Et let stridsvognskompagi 1944/45 i 1:100

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
BoE_dk1
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 augusti 2014, 21:21

Et let stridsvognskompagi 1944/45 i 1:100

Inlägg av BoE_dk1 » 20 maj 2015, 22:50

Med tak for alle gode bidrag vil jeg gerne vise, hvad jeg bruger dette forum til. Intet er færdigt endnu, men her er et svensk let panserkompagni i skala 1:100. Det passer til spilsystemet Flames of War.

Først et billede af hele kompagniet, med stabskompagni, 2 lette delinger, en tung deling, og en panserpionerdeling ("deling" = "pluton"). Den tunge deling har endnu kun tre vogne, men de to sidste er på vej. Én ses i hvid resin bagerst i billedet.
Bild
- De lette vogne (strv m/41) er ikke færdige endnu, og mangler især de karakteristiske ekstra hjul. Min tanke var, at eftersom hjulene skulle være grønne, så skal også ekstrahjulene være det, og derfor skulle der males camouflage på overdelen først. Måske tager jeg fejl?
¨
Strv m/41 malet efter inspiration fra "Per Albin" bussen på Arsenalen. Det ser bedre ud på afstand :)
Bild
- Af spiltekniske årsager er der brugt forskellige mønstre på de forskellige dele af kompagniet. Det skal nok lade sig gøre at male små svenske flag på vognene, når jeg får mig en bedre maling.

Strv m/42 omtrent færdigmalet. Her mangler bare dekaler. Dem har jeg svært ved at finde.
Bild
- Denne vogn er hjemmebygget og afstøbt i resin. Desværre står kvaliteten ikke helt mål med ønskerne, men man kan genkende den som en strv m/42, og det er nok for mig. Netop denne type af camouflage dækker mange fejl og mangler :wink:. Malingen er inspireret fra denne side: http://www.sphf.se/monstermalning%20del%203.htm, selv om jeg ser, at den gule farve ikke bruges meget på museumsbiler. Den giver ellers vognene karakter.

Chefen for pionerdelingen
Bild
- Også KP bilerne er hjemmegjorte, og netop detaljerede nok til at man kan genkende dem.

Som støtte til kompagniet er der også indkøbt delene til et m/39 haubitsbatteri og en luftværnsdeling, men de er ikke samlede endnu. Der kommer sikkert mere til.

Men her er det foreløbige resultat, med tak for at jeg har kunnet bruge den store kundskab, som findes på dette forum. Jeg har valgt at bringe dette på dette forum, og ikke i Modelbygge, fordi det er her, jeg har hentet det meste inspiration. Desuden bygger jeg ikke fine modeller, men robuste spillebrikker. Og endelig fordi brugen af et spilsystem betyder, at man kunne afprøve, hvordan de let udrustede svenske panserbrigader ville klare sig i 1944/45.

Bo

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2805
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Et let stridsvognskompagi 1944/45 i 1:100

Inlägg av ola » 22 juli 2015, 20:11

Det var bra gjort och fina figurer och fordon , lika så bra målat :)

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar