Krigsplacering av civil materiel

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 20 januari 2016, 23:21

Det finns en gammal tråd i ämnet som berör krigsplacering av volvo kombibilar under kalla kriget. Eftersom tråden är gammal och främst avhandlar just volvo så startar jag en ny tråd som kanske kan ta upp dessa frågeställningar i en bredare kontext. (Moderator får avgöra om det bör slås ihop)

Att fordon, helikoptrar, flygplan osv. var krigsplacerade hade jag koll på. Men, och detta är verkligen nytt för mig. Omfattningen! Det nämns att i princip alla nyare kombibilar var placerade liksom en stor andel annan materiel som traktorer, snöskotrar osv. I ett exempel berättas det om någon vars parasoll och jordfräsar varit krigsplacerade?

Hur organiserades allt detta? Och framförallt, vilka var det som fick den typen av materiel placerad? Min far är reservofficer, vår granne engagerad i hemvärnet. Båda dessa herrar hade försvaret koll på så att säga. Båda bosatta på landet med en mindre maskinpark med traktor, grävskopa, folkabuss, jordfräs och annat smått och gott. Men jag kan aldrig någonsin erinra mig om att någon materiel skulle varit krigsplacerad?

viewtopic.php?f=26&t=18903

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av KoteGaeshi » 21 januari 2016, 17:56

Mina morföräldrar hade en krigsplacerad häst som förrådsgubbar eller motsvarande kom och hämtade emellanåt när den skulle ut på övning. Just hästar ska väl ha varit rätt vanligt rätt så långt in på kalla kriget-eran, vilket också diskuterades i den gamla tråden. Innan traktorer och lastbilar kom ut på riktigt bred front var det väl häst som gällde för alla möjliga transporter.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 21 januari 2016, 21:45

Kunde vapen för civilt bruk vara krigsplacerade? Eller fanns det så det räckte och blev över ändå?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Markus Holst » 21 januari 2016, 22:26

KoteGaeshi skrev:Mina morföräldrar hade en krigsplacerad häst som förrådsgubbar eller motsvarande kom och hämtade emellanåt när den skulle ut på övning. Just hästar ska väl ha varit rätt vanligt rätt så långt in på kalla kriget-eran, vilket också diskuterades i den gamla tråden. Innan traktorer och lastbilar kom ut på riktigt bred front var det väl häst som gällde för alla möjliga transporter.
Det var nog en s.k. ackordshäst, ägd av staten men utplacerad på typ arrende till en brukare. En sådan häst skulle i äldre tid regelbundet in på repövning.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Hans » 22 januari 2016, 00:34

Grönis skrev:Kunde vapen för civilt bruk vara krigsplacerade? Eller fanns det så det räckte och blev över ändå?
Vapen. Nej.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av NIL » 22 januari 2016, 12:56

Farsgubben hade en helt ordinär SAAB 900 (ej kombi). Den blev faktiskt inkallad en gång så han åkte till en samlingsplats och blev avprickad.
Äh, det löser sig.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 januari 2016, 13:15

Jag har tyvärr för dålig kunskap om hur det var organiserat, men jag vet att detta bara var en liten del i det oerhört omfattande arbete som gjordes av många samverkande myndigheter. Jag är övertygad om att Sverige hade en av världens mest utvecklade organisationer för försvar av landet, allt från krigsplacerade privatbilar till hur civilpersoner skulle evakueras till andra orter i händelse av krig. Beredskapslager med förnödenheter, inte enbart för det militära försvaret. Jag har själv besökt förråd där det fanns tvål som var tillverkad med enbart inhemska råvaror (tror jag har den kvar någonstans).
Tyvärr så ligger vi väl inte längre i topp vad gäller beredskap.

När jag var med och planerade krigsförband så fanns det olika kategorier av fordon som skulle ingå och det var då inmönstrade personbilar, pickuper, lastbilar och annat som vad jag vet olika myndigheter hjälptes åt att samordna.
Vid MOB skulle man ju åka till A-plats hette det väl och hämta de fordon som inte redan fanns i mobförråden.
På vårt stridsvagnskompani så hade vi vad jag minns bara stridsvagnar och en Tgb 1112 + 2 motorcyklar som stod i förrådet. Övriga fordon kom från andra håll och kunde mycket väl vara civila bilar.
Pbil 4 pass var en personbil med plats för 4 personer + packning och vad det var visste Bilregistret, Plb 4 pass 4x4 var en pickup med dubbelhytt och fyrhjulsdrift exvis VW Syncro eller Nissan King Cab eller nåt liknande. Det fanns koder för allt.

Men som sagt hur samordningen gick till kan jag inte svara på men det är ett oerhört intressant ämne och något som borde komma allmänheten till del.

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 656
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Solkungen » 22 januari 2016, 15:40

Att kronan höll med hästar som sedan brukades och sköttes civilt har jag hört tidigare, men nog borde väl även helt civila hästar också haft en krigsplacering, om än inte enskilda hästindivider men att planer fanns på att uppbåda hästar vid behov? Framför allt tom andra världskriget kunde ju behovet ha varit omättligt om det velat sig illa.

