Ovanliga högvakter

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Ovanliga högvakter

Inlägg av ola » 9 september 2015, 20:29

Det har ju under åren avgått högvakter till slotten i Stockholm med olika inslag som inte har varit vanligt eller mindre vanligt
har det under åren varit något utöver det vanliga som har hänt förutom nedanstående ???.

1. Bohusläns regemente sjöng Bohus bataljon i intågandet till Stockholm slott.
2. har ingåt stridsvagn i högvakten vi då regemente som skulle läggas ner.
3. Avgående utlandsförband som gjorde ett eller flera högvaktsdygn.
4. Lottakåren.

Är nyfiken på detta så tack på förhand :)

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av KoteGaeshi » 9 september 2015, 21:23

Tror Dalregementet ska ha haft fanbärare utan uniform - dvs sockendräkt - i alla fall någon gång.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av ola » 12 september 2015, 13:22

KoteGaeshi skrev:Tror Dalregementet ska ha haft fanbärare utan uniform - dvs sockendräkt - i alla fall någon gång.

Aah okej :)

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Lasse O » 12 september 2015, 15:36

RO/Kn W från Kungl Svea livgarde lär en gång ha anordnat en kräftskiva i högvaktsflygelns pelargång och med kvinnliga deltagare ur operabaletten som gäster samt delar av högvakten som uppassare. Fast det kanske inte är sådana ovanliga högvakter som efterfrågas :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Lasse O » 12 september 2015, 19:02

Det kanske inte kvalificerar som en planerad ovanlig högvakt men min första pågång som vaktchef blev onekligen lite ovanlig.

Det var min första högvakt som chef. Lite rutin hade jag som ställföreträdare och fanbärare men nu var ansvaret mitt.
Yrkesofficer fänrik K var utsedd som min ställföreträdare och jag förhörde mig i god tid om hans plikter och färdigheter. No problems, han ansåg sig som den mest kvalificerade ställföreträdaren någonsin och jag kunde känna mig lugn som hade en sådan klippa som stf.
Här borde jag förstås ha anat ugglor i mossen men jag hade mycket annat att bestyra.

Allt gick väl denna kalla januaridag. Åtminstone tills högvakterna bytt plats och "X:et" Erixon började trumpeta. För den oinvigde kan det vara bra att veta att det på 80-talet var regel att musikkåren inte spelade om det var kallare än minus fem grader och vid sådana tillfällen intog hovtrumpetare Per-Anders ”X:et” Erixon rollen som musikinslag med trumma och trumpet (eller om det kallas horn).
- Parad för fanan! Skyldra gevär! X:et började trumpeta och på en viss takt förväntas fanbäraren ta de reglementsenliga stegen och sedan göra helt om, troppa fanan (under marsch rulla ihop fanan på stången) och sedan återgå till sin plats bredvid gevärsbron.
Inget hände.
X:et blåste vidare men fänriken stod kvar på sin plats.
Jag väste till fänriken:
- Gå nu! Ingen reaktion.
- Gå!!!
Då vände han sig om och sade med klar och tydlig röst:
- Det är fel melodi!
Själv väste jag tillbaka:
- Vadå, fel melodi? Ser du inte att folk tittar på oss? Om du inte går nu så kommer jag att spetsa dig på min sabel!

X:et var nu blå i ansiktet av allt trumpetande och de sorlande åskådarna insåg att något intressant var under uppsegling men fänriken tog till slut mod till sig och klev i väg till platsen där fanan skulle troppas och X:et började trumma.
Märkligt nog gick troppningen bra men mina nerver hade vid det laget kollapsat och jag vrålade:
- Gevärsposten bevakar! Övriga ryck in! Marsch!
Vilket fick till följd att vakten för första gången i högvaktshistorien med höga knäuppdragningar ryckte in med skyldrade gevär.
Ett ormlikt väsande hördes från C Garnisionsavdelningen och han vrålade:
- Låt vakten rycka "vid sidan gevär"!!!!
Det var ett nytt kommando som ännu inte implementerats vid Svea livgarde och det bidrog till den slutliga katastrofen och förnedringen.

Just när man trodde att man inte kunde sjunka djupare så blev vi tvungna att dricka traditionsenligt kaffe med en mycket fåordig och bister C Garnavd. Fänriken var lite sen men släntrade sedan in och vände sig till C Garnavd:
- Det gick ju ganska bra det här, eller hur?

Ps. Min egen utredning visade senare att fänriken hade köpt en skiva som hette "Vaktparaden kommer!" och att man där vid troppning spelade Svenska arméns paradmarsch, vilket man alltså inte gjorde då musiken utgjordes av horn och trumma.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Stefan Karlsson » 12 september 2015, 19:44

Ovanliga händelser vid högvakten skulle nog säkert kunna bli en hel bok, men för att återgå till tråden.

9 januari 2005 genomfördes P 10 sista högvakt och då deltog en Strv m/37 som fanbärare. Operationen krävde tillstånd från Statens Fastighetsverk, Stockholms stad och kungen, men tack vare goda kontakter så kunde detta lösas smidigt.

