålig anfallsriktning mot Sverige, fast historiskt har ju Karlskrona örlogshamn legat alldeles intill, skyddat från havet av en skärgård, men desto sårbarare från inlandet eftersom det ligger i ett av Sveriges hörn. En någorlunda historisk parallell rent geografiskt kanske är slagen vid Kertjsundet och Perekop på Krim under vk2?
-
- Medlem
Öland hade under VK 2 ett lokalförsvarsregemente stationerat på ön, I 181. Under senare delen av 1900-talet hade en jägarbataljon från K 3 förstahandsuppgift att försvara ön. Inte någon prioriterad del av fosterlandsförsvaret, således.
Men Öland är dels sårbart för artilleri från fastlandet och dels finns det inga hamnar lämpliga att stärka ett brohuvud med på ön. Om man inte samtidigt håller smålandskusten går det inte att rationellt försörja ett brohuvud eller ens en större luftlandsättning.
Det finns heller inga flygfält på ön med asfalterade banor och inte heller några lämpliga vägrakor som skulle kunna ta flygplan. Helikoptrar och luftlandsättning var det enda förutsedda hotet, såvitt jag förstått det.
Men Öland är dels sårbart för artilleri från fastlandet och dels finns det inga hamnar lämpliga att stärka ett brohuvud med på ön. Om man inte samtidigt håller smålandskusten går det inte att rationellt försörja ett brohuvud eller ens en större luftlandsättning.
Det finns heller inga flygfält på ön med asfalterade banor och inte heller några lämpliga vägrakor som skulle kunna ta flygplan. Helikoptrar och luftlandsättning var det enda förutsedda hotet, såvitt jag förstått det.
-
- Medlem
Ölands strategiska läge i Östersjön och dess militärgeografiska betydelse betonas - av Borgholms och Mörbylånga kommuner.
https://sverigesradio.se/artikel/kommun ... o-pa-oland
Jag står nog fast vid min sex år gamla bedömning.
https://sverigesradio.se/artikel/kommun ... o-pa-oland
Jag står nog fast vid min sex år gamla bedömning.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Delar din uppfattning. Hade de inte dessutom problem med Ölandsbron. Kan man köra stridsvagn på den?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- C Skalman
-
Så du menar att en stridsvagn 122 kan simma, Njet. Vattendjupet vill jag minnas är lite för stort, jag har seglat där: https://en.wikipedia.org/wiki/Deep_wading
MVH
Hans
MVH
Hans
-
https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... Id=4459364 Sidan 7 - så vägverket vill nog inte ha stridsvagnar på bron.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Jag har ingen aning men som ryss hade jag försökt sätta mig fast runt Öresund och på svenska östkusten, men det lär de väl knappast ha några planer på nu när det ligger flera NATO-länder i vägen.
Avstånden i Östersjön är inte heller gigantiska. Från Gotland är det mindre än 10 mil till fastlandet. Det är inte direkt som avstånden i Stilla havet
Avstånden i Östersjön är inte heller gigantiska. Från Gotland är det mindre än 10 mil till fastlandet. Det är inte direkt som avstånden i Stilla havet
-
- C Skalman
Sätta sig fast runt Öresund är ju direkt konflikt med Nato.
-
- Saknad medlem †
Har inte Ukrainakriget redan gjort stridsvagnar lite föråldrade ?
Varjag
Varjag
-
- C Skalman
-
- Stödjande medlem 2021
Jag tänker mig att det är en situation där vi är med i NATO och att det redan är en sådan konflikt.