Off topic så var jag med om att tömma ett civilt beredskaps lager på ris socker och mjölkpulver 1993 där åtminstone sockret byttes ut mot nytt. Sockret låt i 50 kg säckar direkt på trall 5-6 meter högt, 3-4000 ton. Det lastade vi över på vanlig sj-pall, och stark blev man efter några veckor.
Sedan kom det nytt socker som fick stanna på sina pallar och runt 1996 var sockret borta och lagret såldes.
Har också hjälpt till med att tömma lager från bomullsbalar och helfat med nickel, allt i stora mängder.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av kblomster » 22 januari 2016, 16:09

Jag är inte heller inläst på detta men jag har sett glimtar i arkiven. Bland annat flaklastbilar, särskilt med Hiab-kran, kunde i vissa län vara krigsplacerade i så hög grad att man från militär sida började oroa sig och ökade anskaffningen av stamlastbilar för att vara säker på att behoven täcktes.

Men annars som Stefan säger, kikar man i valfri org- eller mobtabell så står det på rätt många ställen saker som Pb 4 pass, Lb 4 t (lastbil, 4 ton), Plb 1 t (personlastbil 1 ton) osv och dessa skulle i de allra flesta fall vara inmönstrade civila fordon. Även inom ett såpass kvalificerat förband som en pansarbataljon ingick över 50 civila lastbilar av olika typer.

Vad gäller krigstillverkning av nödvändiga varor så har Johan Antus intresserat sig en del för det - mycket läsvärda artiklar med fina bilder finns på hans sida, t.ex. om kristvål, beredskapsbatterier och till och med snus.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av tryggve » 22 januari 2016, 16:38

Tackar för tipset om den sidan!

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Donkeyman » 22 januari 2016, 18:02

Jag gjorde ju ett antal repmöten under 70- och 80-talen så jag har varit med om detta. På vårt kompani skulle det vid mobilisering finnas ett antal civila bilar, i huvudsak Volvo stationsvagnar men också en del lastbilar. Dessa skulle i samband med mobiliseringen lämnas in av sina ägare vid kompaniets mobförråd. Men till repmötena kallade man inte in de civila bilarna utan ersatte dessa under övningen med hyrbilar. Till stor glädje för oss repgubbar som körde som f***n med dessa. Eller som undertiteln var på den kända filmen: "Hur man gör pojkar av män".

Vid repövningens start mobiliserade vi till "vårt" mobförråd där kompaniet utrustades med materiel som fanns i mobförrådet. Detta under kontroll av ett par stamanställda förrådsgubbar som noga checkade all utrustning som lämnades ut. De "inkallade" bilarna stod redan på plats och togs över av de olika plutonerna. Men huvuddelen av fordonen var reguljära militära fordon som antingen hämtades ut ur förrådet eller som hörde till detta förråd men användes i den reguljära verksamheten på regementet.

Jag måste säga att jag var lika imponerad av den här organisationen var gång. Även vid en planerad fredstida övning kunde alltså ett gäng civila repgubbar komma släntrande från olika håll, samlas vid en lada "ute i busken" och ett par timmar senare vara ett krigsutrustat kompani som gått i förläggning med alla funktioner i gång.

Sedan skall väl också sägas att vi som var befäl vanligen hade haft en eller ett par veckor med utbildning vid regementet i förväg. Men när övningen väl började så reste vi till förrådet precis som alla andra.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av JohnT » 22 januari 2016, 22:40

Alla "gula" fordon som skulle bli grönmålade,
Grävskopor, schaktare mm.

Ingbat låg något(-ra) dygn efter infbat'arna i mobtidplanen , för allt som skulle iordningställas från civila byggbolag.

mvh
/John

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Grönis » 23 januari 2016, 13:53

Intressanta svar, alltid kul att läsa om folks egna erfarenheter. Håller med om att organisationen är imponerande och måste vara på gränsen till unik i världen. Det fanns planer för det flesta scenarion och varenda pinal av värde hade man system för att ta tillvara på. Dessutom kunde i stort sett varenda man hantera handeldvapen, P-skott och handgranater. Såvida mobiliseringen i allfall lyckades hyggligt måste det varit ett helvete att vara fiende eftersom en patrull som kunde utföra eldöverfall praktiskt taget kunde finnas bakom varenda husknut.

Frågor som rör flyg.
Trafikflygplan användes för transport av soldater samt sjuktransport. Vilket förband skötte detta?

Mindre privatflygplan, typ Cessnor och PA 28 användes av hemvärnets flyggrupper. Men vilka övriga förband hade krigsplacerade civila flygplan?

Har hört att varenda civil helikopter var krigsplacerad, vilket inte är så märkligt, men vilka förband hade dessa?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av Bjernevik » 23 januari 2016, 17:50

Grönis skrev:Frågor som rör flyg.
Trafikflygplan användes för transport av soldater samt sjuktransport. Vilket förband skötte detta?
De var krigsplacerade i de flygtpdivisioner och -grupper som skulle mobiliseras. Huvudbasen var Borlänge, som därför fick ett ovanligt stort antal transportplattor vilket än idag kan ses på t ex Eniro.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3791
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Krigsplacering av civil materiel

Inlägg av millgard » 23 januari 2016, 18:19

Fast inte verkar det finnas något ovanligt stort antal transportplattor?
Bilagor
borlangejpg.jpg

Skriv svar