På SPHF hemsida står det 10 januari, men det är fel - 9:e skall det vara.
http://www.sphf.se/Axvall/37.htm
Vi lastade av Strv m/37 och Strf 90 C på Strandvägen nedanför Armémuseum, bandade sedan upp till AM där starten gick. Arméns Musikkår i täten (eller om det bara var trumkåren - minns inte), Strv m/37 med undertecknad som förare och Thomas Heydorn som fanförare. Därefter högvaktstyrkan och sist rullade Strf 90C.
Strv m/37 rullade in på yttre borggården (Strf 90 fick stanna utanför), fanan överlämnades till fanföraren på marken varvid vi gjorde en centrumsväng och rullade ut utanför.
Man var orolig för att det skulle vara halt i slottsbacken varför ett antal ton grus hade tippats ut. Framkomligheten för vagnarna var inga problem, men det blev problem för soldaterna som skulle gå i den djupa sanden.
Det var ingen snö den dagen, men kallt och blåsigt som f-n vilket gjorde att fanorna stod rakt ut. Det blev bra bilder. I samband med vaktombytet genomfördes en historisk kavalkad med personal i uniformer från karoliner fram till m/90.
En minnesvärd händelse.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Markus Holst » 12 september 2015, 19:54

Sicken söt liten stridsvagn! Den var ny för mig.

Användarvisningsbild
Nimrod-S
Medlem
Inlägg: 1079
Blev medlem: 18 november 2011, 14:46
Ort: Söder om stan

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Nimrod-S » 12 september 2015, 20:12

Vet inte hur ovanligt det är men 1983 stod jag högvakt i flottans uniform och med ett gammalt Mausergevär med bajonett.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Lasse O » 12 september 2015, 21:28

Stefan Karlsson skrev:Ovanliga händelser vid högvakten skulle nog säkert kunna bli en hel bok, men för att återgå till tråden.
Nå, det var inte min mening att locka till avvikelser från tråden. Jag trodde bara att det kunde roa någon :)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av ola » 12 september 2015, 21:41

Lasse Odrup skrev:
Stefan Karlsson skrev:Ovanliga händelser vid högvakten skulle nog säkert kunna bli en hel bok, men för att återgå till tråden.
Nå, det var inte min mening att locka till avvikelser från tråden. Jag trodde bara att det kunde roa någon :)

Tyckte det var 2 roliga och intressanta inlägg :)

Borde ändrat trådnamnet till (ovanliga och händelserika högvakter) , kan någon ändra kanske ?? :)

Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Lasse O » 12 september 2015, 21:56

ola skrev: Borde ändrat trådnamnet till (ovanliga och händelserika högvakter) , kan någon ändra kanske ?? :)
Mvh Ola
Då kanske jag senare kan berätta vad som händer när pågående vaktchefen drabbas av tunnelseende och inte kommenderar halt vid avsedd plats på yttre borggården utan med slottsknektarnas något häpna hjälp travar in på inre borggården och där gör två nittiograders svängar och sedan på yttre borggården hamnar spegelvänt mot vad som är brukligt.
Men åter till tråden :D

Anders G
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 6 juni 2006, 20:47
Ort: Sörmland

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Anders G » 12 september 2015, 22:54

När vi gick högvakt distraherade ett gäng vakten mot bussparkeringarna varvid deras kumpaner plundrade en parkerad bil. Kanske inget att minnas, mer att försöka dra en skammens slöja över. Det var en snäll och timid man, posten. Förargligt, tyckte alla.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av ola » 13 september 2015, 10:56

Jag fick förmånen att själv ha gått högvakten via hemvärnet för många år sedan.
Det hade varit mer spännande och trevligare om styrkechefen hade varit kompetent
och visste vad han gjorde, vi hade "NOLL" förtroende för honom.
Han strulade till det i det mesta och det var mer fel än rätt så att säga, vi tom påtalade
detta för de yrkesofficerare som utbildade oss , men de kunde tyvärr inte göra något,
har för mig att de tyckte det var jobbigt och pinsamt med.

Kommer ännu ihåg idag att när vi skulle lämna armémuseet så kommenderade han
höger om marsch och musikkåren började marschera vi kom efter som skock irriterade
vaktsoldater där inte någon gick i takt (anledningen var att han inte kommenderade givakt innan).
Vi fick med snabba steg rätta in oss i musikkårens takt, var det enda vi kunde göra.

Stod som post nummer 4 :)

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

TomTop
Medlem
Inlägg: 220
Blev medlem: 22 oktober 2012, 21:25

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av TomTop » 13 september 2015, 19:26

ryktet säger att Ing 1 lite försent kommer på att de ska gå högvakt, de har dessutom skickat hem soldaterna. Samling på befälet I filmsalen där befattningar delas ut. Högvakten bestrids med befälet på regementet, hög som låg på olika befattningar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13599
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ovanliga högvakter

Inlägg av Markus Holst » 13 september 2015, 19:38

Låter som namnet på ing1's soldattidning: Ing1 vidare.

Skriv svar