Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Lasse O » 20 juli 2015, 18:59

ola skrev:
Lasse Odrup skrev:Satsar 5 Euro på Lena Hallin ehuru hon bara har en stjärna. Men hon har andra meriter.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lena_Hallin

Ja hon har ju hunnit att göra en del , men sedan frågan då hur hon är utåt och även som chef :)
Jag tänkte nog närmast på att hon har rätt kön i dagens Sverige. Man har ju hittills misslyckats med att få fram en kvinnlig statsminister men nu tror jag att vissa kretsar i regeringen vädrar morgonluft. Har man en feministisk utrikespolitik kan man även ha en feministisk försvarspolitik med en kvinnlig ÖB även om feminismen bara blir symbolisk.
I alla fall misstänker jag att resonemanget går så här inom vissa politiska kretsar men rätt kön är lyckligtvis bara en av många parametrar.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av ola » 20 juli 2015, 19:20

Jo så sätt är det sant , men givetvis hade det varit kul om Lena fick tjänsten , men skulle hon fungera som ÖB , det är ju det som är den viktiga frågan.

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av NIL » 21 juli 2015, 13:45

Flyget står på tur, jag sätter mitt guld på Silwer.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Donkeyman » 21 juli 2015, 17:06

Kanske detta är som att svära i kyrkan men ..... vi måste ju se till Svenska realiteter. Själv har jag inte en aaaaning om de olika kandidaternas kompetens men jag tror inte dessa spelar någon roll. Är kvinnan någorlunda kompetent så ligger hon på "short list". Är hon verkligt duktig så spelar det inte någon roll vad konkurrensen har för kvalifikationer. Hon vinner.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av ola » 21 juli 2015, 20:18

Vet att detta är ganska OT , meeen , har något annat land haft kvinnlig ÖB eller liknande befattning (ej räknat som försvarsminister) ????

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Der Löwe » 25 juli 2015, 16:10

Problemet är ju att höja en brigadgeneral till ÖB. En Överste 1. Det tycker jag är en misstroendeförklaring mot den militära ledningen och skulle försvaga henne ställning. Jag har absolut inget emot Lena Hallin, som jag haft som chef, eller någon annan kvinnlig ÖB, men det måste ske på rätt sätt utan att det tolkas som en politisering av ämbetet. Gunnar Karlsson på MUST måste väl ses som en kandidat, det var det jag menade med mitt lite kryptiska första svar.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Krook » 25 juli 2015, 19:58

Gunnar Karlsson vore min favorit-ÖB men att utse chefen för underrättelse- och säkerhetstjänsten som dessutom är persona non grata i Ryssland tror jag inte politikerna vill. Rent (utrikes- och säkerhets-)politiskt skulle det inte gynna Sverige, är nog den allmänna uppfattningen.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Julianus » 26 juli 2015, 01:12

Der Löwe skrev:Problemet är ju att höja en brigadgeneral till ÖB. En Överste 1. Det tycker jag är en misstroendeförklaring mot den militära ledningen och skulle försvaga henne ställning. Jag har absolut inget emot Lena Hallin, som jag haft som chef, eller någon annan kvinnlig ÖB, men det måste ske på rätt sätt utan att det tolkas som en politisering av ämbetet. Gunnar Karlsson på MUST måste väl ses som en kandidat, det var det jag menade med mitt lite kryptiska första svar.
Det har ju nästan gjorts förr. Med Bengt Gustavsson men där förbereddes det ju ett par år tidigare med en en snabbefordran till generallöjtnant och milochef.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av tyskaorden » 26 juli 2015, 11:27

ola skrev:Vet att detta är ganska OT , meeen , har något annat land haft kvinnlig ÖB eller liknande befattning (ej räknat som försvarsminister) ????

//Ola
Svar ja i Nederländerna var kungen/drottningen överbefälhavare fram till 1983. Därefter åvilar det högsta militära befälet den nederländska regeringen. Det finns säkert flera exempel på där statschefen är öb och där denna varit en kvinna. Dock tror jag inte någon kvinnlig yrkesoffficer ännu innehaft en motsvarande post.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Der Löwe » 26 juli 2015, 12:14

Krook skrev:Gunnar Karlsson vore min favorit-ÖB men att utse chefen för underrättelse- och säkerhetstjänsten som dessutom är persona non grata i Ryssland tror jag inte politikerna vill. Rent (utrikes- och säkerhets-)politiskt skulle det inte gynna Sverige, är nog den allmänna uppfattningen.
Kanske en säkerhetspolitisk markering? Syrén tillträdde väl direkt från C MUST? Jag tycker mig ana att han setts en del i pressen de senaste månaderna vilket jag själv hajat till lite för.

