Tobak i krig!

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Tobak i krig!

Inlägg av varjag » 13 oktober 2016, 22:53

Finns det flygbolag med rökning tillåten? Sist jag själv rökte på ett flyg måste ha varit typ 15-20 år sedan från Frankrike eller Tyskland till Kanarieöarna. Charter.
Ingen aning Hans. Men har en aning om att flygbolagen kunde kapa kostnader med rökförbudet - då syresättning och ventilation
av rökfria tryckcabiner var betydligt billigare.

Sista gången jag - kunde njuta i luften, var ganska precis 20 år sedan - 1996.
Med Aerolinas Argentinas. Argentinare rökte flitigt - och No Smoking-skyltarna släcktes samtidigt med att startklaffarna
togs in !


Symapatiskt :thumbsup:

Varjag

Niklas71
Medlem
Inlägg: 82
Blev medlem: 13 augusti 2009, 08:20

Re: Tobak i krig!

Inlägg av Niklas71 » 14 oktober 2016, 08:13

Hans skrev:Tackar för många lärorika inlägg som defintivt är historia.

En OT fråga. Hur kommer det sig att i hyfsat moderna flygplan, där det före start förklaras att du blir steglad och styckad om du ens tänker på att röka, så finns det askoppar? Finns det flygbolag med rökning tillåten? Sist jag själv rökte på ett flyg måste ha varit typ 15-20 år sedan från Frankrike eller Tyskland till Kanarieöarna. Charter.

MVH

Hans
Jag antar att du tänker på askkopparna på toaletterna? Förklaringen jag har läst är att flygplanskonstruktörerna är realister. Om nån trots förbudet röker på toaletten så är det bättre att fimpen hamnar i en askkopp än att den slängs i papperskorgen där det finns brännbart papper...

//Niklas

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Tobak i krig!

Inlägg av Donkeyman » 14 oktober 2016, 09:06

Jag kan också bidra till den här trevliga tråden. I min ägo har jag ett oöppnat paket med den tobak som de Tyska ockupationssoldaterna i Norge kunde köpa. Antagligen var det en sort som hela krigsmakten försågs med.

Lite googling ger vid handen att Louis Dobbelmann var en Holländsk tobaksmagnat som byggde upp det hela med bas i Rotterdam. Han avled 1901 och släkten fortsatte driva verksamheten. Bland annat över de två världskrigen. Men med tiden gick det sämre och sämre och 1999 slog man slutligen igen fabriken.

Paketet från framsidan

Bild

Paketets baksida

Bild

Kortsidorna såg ut så här. Text 50 gramm. Feinschnitt.

Bild

Skriv svar