Ovanliga högvakter

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Sarvi » 13 september 2015, 20:27

ola skrev: 3. Avgående utlandsförband som gjorde ett eller flera högvaktsdygn.
Det måste ju vara en av de fånigare idéerna. Ett hemkommet utlandsförband ska debriefas och avrustas och den absoluta majoriteten av manskapet vill ändå inget hellre än att åka hem till nära och kära. Att då få vanka runt på högvakt..? Dessutom krävs det ju en hel del träning för att göra det hela snyggt (som framgår av tråden) och när har man den tiden i ett missionsområde?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Lasse O » 13 september 2015, 22:28

Sarvi skrev:
ola skrev: 3. Avgående utlandsförband som gjorde ett eller flera högvaktsdygn.
Det måste ju vara en av de fånigare idéerna. Ett hemkommet utlandsförband ska debriefas och avrustas och den absoluta majoriteten av manskapet vill ändå inget hellre än att åka hem till nära och kära. Att då få vanka runt på högvakt..? Dessutom krävs det ju en hel del träning för att göra det hela snyggt (som framgår av tråden) och när har man den tiden i ett missionsområde?
Jag tror det bl a var enheter ur Cypernbataljonerna som på plats övade högvakt och sedan genomförde dessa vid hemkomsten. Vissa Cypernenheter hade det stundtals ganska lugnt under missionen och det var nog därför man unnade sig "lyxen".
Själv såg jag några pågångar och avlösningar och det var mycket professionellt för att inte tala om själva vakttjänsten.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av MD650 » 14 september 2015, 16:29

Sarvi skrev: Dessutom krävs det ju en hel del träning för att göra det hela snyggt (som framgår av tråden) och när har man den tiden i ett missionsområde?
Träningen behöver ju inte nödvändigtvis göras i insatsområdet.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Hans » 14 september 2015, 16:41

Jag var fanbärare på en högvakt 1984 (?). Vad är det ovanliga kan man fråga sig. Jo det var på Örebro slott. Eriksgata var det väl. Annars har jag bara en ordinär vaktchefstur i Stockholm. Jaga slynglar som trakasserar en post är svårt i kängor och uniform när de har träningskläder...

MVH

Hans

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av KoteGaeshi » 15 september 2015, 14:02

Bild

Musikkår, enligt DN, för övrigt. :milsmile:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 september 2015, 17:32

Personligen har jag inte gått högvakten, men min far har gjort det...........Han tillhörde S1 som då låg i Uppsala och det var i början av 1960-talet. Vet inte om det var ovanligt. En av dem som skulle vara med blev åksjuk på vägen ner och två man fick hålla i honom i dörren, han fick åka med i en bil efter dom andra i Stockholm. Det var iallafall en minnesvärt händelse och fort gick det på nedresan till huvudstaden (det var friare hastighet då. Kanske har jag skrivit om det tidigare. Den nyligen avlidne Stellan Bojerud var också under samma tidsperiod som min far på S1, vet inte om han var med på resan.

Bohus bataljon som nämdes i premiärinlägget skrevs under andra världskriget p g a i avsaknaden av svenska visor som skulle passa som marschlåt. Enligt Sveriges historia---Vad varje svensk bör veta.........Tänkte på det när jag läste det första inlägget som sagt vad.

Kanske inte skulle gå igenom idag, men det är utifrån min musiksmak.

Men det har kommit i olika versioner:



Av textförfattaren och Sten Nilsson från 1970.



Stefan

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av ola » 18 september 2015, 19:56

P18 gick ju med baggen Gute i högvakten någon/några gånger :)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Pbat G
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:01

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Pbat G » 19 september 2015, 10:42

ola skrev:P18 gick ju med baggen Gute i högvakten någon/några gånger :)
Gutefårsbaggen Harald deltog i alla P 18 högvakter från tidigt 80-tal och framåt. Tror det var Harald IV som var med på slutet.

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Forskaren » 19 september 2015, 19:12

Jag har hört någon gång att en styrka från Norge gick högvakt den 17:e maj. Någon som vet om det var en engångsföreteelse något visst år, eller om det förekommer fortfarande??

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Axial » 29 oktober 2015, 20:05

KoteGaeshi skrev:Tror Dalregementet ska ha haft fanbärare utan uniform - dvs sockendräkt - i alla fall någon gång.
Stämmer bra det :D

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Hans » 29 oktober 2015, 20:29

Vad världens bästa dalregemente höll på med struntar jag i :wink: men nog gick norrbaggarna ibland, Norska gardet, fast det är några år sedan.

MVH

Hans

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av TomTop » 30 oktober 2015, 14:55

Forskaren skrev:Jag har hört någon gång att en styrka från Norge gick högvakt den 17:e maj. Någon som vet om det var en engångsföreteelse något visst år, eller om det förekommer fortfarande??
Kan inte svara på om Norrmännen gick just 17/5 men Norska gardet gick högvakt I Sthlm 1856–1888

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Lasse O » 30 oktober 2015, 17:14

Vi äldre minns Regionmusiken och det förfall den medförde i fråga om militärmusik. Min far, den gamle underofficeren, brukade berätta om när den nya beväringskontingenten vid I 2 år 1971 togs emot med musik varav hälften av musikerna var iförda uniform och resten jeans med T-tröjor. Särskilt T-tröjetexten "Ät mera gröt!" fick min pappa att åldras flera år.

En annan värre sak var när Stockholms regionmusik skulle svara för musik vid en högvakt på tidigt 70-tal. C regionmusiken var en norsk vapenvägrare och vägrade konsekvent att spela "mördarmusik" varför musikkåren bl a spelade "Säterjäntans söndag" vid vaktavlösningen.
Sedan användes Frälsningsmusiken vid något tillfälle för att spela mer martialisk musik och till slut landande hela musikfrågan i flera frivilliga musikkårer och så småningom blev det som vi i dag är vana vid, d v s en professionell svensk militärmusik.

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av KoteGaeshi » 31 oktober 2015, 22:22

Hans skrev:Vad världens bästa dalregemente höll på med struntar jag i :wink:
Folk från den landsänden, särskilt med historienördsvurm, är oftast rätt förälskade i detsamma, trots att de är för unga för att ha fått göra rekryten innan förbandet gick i graven :milwink:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Skriv svar