Julianus
Medlem
Inlägg: 960
Blev medlem: 8 juli 2014, 11:11

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Julianus » 26 juli 2015, 14:37

tyskaorden skrev:
ola skrev:Vet att detta är ganska OT , meeen , har något annat land haft kvinnlig ÖB eller liknande befattning (ej räknat som försvarsminister) ????

//Ola
Svar ja i Nederländerna var kungen/drottningen överbefälhavare fram till 1983. Därefter åvilar det högsta militära befälet den nederländska regeringen. Det finns säkert flera exempel på där statschefen är öb och där denna varit en kvinna. Dock tror jag inte någon kvinnlig yrkesoffficer ännu innehaft en motsvarande post.
Fortfarande så i Storbrittanien men själklart bara ceremoniellt och titulärt. Men bakåt i tiden så har det ju funnits drottningar med makt.Men det är ju klart att någon gång skall vara den första. Men hur tung är Hallin egentligen, som general betraktad.

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Krook » 26 juli 2015, 18:08

Der Löwe skrev:
Krook skrev:Gunnar Karlsson vore min favorit-ÖB men att utse chefen för underrättelse- och säkerhetstjänsten som dessutom är persona non grata i Ryssland tror jag inte politikerna vill. Rent (utrikes- och säkerhets-)politiskt skulle det inte gynna Sverige, är nog den allmänna uppfattningen.
Kanske en säkerhetspolitisk markering? Syrén tillträdde väl direkt från C MUST? Jag tycker mig ana att han setts en del i pressen de senaste månaderna vilket jag själv hajat till lite för.
Helt riktigt. Jag skulle som sagt gärna se Karlsson men jag tror inte att Regeringen skulle vilja göra den markeringen och riskera ett ännu sämre förhållande med Ryssland.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Psilander » 11 augusti 2015, 00:30

Mina topp 3

1. Konteramiral Anders Grenstad (Fl), stf C.insats
Gedigen kompetens av både nationell och internationell verksamhet (C.31 kvdiv, C.3ysflj, MI, C. FNs insats i Korea) dessutom stf C.insats och visade framfötterna under ubåtsjakten i höstas. Gott ledarskap i övrigt

2. Konteramiral Jan Törnqvist (Fl), Marinchef
Erfarenhet liknande Grenstad, varit chef för Atalanta på plats, men haft längre tid på försvarsgrensnivå vilket talar emot, liksom han är junior till Grenstad.

3. BrigGen Lena Hallin (FV)
Tuff, god förbands och administrativ erfarenhet, attacheerfarenhet, tyvärr lite lite erfarenhet av insatsverksamhet för att vara en intressant kandiat.

Jag tror och hoppas på en amiral, framförallt därför den marina arenan är där mycket kommer hända, tex måste vi öka närvaron i Östersjön, show of force runt Gotland, stora materielprojekt som nya ubåtar och skriande behov av ersättare patrullbåt. 'Dessutom har vi aldrig haft en amiral som ÖB. BrigGen Hallin kan bli intressant om hon snart får ett jobb som två stjärning med insatsfrågor.

FredH
Medlem
Inlägg: 1386
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av FredH » 11 augusti 2015, 08:11

Funderade också i banorna kring Grenstad. Han känns som en gedigen, kompetent individ som både har en betydande pondus som lyhördhet. Åtminstone upplevde jag han som sådan när han i unga år var FC.

Mig veterligen har ingen ÖB kommit från Flottan, Syrén räknas inte då han var/är kustartist.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Sveriges nye ÖB.....vem då ???

Inlägg av Psilander » 11 augusti 2015, 18:19

Båda amiralerna har både gedigen erfarenhet och bra tydligt ledarskap, inte blyga på nått sätt att säga i från och säga sin sak (de har bevisligen också bra politisk förmåga) efter var sina höga internationella chefskap. Tror det i dagsläget bara är de två som har vart chefer på flaggman/ generals snivå utomlands av ÖB kandidaterna.

Lena Hallin är som sagt riktigt tuff (det var hon som tog bort äpplet på S1 och gjorde LedR, lade ner F4 mm) men lite chefskap i insatsverksamhet vore erfarenhet bra där

Skriv svar