Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av kblomster » 22 oktober 2015, 00:14

Det har ju cirkulerat en del lösa rykten och spekulationer om att det har funnits avsikter att förse Bomarc eller kanske tillochmed rb 68 (Bloodhound) med svenska kärnvapen. Jag råkade dock av en händelse snava över några dokument från så tidigt som 1958 i Armétygförvaltningens arkiv där man är inne på det här med artillerirobotar (kryssningsrobotar, i modern terminologi).

För att sammanfatta lite kort så vill chefen för armén gärna ha en artillerirobot med 25-30 mils räckvidd, bland annat för att kunna beskjuta ilastningshamnar på andra sidan Östersjön. Dock anser man att en sådan kommer vara mycket dyr och eftersom man inte har någon erfarenhet av sådana robotar tänker man sig att man ska börja med en mindre robot, nämligen en ramjet-driven sak benämnd SE-4200 eller dess storebror SE-4500, som man fått kännedom om på en studieresa till Frankrike. Båda robotarna har ca 10 mils räckvidd, vilket man påpekar är tillräckligt för att t.ex. från en grupperingsplats nordost Överkalix understödja gränsförband från Pajala-området i norr till Haparanda i söder plus hela kuststräckan Haparanda-Luleå, eller understödja hela sydligaste delen av landet från Halmstad till Karlskrona från en grupperingsplats i Kristianstadstrakten, eller beskjuta mål på Själland eller Bornholm från en framskjuten position i Skåne. Robotarna har en konventionell sprängladdning men kan enkelt förses med en kärnladdning, antingen utvecklad inom landet eller inköpt från annat håll.

Ett intressant citat:
Verkan av robotsystem 4500 bedöms sålunda bli så stor att systemet bör anskaffas även om vi icke skulle få tillgång till atomladdning till detsamma. Om vi kan förse robotarna med atomladdning (vilket med lätthet kan ske, även om laddningarna skulle ställas till vårt förfogande i ett mycket sent skede, t.ex. efter ett krigsutbrott) blir systemets stridsekonomiska effekt mycket stor.
(min understrykning)

Man har alltså tänkt sig det här med taktiska robotburna kärnvapen redan 1958, vilket var mer än jag visste. Någon improvisering med Bomarc torde inte ha varit aktuell. Tittar man i facit så ser man dock att SE-4200-projektet (roboten var också kallad Caisseur) verkar ha lagts ner 1959 av oklara anledningar. Den verkar ha varit i tjänst i franska armén men bara i några enstaka år.

Jag har slagit samman de dokument jag hittat till en PDF som man kan läsa här: https://drive.google.com/file/d/0B8bCDR ... sp=sharing

Så här såg storebror SE-4500 ut:

Bild

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av Zizka » 22 oktober 2015, 06:53

:D :D :D :D :D :D :D :D


Nu måste jag börja åka igen till Kra, får abstinens när jag ser dina "fynd"..

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av Bjernevik » 22 oktober 2015, 11:52

kblomster skrev:Någon improvisering med Bomarc torde inte ha varit aktuell.
Bomarc var avsedd att ha kärnvapenstridsspets, så någon improvisation hade det knappast varit frågan om. Däremot fanns det vissa nackdelar med en kärnvapenbestyckad luftvärnsrobot med väldigt lång räckvidd i det ganska trånga Östersjöområdet, minst sagt.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av JohnT » 22 oktober 2015, 12:56

Bjernevik skrev:
kblomster skrev:Någon improvisering med Bomarc torde inte ha varit aktuell.
Bomarc var avsedd att ha kärnvapenstridsspets, så någon improvisation hade det knappast varit frågan om. Däremot fanns det vissa nackdelar med en kärnvapenbestyckad luftvärnsrobot med väldigt lång räckvidd i det ganska trånga Östersjöområdet, minst sagt.
Fast ett svenskt utnyttjande av kärnvapnet var väl som markrobot,
alltså du skickar iväg en långdistans luftvärnsrobot för att träffa ett markmål.


Och är det någon som vet hur det förhöll sig med SE-4200 och SE-4500 i relation till RB-08 ?


Mvh
/John

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av Bjernevik » 22 oktober 2015, 13:08

JohnT skrev:Fast ett svenskt utnyttjande av kärnvapnet var väl som markrobot,
alltså du skickar iväg en långdistans luftvärnsrobot för att träffa ett markmål.
Bra fråga. Diskussionerna om Bomarc skedde inom ramen för luftförsvaret, huruvida någon tänkte sig att dessutom använda den för markmålsbekämpning ska jag låta vara osagt. Men eftersom taktiken för Bomarc och även Bloodhound i princip gick ut på att alla robotar sköts mot första anfallsvågen så är jag skeptisk till det. Det hade helt enkelt inte funnits några robotar kvar för markmålsbekämpning.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av tryggve » 22 oktober 2015, 15:00

Spännande fynd kblomster, jag måste säga att jag i allmänhet följer dina "arkivgrävtrådar" med stort intresse. även om jag sällan skriver. Men bra jobbat!

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av tryggve » 22 oktober 2015, 15:14

Intressant att man gör prisjämförelser med Honest John och Corporal.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Planer på att anskaffa kärnvapenbärande kryssningsrobotar

Inlägg av KoteGaeshi » 25 oktober 2015, 22:23

Intressant fynd!
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar