Lärdomar från utlandsmissioner

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av HJ » 19 augusti 2015, 09:17

Försvarsdebatten präglas mycket av hur avvägningen mellan utlandsmissioner och försvaret på "hemmaplan" skall se ut. I naivt hopp om att undvika den debatten är jag intresserad av vilket värde för det nationella försvaret på hemmaplan de ganska många utlandsmissioner Sverige deltagit i har haft. Situationen under en utlandsmission är tämligen annorlunda (man väljer tid, plats och motståndare, man är väldigt mån om egna personalens säkerhet), å andra sidan ger det praktisk erfarenhet att vara i skarpt läge, man kan lära sig av andra nationer osv. Om jag förstått det rätt är utlandstjänstgöring ett vanligt krav för officerare, så jag antar att man ser ett eget värde i att åka ut, inte bara för att uppfylla olika åtaganden.

Så från Sinai, cypern, libanon, bosnien, kosovo, afghanistan, afrikas horn, mali m.fl, vad har man tagit med sig som man inte insett vid normal övningsverksamhet i Sverige? Jag är framförallt intresserad av saker som gjort att man ändrat hur vi idag gör saker på hemmaplan: ändringar i organisation, utrustning, nya inslag i den "vanliga" utbildningen etc.

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Hans » 19 augusti 2015, 12:04

Från åskådarplats tror jag att man har blivit mycket bättre på enskild soldats och smärre enheters strid. Då (åttiotalet) var den normale skyttesoldaten ganska medelmåttig. Mitt intryck är att soldaten idag är mycket bättre och har bättre grejer.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Stefan Karlsson » 19 augusti 2015, 13:27

Hans skrev:Från åskådarplats tror jag att man har blivit mycket bättre på enskild soldats och smärre enheters strid. Då (åttiotalet) var den normale skyttesoldaten ganska medelmåttig. Mitt intryck är att soldaten idag är mycket bättre och har bättre grejer.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans
Å andra sidan är detta det enda man är bra på idag. Då på 80-talet kunde vi leda och manövrera förband på 1000-tals man, genomföra komplexa verksamheter, samverka, få systemet att fungera.
Idag har man ingen förståelse för behovet av flera enheter och samverkan utanför den egna gruppen. Pratade nyligen med en tysk kollega om detta och han grät när han berättade hur illa ställt det är i tyska försvaret idag, det handlar bara om "mig och min AK".
Combined Arms i tyska armén idag handlar om hur vi inom gruppen inne i patrullfordonet samverkar, "jag har en AK med kikarsikte och du har en kulspruta", så snett har det blivit - Combined arms handlar om lite annat.
https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_arms

Hans, även du skulle gråta om du insåg hur illa det är idag jämfört med "på vår tid" :cry:

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Hans » 19 augusti 2015, 16:40

Ok. Jo jag har begripit att fördelningar och brigader inte övas så ofta...
Tack hursomhelst för input, tror jag gjorde korrekt beslut 1993.
Fast jag vill ha dagens stridsutbildning, min personliga färdighet nedgår med typ två pass per månad på skjutbanan.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Lasse O » 19 augusti 2015, 18:13

Stefan Karlsson skrev: Å andra sidan är detta det enda man är bra på idag. Då på 80-talet kunde vi leda och manövrera förband på 1000-tals man, genomföra komplexa verksamheter, samverka, få systemet att fungera.
Hans, även du skulle gråta om du insåg hur illa det är idag jämfört med "på vår tid" :cry:
Nja, efter nästan fyrtio år i den svenska krigsmakten så vågar jag påstå att det inte var så effektivt på den tiden som du vill tro. Systemet prövades något under KFÖ men då var sällan hela förbandet samlat eftersom specialfunktionerna som indirekt eld m m som av effektivitetsskäl bedrev sin egen utbildning.
Den genomsnittlige krigsplacerade kompani- eller bataljonschefen fick under sin karriär öva totalt 1-2 gånger om vardera c:a 10 dagar med sitt förband (IB 1 org 77). Hur kan man tro att man skapar ett krigsförband med så orutinerade chefer?
Det fanns förvisso en viss professionalism inom marinen och flygvapnet men den uppvägdes med råge av alla arméförband som efter GU aldrig kallades in men som förmodades stå emot flyg- och artilleribekämpning utan att någonsin ha hört ett skarp skott avlossas på allvar.

Volymen är borta och högre chefers förmåga att samordna förband är bristfällig men det finns en professionalism bland lägre enheter som den svenska armén aldrig haft förut. Låt oss istället glädjas åt det.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av NIL » 19 augusti 2015, 18:49

Hans skrev:Ok. Jo jag har begripit att fördelningar och brigader inte övas så ofta...
Tack hursomhelst för input, tror jag gjorde korrekt beslut 1993.
Fast jag vill ha dagens stridsutbildning, min personliga färdighet nedgår med typ två pass per månad på skjutbanan.

MVH

Hans
"Fördelningar"?!
Jag kan berätta för farfar att vadmal inte längre står att finna i uniformssystemet och att stormavstånd inte längre är någonting eftersträvansvärt och att skyttesoldaten inte längre tränas i bajonettanfall medels höga knäuppdragningar :)
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Hans » 19 augusti 2015, 20:31

Eldmarsch då?

MVH

Hans

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av FredH » 19 augusti 2015, 22:40

Det jag kan komma på som verkligen är tydligt för enskild soldat i utbildningen är förändringarna i skjutsätt/ställning och skjutavstånd, samt att PEK:en förändrats i två omgångar efter erfarenheter från utlandsmissioner.

Gäller ju oss som varit med en tid, alltså. Inte eldmarsch tid, :D men ja över 20 år typ. ;)

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av unmo300 » 20 augusti 2015, 01:40

Kanske inte det viktigaste, men man har fått fler medaljer. :)

qw12
Medlem
Inlägg: 76
Blev medlem: 24 februari 2010, 07:38

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av qw12 » 20 augusti 2015, 09:05

Hörsägen från en annan armé än den svenska:
Det räcker med fungerande helljus på fordonen. Klistra över evt blinkers med tejp.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av NIL » 20 augusti 2015, 09:28

Många lärdomar från utlandsmissioner är inte inhämtade av svensk personal utan man har även sugit åt sig av andras erfarenheter.
Ett exempel är omhändertagande av skadad under pågående strid, under vadmalsåldern så blev det i princip eld upphör på gruppen för att förbinda och transportera bakåt. Nu skall gruppen fortsätta att verka med alla tillgängliga system medan den skadade (helst) för egen maskin skall applicera tourniquet, ta en fentanylklubba och fortsätta verka tills läget medger transport bakåt.
Äh, det löser sig.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Bjernevik » 20 augusti 2015, 10:32

Den viktigaste erfarenheten är nog den av att bedriva verksamhet under lång tid. Helt annat förhållningssätt än när man vet att övningen är slut om tio dagar och då får man sova...

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av Forskaren » 20 augusti 2015, 18:45

Jag är ganska övertygad om att förståelsen för vikten av en väl fungerande underhållstjänst (logistik) har ökat. Vid batövn och F-skedet under KFÖ på "hemmaplan", kunde man ju åka förbi förrådet eller verkstaden på närmsta fredsförband, och "fixa" det som saknades eller inte fungerade.

Tror samtidigt att kunskapen om och förståelsen för uppträdande i högre förband har minskat. I Afghanistan eller på Balkan har vi ju inte direkt omgrupperat brigader och fördelningar inom och mellan operationsområden. OK, visst! Vi övade inte direkt i fullständiga brigader eller fördelningar här hemma, men problematiken kom ju i alla fall upp vid KFÖ:er och fältövningar

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av kblomster » 21 augusti 2015, 00:48

Kongokrisen på 60-talet är väl enda gången skyttebataljons anfall genomförts i skarpt läge. Vet inte om eller vad man lärde sig av det, dock.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Lärdomar från utlandsmissioner

Inlägg av erep » 21 augusti 2015, 05:09

Lasse Odrup skrev:
Stefan Karlsson skrev: Å andra sidan är detta det enda man är bra på idag. Då på 80-talet kunde vi leda och manövrera förband på 1000-tals man, genomföra komplexa verksamheter, samverka, få systemet att fungera.
Hans, även du skulle gråta om du insåg hur illa det är idag jämfört med "på vår tid" :cry:
Nja, efter nästan fyrtio år i den svenska krigsmakten så vågar jag påstå att det inte var så effektivt på den tiden som du vill tro. Systemet prövades något under KFÖ men då var sällan hela förbandet samlat eftersom specialfunktionerna som indirekt eld m m som av effektivitetsskäl bedrev sin egen utbildning.
Den genomsnittlige krigsplacerade kompani- eller bataljonschefen fick under sin karriär öva totalt 1-2 gånger om vardera c:a 10 dagar med sitt förband (IB 1 org 77). Hur kan man tro att man skapar ett krigsförband med så orutinerade chefer?
Det fanns förvisso en viss professionalism inom marinen och flygvapnet men den uppvägdes med råge av alla arméförband som efter GU aldrig kallades in men som förmodades stå emot flyg- och artilleribekämpning utan att någonsin ha hört ett skarp skott avlossas på allvar.

Volymen är borta och högre chefers förmåga att samordna förband är bristfällig men det finns en professionalism bland lägre enheter som den svenska armén aldrig haft förut. Låt oss istället glädjas åt det.
Intressant!

Det jag förstått om lärdomar från utlandsmissioner, har närmast att göra med medevac, vilket såklart är jävligt viktigt. Å andra sidan är det inte ett massivt krig.

Känner inte utlandsmissioner, men systemet är ett system.

Både britter o amerikaner har tagit ställning till att deras erfarenheter inte är relevanta i Ukraina med ryska trupper. Själv har jag förundrat mig över bl.a. att man inte gräver ner sig ordentligt, bristen på kompetent eldledning o system i indirekt eld, och ett antal olika frågor.

Jag är en reservist och fungerade som kompanichef på en övning under slutet av 80-talet och en motsvarande i medlet av 90-talet. Före dessa hade vi en massa av förövningar. Särskilt efter andra hade jag inga dubier om vår förmåga att fungera i vår uppgift. Å andra sidan var vi en en enhet med bara en uppgift. Att göra opp med resterna av luftlandsättningen i knutarna.

Eftersom jag inte hade karriär inom försvaret, behövde jag inte spänna. Det lilla jag såg vår bataljonschef, särskilt under andra KFÖ, var jag inte avundsjuk. :wink:

Å andra sidan var det finaste jag erfor, hur de olika vapenslagen faktiskt fungerade som en helhet då det gällde.
...

Bara en amatörs tankar..

Skriv svar