Artilleriets vädertjänst

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Artilleriets vädertjänst

Inlägg av Bränner » 5 februari 2016, 17:38

Såvitt jag läst mig till och förstått ingick i artilleriets underrättelsekompani och sedermera artillerieledningskompani en vädergrupp. Jag undrar fanns väderenheter på andra håll inom artilleriet tex i haubitsbataljon 77?

Niord
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 2 juni 2006, 07:44
Ort: Sandviken

Re: Artilleriets vädertjänst

Inlägg av Niord » 8 februari 2016, 12:50

Jag låg på en väderradar grupp 85 86. Och om jag inte minns fel så var det den andra haubitsbataljon 77 som fick en väderradar grupp på 8 man. Det utbildades en väderradar grupp per år i Boden tills alla habits 77 bataljoner hade en grupp. Hur det såg ut i resten av Sverige vet jag inte. Gruppens placeringen var på stabskompaniet.

Väderradarn var köpt från USA och monterad i en TGB30:a. Radarn var ursprungligen tänkt att användas innomhus och elektoniken tålde temperaturer ned till minus 5 grader! Fungerade väl inte så bra i Boden under vintern. Men tack vara välutbildad värnpliktig tekniker och en massa jobb så gick den ganska hyggligt ändå. Men värden över 6000 m var inte alltid tillräckligt bra, om det var kallt.

Användarvisningsbild
Ro/Lt
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 6 mars 2008, 19:50

Re: Artilleriets vädertjänst

Inlägg av Ro/Lt » 9 februari 2016, 15:43

På 90-talet fanns det en väderradargrupp på stabskompanierna i haubitsbataljonerna. En kärra/byscha med parabol på taket (PV880 hette den väl) dragen av en lastbil...

Skriv svar